Podpisywanie dokumentów e-dowodem to nowoczesny sposób na załatwianie formalności. Posiadacz e-dowodu z aktywnym certyfikatem podpisu osobistego może podpisać cyfrowy dokument w aplikacji i podzielić się nim, np. wysłać go e-mailem. Nie każdy jednak wie, co jest potrzebne do korzystania z usługi Podpisz dokument i jak zachować się, kiedy na ekranie pojawią się dodatkowe komunikaty. W związku z tym Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało poradnik ułatwiający korzystanie z tej usługi, w którym wyjaśnia m.in. następujące problemy:
Dlaczego? Jeśli w e-dowodzie nie umieszczono certyfikatu podpisu osobistego, nie jest możliwe podpisanie dokumentu w usłudze Podpisz dokument. W takim wypadku użytkownik zobaczy informację o braku tego certyfikatu w dokumencie na ekranie aplikacji. Tym samym proces składania podpisu zostanie zatrzymany.
Co zrobić? Jeśli do e-dowodu nie został wgrany certyfikat podpisu osobistego, należy złożyć wniosek o nowy e-dowód. Nie ma możliwości dodania certyfikatu do warstwy elektronicznej e-dowodu na późniejszym etapie. Żeby mieć certyfikat podpisu osobistego w e-dowodzie, należy we wniosku o wydanie dowodu osobistego zaznaczyć pole, w którym deklaruje się chęć posiadania certyfikatu podpisu osobistego w swoim dokumencie. Podczas odbioru e-dowodu należy następnie ustalić 6-cyfrowy PIN do podpisu osobistego (tzw. PIN2) i aktywować certyfikat przy jego pomocy w urzędzie. Takiego e-dowodu można następnie używać do składania podpisu osobistego w usłudze Podpisz dokument.
Dlaczego? Komunikat pojawia się, kiedy użytkownik próbuje podpisać dokument e-dowodem, w którym co prawda jest certyfikat podpisu osobistego, ale nie jest on aktywny. Nieaktywny certyfikat podpisu osobistego to taki, dla którego nie został ustalony 6-cyfrowy kod PIN (tzw. PIN2) do podpisu osobistego.
Co zrobić? Żeby aktywować certyfikat podpisu osobistego, należy udać się do urzędu ze swoim dokumentem. Podczas wizyty należy ustalić 6-cyfrowy PIN (tzw. PIN2) i aktywować certyfikat podpisu osobistego e-dowodu w urzędzie za pomocą tego kodu. Właściciel e-dowodu samodzielnie ustala PIN i aktywuje nim certyfikat w obecności urzędnika. Powinien zapamiętać ten kod, ponieważ nie otrzyma go na wydruku lub utrwalonego w innej formie.
Dlaczego? Aplikacja wyświetla komunikat, jeśli zostanie wpisany błędny PIN (tzw. PIN2) w czasie podpisywania dokumentu w usłudze Podpisz dokument. Dodatkowo, jeśli błędny PIN zostanie wpisany 3 razy, certyfikat, którego dotyczy kod, zostanie zablokowany. W takiej sytuacji aplikacja powiadomi użytkownika, że PIN do podpisu osobistego jest zablokowany.
Co zrobić? Można samodzielnie zmienić ustalony w urzędzie PIN do podpisu osobistego (tzw. PIN2) lub odblokować certyfikat podpisu osobistego w e-dowodzie, jeśli PIN został wpisany błędnie trzy razy. Potrzebny jest do tego kod PUK e-dowodu i aplikacja mObywatel w wersji 4.54 lub wyższej. Zmiana kodu PIN2 lub odblokowanie certyfikatu podpisu osobistego jest możliwe w trakcie podpisywania dokumentu w usłudze Podpisz dokument. Można też udać się do urzędu, aby zmienić PIN2 lub odblokować certyfikat podpisu osobistego przy użyciu kodu PUK.
Dlaczego? Jeśli e-dowód zostanie zagubiony, ale jego właściciel przypuszcza, że jednak go znajdzie, może zawiesić swój dokument na maksymalnie 14 dni. Jest to możliwe za pośrednictwem e-usługi lub bezpośrednio w urzędzie gminy. Certyfikaty zawieszonego e-dowodu są nieaktywne i nie można używać e-dowodu ani do potwierdzania tożsamości, ani do korzystania z e-usług.
Co zrobić? Kiedy e-dowód się odnajdzie, należy jak najszybciej cofnąć jego zawieszenie. Jest to możliwe w ciągu 14 dni od momentu zawieszenia e-dowodu. Jeśli zawieszenie nie zostanie cofnięte, po 14 dniach dokument zostanie automatycznie unieważniony. W takim wypadku należy wyrobić nowy e-dowód".
W okresie składania zeznań podatkowych zwiększa się aktywność oszustów, którzy próbują wyłudzić dane podatników. Tym razem przestępcy, podszywając się pod Ministerstwo Finansów, wysyłają fałszywe e-maile z informacją o nadpłacie podatku PIT. Za pomocą e-maili i fałszywych stron internetowych, takich jak https://bezpieczny24.org/pl/e-US/, próbują wyłudzić dane podatników. Wysyłają e-maile, w których informują o nadpłacie podatku PIT i proszą o potwierdzenie danych identyfikacyjnych oraz rachunku bankowego wskazanego do wypłaty.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa informują, że nie wysyłają wiadomości e-mail, informujących o nadpłacie podatku i nakłaniających podatników do potwierdzenia danych identyfikacyjnych lub rachunku bankowego. Natomiast w przypadku, gdy podatnik dostał wiadomość e-mail lub SMS, która budzi jego wątpliwości, albo gdy ktoś zadzwonił i podał się za pracownika urzędu skarbowego, żądając wrażliwych informacji, podatnik powinien zadzwonić i wyjaśnić tę sytuację na infolinii KAS pod numerem 22 330 03 30.
Warto też korzystać z platformy CERT, która służy do zgłaszania wszelkich incydentów w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej w 2024 r. sprawdziły oznakowanie 123 partii detergentów. Przeprowadziły weryfikację: proszków, płynów i kapsułek do prania, środków do płukania tkanin, płynów, tabletek i kapsułek do zmywania, mleczek i płynów czyszczących (w tym do WC), płynów do mycia różnych powierzchni, środków do usuwania kamienia i rdzy.
Placówki do kontroli zostały wytypowane na podstawie monitoringu rynku, wyników poprzednich kontroli oraz sygnałów - także od konsumentów. Kontrolą zostało objętych 31 przedsiębiorców: 12 hurtowni, 11 sklepów detalicznych i 8 sklepów wielkopowierzchniowych.
Inspektorzy stwierdzili nieprawidłowości u 5 z nich. Na 123 partie detergentów zakwestionowano oznakowanie 20, czyli 16%.
Nieprawidłowości w oznakowaniu dotyczyły:
|