Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »    »  Aktualności i sygnały  »   MC informuje o rozwiązaniu problemów w e-Doręczeniach
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

MC informuje o rozwiązaniu problemów w e-Doręczeniach

Gazeta Podatkowa nr 11 (2199) z dnia 6.02.2025

Ministerstwo Cyfryzacji w dniu 27 styczniu 2025 r. opublikowało na swojej stronie internetowej aktualność dotyczącą funkcjonowania e-Doręczeń. Wystartowały one 1 stycznia 2025 r. i stanowią rozwiązanie, którego wdrożenie ma doprowadzić do transformacji korespondencji nadawanej przez podmioty publiczne. Dzięki nim korespondencję papierową ma zastąpić elektroniczna. Przy tym ostatecznie e-Doręczenia są wdrażane z okresem przejściowym trwającym do końca 2025 r. Ministerstwo przyznało, że w pierwszych dniach obowiązywania systemu część korzystających z niego podmiotów publicznych odnotowała problemy z jego funkcjonowaniem, wynikające głównie z błędów w integracji wewnętrznych narzędzi do elektronicznego obiegu dokumentów z systemem e-Doręczeń. Błędy dotyczyły mniej niż 1% przesyłek nadanych w styczniu br.

W aktualności podkreślono, że Ministerstwo Cyfryzacji, Centralny Ośrodek Informatyki (COI) oraz Poczta Polska (tj. Operator Wyznaczony) podjęły i realizują działania, które mają wyeliminować ewentualne trudności z funkcjonowaniem systemu e-Doręczeń dla podmiotów publicznych, szczególnie samorządów. Resort wskazał, że do systemu e-Doręczeń przystąpiło ponad 40 tys. podmiotów publicznych. Aby e-Doręczenia funkcjonowały bezproblemowo, każdy z nich musi wykonać poprawną integrację z systemem e-Doręczeń. Poczta Polska zidentyfikowała 34 podmioty, które wykonały ją niepoprawnie. Bezpośrednia współpraca z nimi doprowadziła do znacznej poprawy działania tych podmiotów i całego systemu.

Według informacji przekazanych do Ministerstwa Cyfryzacji przez Pocztę Polską błędy związane z wydłużonym czasem i odbieraniem przesyłek dotyczyły 1.601 przesyłek PURDE (przesyłki dostarczane całkowicie elektronicznie) i 5.105 przesyłek PUH (przesyłki dostarczane hybrydowo), które miały status "w trakcie weryfikacji" w aplikacji użytkowników. Co w odniesieniu do liczby przesyłek zrealizowanych przez system e-Doręczenia w styczniu br., tj. ponad 3,5 mln przesyłek, pokazuje, że problemy dotyczą stosunkowo małej liczby przesyłek.

Ministerstwo wskazało też, że system Poczty Polskiej odpowiedzialny jest za poprawną realizację usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (tj. poprawną realizację wysyłki i generowanie dowodów jej dostarczenia). Jest to systemem backendowy. Poczta Polska dostarcza UA API oraz infrastrukturę odpowiadającą za działanie systemu. Z kolei za aplikacje frontendowe (interfejs użytkownika) odpowiada Ministerstwo Cyfryzacji wraz z COI (edoreczenia.gov.pl), Ministerstwem Rozwoju i Technologii (biznes.gov.pl) oraz dostawcami poszczególnych systemów kancelaryjnych, z których korzystają urzędy.

Wyjaśniono też, że właściwa integracja wewnętrznego systemu do zarządzania korespondencją urzędów z systemem e-Doręczeń jest kluczowa dla poprawności realizacji usług. W związku z tym COI podejmuje szereg działań celem ułatwienia integracji z systemem e-Doręczeń. W tym m.in. organizuje spotkania z integratorami, podczas których eksperci Poczty Polskiej przedstawiają dobre praktyki w tym obszarze. Poza tym COI zapewnia wszystkim podmiotom uczestniczącym w procesie dostęp do testowego środowiska integracyjnego oraz dane do wykonywania testów usługi. Aby testy przebiegły pomyślnie, integratorzy muszą poprawnie zaimplementować UA API. COI razem z Pocztą Polską ma na bieżąco wspierać podmioty publiczne i firmy, które obsługują ich systemy do elektronicznego obiegu dokumentów w eliminowaniu błędów w procesie integracji z systemem e-Doręczeń, tak, aby po stronie danego podmiotu rozwiązanie funkcjonowało sprawnie i bezbłędnie.

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.