Zamykam działalność gospodarczą. Na stanie środków trwałych mam lawetę, którą nabyłem w 2013 r. na umowę kupna-sprzedaży od osoby fizycznej. Czy lawetę tę muszę wykazać w remanencie likwidacyjnym VAT? Jakie mam inne obowiązki z uwagi na likwidację działalności?
Podatnik, który zaprzestał wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ma obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy, a przy nabyciu których miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Obowiązek ten dotyczy również podatników, którzy nie wykonywali czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy (pod warunkiem, że nie zawiesili oni działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej). Jak wskazano w art. 14 ust. 5 ustawy o VAT (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), spis z natury tych towarów sporządza się na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Obejmuje on zarówno towary handlowe, jak i środki trwałe czy też wyposażenie, przy nabyciu których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Obowiązek podatkowy od dokonanego spisu z natury powstaje z chwilą zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych (art. 14 ust. 6 ustawy o VAT).
Natomiast podstawą opodatkowania towarów objętych spisem jest cena nabycia tych towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie zaprzestania działalności przez osobę fizyczną (art. 14 ust. 8 w związku z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT).
Czytelnik wskazał, że na stanie posiada lawetę, którą nabył w 2013 r. od osoby fizycznej na umowę sprzedaży. Z uwagi na to, że przy nabyciu tej lawety nie przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT, nie ma obowiązku wykazania tej lawety w remanencie likwidacyjnym. Jeśli na dzień likwidacji firmy Czytelnik nie posiada innych towarów, przy nabyciu których przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT, wartość remanentu wyniesie "0".
Ponadto Czytelnik musi pamiętać, że ma obowiązek zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego faktu zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych. W tym celu musi złożyć formularz VAT-Z, którego wzór określony został w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 2301). Formularz ten powinien zostać złożony w ciągu 7 dni, licząc od dnia zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych.
|