Facebook
Bilans 2024

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  BILANS 2024
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zmiany do ustawy o rachunkowości i ich wpływ na sprawozdanie finansowe za 2024 r.

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości

W dniu 21 listopada 2024 r. Sejm RP przyjął ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 726), dalej zwaną ustawą zmieniającą. Co do zasady ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z pewnymi wyjątkami.

Celem regulacji jest implementacja do krajowego porządku prawnego:

  • dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2023/2775 z dnia 17 października 2023 r. zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do dostosowania kryteriów wielkości przedsiębiorstwa dla mikro-, małych, średnich i dużych jednostek lub grup (Dz. Urz. UE L 2023/2775 z 2023 r.), zwanej dalej dyrektywą delegowaną,
  • dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (Dz. Urz. UE L 322 z 2022 r.), zwanej dalej dyrektywą CSRD.

W związku z wdrożeniem dyrektywy CSRD do prawa krajowego ustawa zmieniająca zakłada wprowadzenie do ustawy o rachunkowości nowego rozdziału 6c "Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju". Natomiast do najważniejszych zmian wynikających z dyrektywy delegowanej należą:

1) podniesienie co do zasady o 25% progów definiujących poszczególne kategorie jednostek, progów określających obowiązek poddania badaniu sprawozdania finansowego, a także progów w przepisach regulujących zwolnienie ze sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego,

2) podniesienie o 25% (tj. z 2 mln zł do 2,5 mln zł) wysokości przychodów netto ze sprzedaży, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych i stosowania ustawy o rachunkowości,

3) podniesienie o około 25% wysokości kryteriów przychodów netto ze sprzedaży oraz sumy aktywów bilansu, których spełnienie umożliwia jednostkom stosowanie niektórych uproszczeń,

4) wprowadzenie do słowniczka ustawy o rachunkowości pojęć jednostki mikro i jednostki małej oraz zmiana koncepcji pojęcia tych jednostek,

5) wprowadzenie do słowniczka ustawy o rachunkowości pojęć jednostki średniej i jednostki dużej oraz określenie warunków uzyskiwania i utraty statusu takich jednostek,

6) ujednolicenie zakresu pojęcia przychodów netto ze sprzedaży (usunięcie z tej kategorii materiałów i przychodów z operacji finansowych).

Charakterystykę poszczególnych kategorii jednostek według ustawy zmieniającej przedstawia poniższa tabela.

Definicje poszczególnych kategorii jednostek według ustawy zmieniającej
Jednostka mikro Jednostka mała Jednostka średnia Jednostka duża
Jednostka, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku jednostki rozpoczynającej działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą - w roku obrotowym, w którym rozpoczęła działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą Jednostka, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku jednostki rozpoczynającej działalność - w roku obrotowym, w którym rozpoczęła działalność
nie przekroczyła co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości: przekroczyła co najmniej dwie z następujących trzech wielkości:
a) 2.000.000 zł
  - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
b) 4.000.000 zł
  - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
c) 10 osób
  - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty
a) 33.000.000 zł
  - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
b) 66.000.000 zł
  - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
c) 50 osób
  - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty
  oraz nie jest jednostką mikro
a) 110.000.000 zł
  - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
b) 220.000.000 zł
  - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
c) 250 osób
  - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty
  oraz nie jest jednostką mikro ani jednostką małą
a) 110.000.000 zł
  - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
b) 220.000.000 zł
  - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
c) 250 osób
  - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty
Jednostka traci status jednostki:
  - mikro, małej i średniej, jeżeli w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy przekroczyła co najmniej dwie z trzech tych wielkości,
  - dużej, jeżeli w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy nie przekroczyła co najmniej dwóch z trzech tych wielkości.

Ustawa zmieniająca w odniesieniu do ustawy o rachunkowości zawiera także zmianę przepisów, których bezpośrednim celem nie jest wdrożenie przepisów prawa UE, ale które pośrednio są konsekwencją podniesienia progów w dyrektywie delegowanej. Do najważniejszych zmian należą:

a) podniesienie o 25% wysokości przychodów netto ze sprzedaży, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych i stosowania ustawy o rachunkowości;

b) podniesienie o około 25 % wysokości kryteriów przychodów netto ze sprzedaży oraz sumy aktywów bilansu, którego spełnienie umożliwia jednostkom stosowanie następujących uproszczeń:

  • klasyfikowanie umów leasingu finansowego według kryteriów określonych przepisami prawa podatkowego, a nie ustawy o rachunkowości (por. art. 3 ust. 6 ustawy o rachunkowości),
  • zaniechanie tworzenia rezerw i aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego (art. 37 ust. 10 ustawy o rachunkowości),
  • stosowanie do wyceny instrumentów finansowych wyłącznie przepisów ustawy o rachunkowości zamiast przepisów odpowiedniego rozporządzenia Ministra Finansów (por. art. 28b ust. 1 ustawy o rachunkowości),
  • stosowanie uproszczonego sposobu obliczania kosztu wytworzenia produktu (por. art. 28 ust. 4a ustawy o rachunkowości).

Co istotne z punktu widzenia sprawozdań finansowych sporządzanych za 2024 r., według art. 14 ust. 3 ustawy zmieniającej, przepisy art. 3 ust. 1 pkt 1a-1e, pkt 30a i pkt 32 lit. b, ust. 1h, 1i, 3 i 6, art. 7 ust. 2b i 2c, art. 28 ust. 4a, art. 28a, art. 28b, art. 32 ust. 7 i 8, art. 37 ust. 10, art. 39 ust. 6 i 7, art. 42 ust. 2, art. 45 ust. 3 i 3a, art. 49 ust. 4, art. 49a, art. 49c, art. 55 ust. 2a, art. 56 ust. 1 pkt 1 lit. a i b, pkt 2 lit. a i b, ust. 1b, art. 63f ust. 1 pkt 1 i 2, art. 64 ust. 7 oraz art. 80 ust. 4 i 5 ustawy o rachunkowości w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, oraz przepisy załączników nr 1, 4 i 5 do ustawy o rachunkowości, w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2023 r. Z kolei według art. 14 ust. 4 ustawy zmieniającej, przepisy art. 3 ust. 1a-1e, art. 7 ust. 2a, art. 37 ust. 11, art. 47 ust. 3a, art. 48a ust. 3 i 4, art. 48b ust. 4 i 5, art. 49b, art. 55 ust. 2b-2e oraz art. 56 ust. 4 uchylane ustawą zmieniającą nie będą miały zastosowania do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2023 r.

MFWarto zwrócić uwagę na fakt, iż Ministerstwo Finansów na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/kas/struktury-e-sprawozdan opublikowało nowe struktury logiczne w wersji v1-3 dla sprawozdań finansowych sporządzanych według załączników nr 1, 4, 5 oraz 6 do ustawy o rachunkowości. Nowe struktury logiczne w wersji 1-3 mają zastosowanie do sprawozdań sporządzanych za lata obrotowe, które rozpoczęły się po 1 stycznia 2024 r. albo później.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.