Zbliża się koniec 2024 r. To odpowiedni moment, aby płatnik składek zwrócił uwagę na kwestie istotne przy ustalaniu prawa do świadczeń chorobowych i ich wysokości na przełomie roku. Chodzi tu w głównej mierze o zagadnienia dotyczące podmiotu uprawnionego do wypłaty zasiłków, prawa do danego świadczenia po wykorzystaniu jego limitu w 2024 r. oraz ustawowej podwyżki świadczenia w związku ze zmianą gwarantowanej podstawy wymiaru zasiłku.
W koszyku świadczeń tzw. krótkoterminowych znajdują się:
z ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego oraz
z ubezpieczenia chorobowego.
Prawo do tych świadczeń i ich wysokość ustalają oraz świadczenia te wypłacają:
Przy czym:
Stanowią o tym art. 61 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2780), zwanej ustawą zasiłkową, oraz art. 7 i art. 10 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2189), zwanej ustawą wypadkową.
Płatnik składek (pracodawca i/lub zleceniodawca), niezależnie od tego, czy jest płatnikiem zasiłków dla swoich ubezpieczonych (pracowników i/lub zleceniobiorców) w 2024 r., musi zatem ustalić, kto będzie płatnikiem zasiłków dla jego ubezpieczonych w 2025 r. Może się bowiem okazać, że w związku ze zmniejszeniem stanu ubezpieczonych na dzień 30 listopada 2024 r. w stosunku do 30 listopada 2023 r. z powyżej 20 osób na nie więcej niż 20 osób nie będzie mógł kontynuować wypłaty świadczeń z ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego za okres przypadający po dniu 31 grudnia 2024 r. I odwrotnie, wzrost stanu ubezpieczonych z nie więcej niż 20 osób do powyżej 20 osób skutkuje nabyciem przez płatnika składek uprawnień do wypłaty ww. świadczeń odpowiednio:
Jeśli płatnik składek nabędzie uprawnienia do wypłaty zasiłków, zobowiązany będzie do:
Warto jednak pamiętać, iż za sprawą art. 63 ust. 2 ustawy zasiłkowej, w razie wątpliwości w ww. zakresie płatnik składek z wnioskiem o ustalenie uprawnień do zasiłku przysługującego ubezpieczonemu oraz jego wysokości może wystąpić do ZUS.
Natomiast w przypadku utraty uprawnień do wypłaty zasiłków, za okres od 1 stycznia 2025 r. prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego oraz ich wysokość będzie ustalał sam organ rentowy. W tym celu płatnik składek jest zobowiązany do przedłożenia temu organowi zaświadczenia płatnika składek, zawierającego niezbędne dane i informacje, sporządzonego najlepiej na formularzach:
załączając inne wymagane dokumenty, określone w rozporządzeniu MRPiPS w sprawie zakresu informacji o okolicznościach mających wpływ na prawo do zasiłków... (Dz. U. z 2017 r. poz. 87 ze zm.).
Powinien to zrobić niezwłocznie, przy czym nie później niż w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania (art. 61b ust. 5 ustawy zasiłkowej).
Kolejną kwestią, na którą musi zwrócić uwagę płatnik składek na przełomie roku kalendarzowego, jest rodzaj świadczenia należnego od 1 stycznia pracownikom niezdolnym do pracy, pamiętając, iż:
Co ważne, przy niezdolności do pracy na przełomie roku kalendarzowego rodzaj świadczenia należnego od 1 stycznia nowego roku uzależniony jest od rodzaju świadczenia przysługującego w dniu 31 grudnia minionego roku. Więcej na ten temat napiszemy w GP nr 98 z 2024 r., na str. 15.
Limit dni należnego w danym roku kalendarzowym świadczenia przewidziano także dla zasiłku opiekuńczego, o którym mowa w art. 32 ustawy zasiłkowej. Został on zróżnicowany w zależności od tego, nad kim sprawowana jest opieka, ale obowiązuje niezależnie od liczby osób uprawnionych do zasiłku opiekuńczego oraz bez względu na liczbę dzieci i innych członków rodziny wymagających opieki (patrz Tabela 1).
