Ministerstwo Finansów 14 stycznia 2025 r. udzieliło odpowiedzi na zapytanie dziennikarza (ID 622032), zamieszczonej na stronie eureka.mf.gov.pl, dotyczącej podatku od budynków gospodarczych.
Resort wyjaśnił, że: "Przewidziane w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych zróżnicowanie stawek podatku od nieruchomości od budynków pozostaje w związku z celami, którym te budynki służą, np. na cele mieszkalne, na prowadzenie działalności gospodarczej, na udzielanie świadczeń zdrowotnych. Budynki, dla których nie przewidziano odrębnej stawki podatku ze względu na szczególny sposób ich wykorzystania, przez ustawodawcę zostały zaliczone do kategorii budynków pozostałych; w kategorii tej mieszczą się również budynki gospodarcze. (...)
Gminy, w ramach swojej polityki fiskalnej, mogą różnicować wysokość stawek od budynków pozostałych, a także wprowadzać na swoim terenie inne niż ustawowe zwolnienia przedmiotowe z podatku od nieruchomości. Są to rozwiązania fakultatywne, a decyzje o ich zastosowaniu podejmuje rada gminy w zależności od sytuacji finansowej gminy. Rady gmin wykorzystują upoważnienie ustawowe do obniżania wysokości stawek. (...)
Obiekty gospodarcze (w tym budynki) o niewielkich rozmiarach, tj. do 35 m2 powierzchni zabudowy, położone na terenie rodzinnego ogrodu działkowego w rozumieniu ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, korzystają ze zwolnienia z podatku od nieruchomości (...). Przydomowe budynki gospodarcze i budynki gospodarcze o niewielkich rozmiarach położone na terenie rodzinnych ogrodów działkowych to budynki o odmiennej funkcji i sposobie ich wykorzystania. Uzasadnia to odmienne zasady w zakresie ich opodatkowania podatkiem od nieruchomości.
Budynkiem na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości jest obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, który posiada fundamenty i dach. Nie każdy zatem obiekt przydomowy przeznaczony do przechowywania narzędzi, opału itp. na przykład szopa, drewutnia, podlega opodatkowaniu tym podatkiem".
Ministerstwo Cyfryzacji na stronie www.gov.pl/web/cyfryzacja wyjaśnia, czym są mDowód i e-dowód. Mimo że brzmią bardzo podobnie, to nie oznaczają tego samego. Dowód osobisty (e-dowód) to dokument materialny wykonany z plastiku, z kolei mDowód ma wyłącznie formę cyfrową.
Obywatel może za ich pośrednictwem potwierdzić swoją tożsamość. mDowód (cyfrowy dokument tożsamości) okaże na ekranie smartfona, a e-dowód (elektroniczny dokument tożsamości, czyli tradycyjny dowód osobisty) wyciągnie z portfela, kieszeni czy torebki i przekroczy z nim granicę czy skorzysta z automatycznej odprawy na niektórych lotniskach.
mDowód | Dowód osobisty, czyli e-dowód |
Można go dodać w aplikacji mObywatel. mDowód jest po chwili dostępny w aplikacji i gotowy do użytku. Kiedy użytkownik okaże go na ekranie smartfona w aplikacji, może w ten sposób potwierdzić swoją tożsamość. | Wniosek o dowód osobisty można złożyć w urzędzie i za pomocą usługi elektronicznej. Składanie wniosku musi być zakończone wizytą w urzędzie - urzędnik musi pobrać odciski palców. Na odbiór dowodu osobistego trzeba poczekać do 30 dni. |
Jest ważny 5 lat. | Jest ważny w zależności od wieku osoby składającej wniosek - najczęściej 10 lat. |
Ma wyłącznie formę cyfrową. | Ma wyłącznie formę plastikową. |
Ma swoje: serię i numer, inne niż dowód osobisty. | Ma swoje: serię i numer, inne niż mDowód. |
Jest tak samo uznawany, jak dowód osobisty. Na terenie Polski można się nim posłużyć wszędzie i w każdej sytuacji (np. w przychodni, banku, sądzie, na Policji), w której ważny jest dowód osobisty. Jedyne, czego nie można zrobić na jego podstawie na terenie Polski, to złożyć wniosek o nowy dowód osobisty. | Jest tak samo uznawany, jak mDowód, jednak tylko za pomocą dowodu osobistego można złożyć wniosek o nowy dowód osobisty (e-dowód). |
Nie jest ważny za granicą. Nie da się na jego podstawie wyjechać do państw strefy Schengen. | Jest ważny za granicą. Na jego podstawie można wyjechać do państw strefy Schengen. |
Nie ma obowiązku posiadania mDowodu. | Posiadanie dowodu osobistego jest obowiązkowe. |
Ministerstwo Cyfryzacji na stronie internetowej www.gov.pl/web/cyfryzacja przypomina, iż z początkiem 2025 r. zaczęły powszechnie obowiązywać e-Doręczenia, czyli cyfrowy odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.
W przypadku wielu instytucji publicznych korzystanie z tej formy korespondencji jest od stycznia 2025 r. obowiązkowe, jednak obywatele mogą zdecydować, czy i kiedy założą skrzynkę do doręczeń elektronicznych. Do momentu podjęcia przez nich takiej decyzji nadal mogą korzystać z dostępnych dotychczas kanałów załatwiania spraw urzędowych, czyli: platformy ePUAP, listu poleconego lub wizyty w urzędzie.
Jeśli obywatel kontaktuje się z urzędem poprzez platformę ePUAP, wtedy powinien spodziewać się odpowiedzi tym samym kanałem. Warto pamiętać, że instytucje publiczne piszące do osób prywatnych w sprawach urzędowych nie mogą inicjować kontaktu poprzez ePUAP - ten sposób komunikacji zarezerwowany jest tylko dla odpowiedzi na wiadomości wysłane najpierw przez obywatela.
Natomiast gdy to instytucja publiczna chciałaby skontaktować się z osobą prywatną i wysłać jej informację lub dokumenty wymagające potwierdzenia odbioru, wtedy powinna skorzystać z Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH). Jest ona realizowana w ramach e-Doręczeń i łączy komunikację cyfrową z papierową: podmiot publiczny wysyła korespondencję elektronicznie, która jest następnie drukowana i doręczana osobie prywatnej przez operatora wyznaczonego. Obecnie jest nim Poczta Polska.
W wyjątkowych przypadkach - określonych ściśle w ustawie o doręczeniach elektronicznych - instytucja publiczna może skorzystać z tradycyjnej przesyłki pocztowej. Dla obywatela obie te formy korespondencji, a więc PUH i list polecony, będą wyglądały identycznie - od listonosza otrzyma po prostu przesyłkę za potwierdzeniem odbioru lub w swojej skrzynce pocztowej znajdzie awizo informujące o korespondencji czekającej na poczcie.
|