Ministerstwo Cyfryzacji w dniu 27 styczniu 2025 r. opublikowało na swojej stronie internetowej aktualność dotyczącą funkcjonowania e-Doręczeń. Wystartowały one 1 stycznia 2025 r. i stanowią rozwiązanie, którego wdrożenie ma doprowadzić do transformacji korespondencji nadawanej przez podmioty publiczne. Dzięki nim korespondencję papierową ma zastąpić elektroniczna. Przy tym ostatecznie e-Doręczenia są wdrażane z okresem przejściowym trwającym do końca 2025 r. Ministerstwo przyznało, że w pierwszych dniach obowiązywania systemu część korzystających z niego podmiotów publicznych odnotowała problemy z jego funkcjonowaniem, wynikające głównie z błędów w integracji wewnętrznych narzędzi do elektronicznego obiegu dokumentów z systemem e-Doręczeń. Błędy dotyczyły mniej niż 1% przesyłek nadanych w styczniu br.
W aktualności podkreślono, że Ministerstwo Cyfryzacji, Centralny Ośrodek Informatyki (COI) oraz Poczta Polska (tj. Operator Wyznaczony) podjęły i realizują działania, które mają wyeliminować ewentualne trudności z funkcjonowaniem systemu e-Doręczeń dla podmiotów publicznych, szczególnie samorządów. Resort wskazał, że do systemu e-Doręczeń przystąpiło ponad 40 tys. podmiotów publicznych. Aby e-Doręczenia funkcjonowały bezproblemowo, każdy z nich musi wykonać poprawną integrację z systemem e-Doręczeń. Poczta Polska zidentyfikowała 34 podmioty, które wykonały ją niepoprawnie. Bezpośrednia współpraca z nimi doprowadziła do znacznej poprawy działania tych podmiotów i całego systemu.
Według informacji przekazanych do Ministerstwa Cyfryzacji przez Pocztę Polską błędy związane z wydłużonym czasem i odbieraniem przesyłek dotyczyły 1.601 przesyłek PURDE (przesyłki dostarczane całkowicie elektronicznie) i 5.105 przesyłek PUH (przesyłki dostarczane hybrydowo), które miały status "w trakcie weryfikacji" w aplikacji użytkowników. Co w odniesieniu do liczby przesyłek zrealizowanych przez system e-Doręczenia w styczniu br., tj. ponad 3,5 mln przesyłek, pokazuje, że problemy dotyczą stosunkowo małej liczby przesyłek.
Ministerstwo wskazało też, że system Poczty Polskiej odpowiedzialny jest za poprawną realizację usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (tj. poprawną realizację wysyłki i generowanie dowodów jej dostarczenia). Jest to systemem backendowy. Poczta Polska dostarcza UA API oraz infrastrukturę odpowiadającą za działanie systemu. Z kolei za aplikacje frontendowe (interfejs użytkownika) odpowiada Ministerstwo Cyfryzacji wraz z COI (edoreczenia.gov.pl), Ministerstwem Rozwoju i Technologii (biznes.gov.pl) oraz dostawcami poszczególnych systemów kancelaryjnych, z których korzystają urzędy.
Wyjaśniono też, że właściwa integracja wewnętrznego systemu do zarządzania korespondencją urzędów z systemem e-Doręczeń jest kluczowa dla poprawności realizacji usług. W związku z tym COI podejmuje szereg działań celem ułatwienia integracji z systemem e-Doręczeń. W tym m.in. organizuje spotkania z integratorami, podczas których eksperci Poczty Polskiej przedstawiają dobre praktyki w tym obszarze. Poza tym COI zapewnia wszystkim podmiotom uczestniczącym w procesie dostęp do testowego środowiska integracyjnego oraz dane do wykonywania testów usługi. Aby testy przebiegły pomyślnie, integratorzy muszą poprawnie zaimplementować UA API. COI razem z Pocztą Polską ma na bieżąco wspierać podmioty publiczne i firmy, które obsługują ich systemy do elektronicznego obiegu dokumentów w eliminowaniu błędów w procesie integracji z systemem e-Doręczeń, tak, aby po stronie danego podmiotu rozwiązanie funkcjonowało sprawnie i bezbłędnie.
|