Beneficjenci, którzy podpisali umowy o dofinansowanie projektów ze środków europejskich, zobowiązani są do stosowania nowych zasad promocji. Zmiana dotyczy dodania barwy Rzeczypospolitej Polskiej do obowiązującego zestawienia znaków. Nie ma zastosowania do projektów, dla których umowy o dofinansowanie zostały podpisane do 31 grudnia 2017 r.
Każdy beneficjent jest zobowiązany do informowania opinii publicznej o fakcie otrzymania dofinansowania na realizację projektu ze środków europejskich (EFS, EFRR, FS). Mowa o tym w umowie o dofinansowanie projektu. Szczegóły promocji wynikają z przepisów prawnych, tj. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 1303/2013/UE ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności (…) oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji 821/2014/UE (…). Zasady ich stosowania są opracowane w Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji. Obecnie obowiązują dwie wersje tego Podręcznika - dla umów o dofinansowanie projektów podpisanych do 31 grudnia 2017 r. oraz dla umów podpisanych od 1 stycznia 2018 r. i później. Różnica polega na tym, że dla umów podpisanych w tym roku, konieczne jest dodanie barw Rzeczypospolitej Polskiej do obowiązującego wcześniej zestawienia znaków, tj. znaku Funduszy Europejskich, znaku Unii Europejskiej, a w przypadku programów regionalnych również herbu województwa lub oficjalnego logo promocyjnego (patrz: Przykład zestawienia…). Dotyczy to projektów ze wszystkich programów operacyjnych na lata 2014-2020, czyli PO Infrastruktura i Środowisko, PO Inteligentny Rozwój, PO Polska Cyfrowa, PO Polska Wschodnia, PO Wiedza Edukacja Rozwój, PO Pomoc Techniczna oraz 16 regionalnych programów operacyjnych (rpo).
W świetle wskazanych rozwiązań beneficjenci, którzy podpisali umowy o dofinansowanie projektów przed 1 stycznia 2018 r., nie mają obowiązku umieszczania barw RP w zestawieniu znaków promujących projekt. Mają możliwość jego umieszczenia w zestawieniu znaków, jeśli zapisy aktualnej umowy na to pozwalają. Gdy nie ma takich uregulowań, konieczne jest zawarcie stosownego aneksu do umowy, który umożliwi umieszczenie w zestawieniu znaków barw RP.
Na potrzeby promocji projektu beneficjent powinien wyjść z założenia, że barwy RP występują tylko i wyłącznie w wersji pełnokolorowej. Nie można ich stosować w wersji achromatycznej i monochromatycznej. Z tego względu pojawią się przypadki, kiedy beneficjent nie będzie musiał stosować barw RP na materiałach i działaniach promocyjnych. Tak będzie, gdy nie ma ogólnodostępnych możliwości technicznych zastosowania oznaczeń pełnokolorowych ze względu na materiał, z którego wykonano przedmiot, np. kamień lub jeżeli zastosowanie technik pełnokolorowych znacznie podnosiłyby koszty. Barw RP nie trzeba też umieszczać w zestawieniu znaków, jeśli materiały występują w wersji achromatycznej.
Istnieje katalog materiałów, co do których zawsze należy stosować pełnokolorowy zestaw znaków FE z barwami RP oraz znakiem UE. Mowa tu o:
Nie ma obowiązku umieszczania barw RP w zestawie znaków FE i UE w wersji achromatycznej bądź monochromatycznej w następujących materiałach:
Podmiot realizujący projekt, dla celów poinformowania opinii publicznej o uzyskaniu dofinansowania, ma obowiązek umieszczenia zestawu znaków (znak FE, barwy RP, znak UE i herbu tylko w rpo) w odniesieniu do wszystkich działań informacyjnych promocyjnych dotyczących projektu (np. notatki prasowe). Dotyczy to także dokumentów związanych z realizacją projektu, które podawane są do wiadomości publicznej (np. raporty). Zestaw znaków trzeba też umieścić na dokumentach i materiałach dla osób i podmiotów uczestniczących w projekcie (np. zaświadczenia, certyfikaty, prezentacje multimedialne). To jednak nie koniec działań promocyjnych. Beneficjent jest jeszcze zobowiązany oznaczyć miejsce realizacji projektu, w zależności od jego rodzaju i wartości. Polega to na umieszczeniu plakatu informacyjnego lub tablicy (informacyjnej i/lub pamiątkowej) w miejscu realizacji projektu. Kolejny obowiązek dotyczy umieszczenia opisu projektu na stronie internetowej, o ile beneficjent taką posiada. Opis powinien określać cele projektu, planowane efekty, jego wartość oraz wkład z Funduszy Europejskich. Konieczne jest też umieszczenie odpowiedniego zestawu znaków.
W projektach, w których uczestnikami są osoby, podmioty (np. przedsiębiorcy), konieczne jest ich poinformowanie, że projekt uzyskał dofinansowanie, np. w formie odpowiedniego oznakowania konferencji, warsztatów, szkoleń, wystaw, targów.
|