Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Prawo UE  »   Zwolnienie z podatku od nieruchomości w kontekście najnowszego wyroku TSUE
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zwolnienie z podatku od nieruchomości w kontekście najnowszego wyroku TSUE

Gazeta Podatkowa nr 52 (2240) z dnia 30.06.2025
Jolanta Białkowska

Przedsiębiorca może skorzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości w odniesieniu do wszystkich gruntów, na których znajdują się elementy infrastruktury kolejowej, gdy udostępni ją przewoźnikowi kolejowemu. W świetle wyroku TSUE, w sprawie C-453/23, zwolnienie z podatku nie stanowi pomocy publicznej, ponieważ nie przyznaje selektywnej korzyści. Jednak ostateczne rozstrzygnięcie w tej kwestii należy do sądu krajowego.

Pomoc publiczna a zwolnienie z podatku

Zwolnienie z podatku (np. dochodowego, od nieruchomości) jest objęte pomocą publiczną, gdy spełnione są kryteria określone w art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu UE. I tak, pomoc publiczna wystąpi, gdy jednocześnie spełnione są następujące przesłanki:

  • udzielana jest przez państwo lub ze środków publicznych (ulgi podatkowe, np. zwolnienie z podatku od nieruchomości),
  • przyznawana jest na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku (korzyść ekonomiczna, tj. pomoc pokrywa koszty, które w normalnych okolicznościach byłyby ponoszone przez przedsiębiorcę),
  • ma charakter selektywny,
  • grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi Unii.

Przywileje

Kryterium selektywności oznacza uprzywilejowanie określonego przedsiębiorcy, np. ze względu na: sektor, obszar, wielkość, region lub produkcję niektórych towarów lub gałęzie produkcji. Selektywność ma miejsce, gdy wsparcie nie jest dostępne w równym stopniu dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców. Udzielenie pomocy powoduje naruszenie równowagi pomiędzy przedsiębiorcą otrzymującym pomoc a jego konkurentami na tym samym rynku, a w następstwie umacnia pozycję finansową pewnych przedsiębiorstw w stosunku do ich konkurentów. W tym kontekście zwolnienie z podatku od nieruchomości jest objęte pomocą publiczną, gdy występuje selektywna korzyść. Tak jest w przypadku zwolnienia z podatku od nieruchomości wprowadzonego w drodze uchwały rady gminy przewidującej udzielanie pomocy publicznej. Pomoc publiczna w postaci zwolnienia przedsiębiorcy z podatku od nieruchomości jest możliwa na warunkach określonych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 707). Organ gminy (wójt, burmistrz, prezydent) może w ramach tej pomocy zwolnić przedsiębiorcę z podatku od nieruchomości na podstawie uchwały rady gminy, o czym mowa w art. 7 ust. 3 powołanej ustawy. Taka uchwała powinna określać m.in. tryb i formę zgłoszenia przez przedsiębiorcę zamiaru skorzystania z pomocy. Może mieć ona charakter pomocy publicznej na podstawie art. 20d ust. 2 pkt 1 tej ustawy. Przykładowo zwolnienie z podatku od nieruchomości może być objęte regionalną pomocą inwestycyjną. W tym przypadku wystąpi selektywna korzyść, gdy przedmiotowe zwolnienie jest skierowane tylko do sektora MŚP (mikro-, małych i średnich przedsiębiorców), a przedsiębiorcy spoza tego sektora (firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników) nie mogą skorzystać z tego zwolnienia.


Korzystając ze zwolnienia z podatku od nieruchomości, przedsiębiorca odnosi korzyść ekonomiczną, która może mieć charakter selektywny, co przesądza o wystąpieniu pomocy publicznej.

Brak selektywnej korzyści

Krajowe przepisy zwalniają z podatku od nieruchomości grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym, która jest udostępniona przewoźnikom kolejowym. Mowa o tym w art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego organ gminy (prezydent miasta) wykluczył możliwość skorzystania przez przedsiębiorcę z tego zwolnienia, argumentując, że skutkowałoby to przyznaniem przedsiębiorcy pomocy publicznej, która nie została poddana procedurze uprzedniej kontroli Komisji Europejskiej. Przedsiębiorca wniósł skargę na interpretację indywidualną do WSA, który oddalił skargę. W konsekwencji przedsiębiorca wniósł skargę kasacyjną od tego wyroku do NSA, który zwrócił się z pytaniem prejudycjalnym do TSUE, czy w świetle art. 107 ust. 1 TFUE zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji przyznanie przez kraj członkowski adresowanej do wszystkich przedsiębiorców ulgi podatkowej, takiej jak w art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, polegającej na zwolnieniu od podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej, która jest udostępniana przewoźnikom kolejowym.

W wyroku w sprawie C-453/23 z dnia 29 kwietnia 2025 r. TSUE uznał, że zwolnienie z podatku od nieruchomości przewidziane w art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, co do zasady, nie stanowi pomocy publicznej, gdyż nie przyznaje selektywnej korzyści. Trybunał wskazał, że nie wydaje się, aby zwolnienie to było związane ze szczególnymi cechami przedsiębiorstw będących beneficjentami lub ich działalnością. Nie wydaje się też, by zwolnienie to stanowiło część systemu podatkowego ukształtowanego zgodnie z ewidentnie dyskryminującymi parametrami.

Zdaniem TSUE przedmiotowe zwolnienie, oparte na neutralnym kryterium, ma zastosowanie do różnych podmiotów, w tym do przedsiębiorstw o różnej wielkości i działających w różnych sektorach, jak również do podmiotów niebędących podmiotami gospodarczymi (przedsiębiorcami). Okoliczność, że jedynie przedsiębiorstwa spełniające przesłanki zwolnienia mogą z niego skorzystać nie wystarczy sama w sobie do uznania go za selektywne.

W świetle tych rozwiązań TSUE uznał, że art. 107 ust. 1 TFUE należy interpretować w ten sposób, że nie wydaje się, aby przepisy krajowe, które zwalniają z podatku od nieruchomości grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej, udostępnianej przewoźnikom kolejowym, stanowiły środek, który przysparza beneficjentom selektywnej korzyści. Jednakże ostateczne rozstrzygnięcie tej kwestii należy do sądu krajowego.

Prawo UE - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.