Gdy opieka sprawowana jest nad: | ||
zdrowym dzieckiem do lat 8 w sytuacjach określonych w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy zasiłkowej | dzieckiem niepełnosprawnym w wieku od 8. do 18. roku życia w sytuacjach określonych w art. 32 ust. 1 pkt 2b ustawy zasiłkowej | innym chorym członkiem rodziny |
chorym dzieckiem w wieku do lat 14 | chorym dzieckiem niepełnosprawnym w wieku od 14. do 18. roku życia | |
Wymiar zasiłku opiekuńczego1) | ||
60 dni w roku kalendarzowym |
30 dni w roku kalendarzowym |
14 dni w roku kalendarzowym |
Łącznie | ||
60 dni w roku kalendarzowym | ||
30 dni w roku kalendarzowym2) |
1) | Niezależnie od liczby osób uprawnionych do zasiłku opiekuńczego oraz bez względu na liczbę dzieci i innych członków rodziny wymagających opieki. |
2) | Chyba że w rodzinie są jeszcze inne dzieci, które nie ukończyły 14 lat - wówczas, zgodnie ze stanowiskiem organu rentowego, z tytułu opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym zasiłek opiekuńczy przysługuje łącznie za okres nie dłuższy niż 30 dni w roku kalendarzowym, a z tytułu opieki nad chorymi członkami rodziny - za okres nie dłuższy niż 14 dni. Łączny okres pobierania zasiłku opiekuńczego nie może być jednak dłuższy niż 60 dni w roku kalendarzowym. |
Przy czym do limitu 60 dni, 30 dni lub 14 dni w roku kalendarzowym nie wlicza się okresów:
Niezależnie od tego, czy na dzień 31 grudnia mijającego roku ubezpieczony ma prawo do zasiłku opiekuńczego, od 1 stycznia kolejnego roku przysługuje mu to świadczenie w pełnym, nowym wymiarze przewidzianym w danej okoliczności (patrz Tabela 2).
Gdy ubezpieczony na dzień 31 grudnia 2024 r. | Od 1 stycznia 2025 r. | ||||
nie ma prawa do zasiłku opiekuńczego, ponieważ:
|
ma prawo do zasiłku opiekuńczego w nowym obowiązującym w 2025 r. wymiarze, tj. odpowiednio 60 dni, 30 dni lub 14 dni liczonych od 1 stycznia 2025 r. | ||||
ma prawo do zasiłku opiekuńczego |
Płatnicy składek zatrudniający pracowników muszą pamiętać, iż w konsekwencji wzrostu minimalnego wynagrodzenia zmienia się również najniższa podstawa wymiaru świadczeń chorobowych, która za sprawą art. 45 ustawy zasiłkowej:
Wymiar czasu pracy | Najniższa podstawa wymiaru zasiłku w okresie | ||
od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. |
od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. |
od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 r. |
|
cały etat | 3.660,42 zł | 3.710,47 zł | 4.026,29 zł |
7/8 etatu | 3.202,87 zł | 3.246,66 zł | 3.523,00 zł |
3/4 etatu | 2.745,32 zł | 2.782,85 zł | 3.019,72 zł |
1/2 etatu | 1.830,21 zł | 1.855,23 zł | 2.013,15 zł |
W razie gdy faktyczna podstawa wymiaru świadczenia należna pracownikowi, ustalona, co do zasady, w oparciu o wypłacone mu wynagrodzenie za okres 12 lub pełnych miesięcy zatrudnienia poprzedzających powstanie niezdolności do pracy/prawa do świadczenia, jest niższa od gwarantowanej jej wysokości, z dniem 1 stycznia 2025 r. z urzędu ulega zwiększeniu:
Przy ustalaniu gwarantowanej podstawy wymiaru zasiłku istotny jest okres należnego świadczenia, a nie data jego wypłaty.
Przełom roku kalendarzowego nie ma natomiast znaczenia przy ustalaniu m.in.:
|