Płatnicy składek poszkodowani w wyniku powodzi z września 2024 r., którzy prowadzą działalność gospodarczą albo działalność pożytku publicznego lub działalność rolniczą na terenie objętym klęską żywiołową, będą mogli złożyć wniosek o umorzenie składek za dodatkowe okresy. Taką informację podał ZUS na stronie internetowej (www.zus.pl) w dniu 17 czerwca 2025 r. Dodał w niej, że umorzeniu będą podlegać wszystkie należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, FP, FS FGŚP lub FEP, za wskazany miesiąc kalendarzowy lub miesiące kalendarzowe od 1 stycznia do 31 maja 2025 r. Warunkiem umorzenia dodatkowych okresów będzie spadek przychodu z prowadzonej działalności o co najmniej 40% między porównywalnymi miesiącami, tj. styczeń 2025 r. do stycznia 2024 r. albo luty 2025 r. do lutego 2024 r., a jeżeli płatnik składek rozpoczął działalność po 29 lutego 2024 r. - styczeń 2025 r. do sierpnia 2024 r.
Z wnioskiem o umorzenie będą mogli wystąpić również płatnicy, którzy za okres od 1 stycznia do 31 maja 2025 r. mają zawartą z ZUS umowę o odroczenie terminu płatności składek lub ratalną ich spłatę oraz ci, którzy opłacili już składki należne za ten okres. Gdy należności już opłacili, zastosowanie będzie miał art. 24 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
W informacji tej ZUS podkreślił, że wniosek o umorzenie będą mogły złożyć osoby poszkodowane w wyniku powodzi, które złożyły już wcześniej taki wniosek za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. (zarówno w przypadku, gdy wniosek ten został już rozpatrzony lub gdy jest on w trakcie rozpatrywania przez ZUS).
Powyższe zmiany zostały opublikowane w rozporządzeniu RM z dnia 12 czerwca 2025 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. poz. 774).
|