Wsparcie przyznawane pracodawcom osób niepełnosprawnych w postaci dofinansowania ich wynagrodzeń stanowi pomoc publiczną. Zgodnie z art. 48a ust. 3 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych pomoc ze środków PFRON nie może zostać udzielona pracodawcy znajdującemu się w trudnej sytuacji ekonomicznej według kryteriów określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy publicznej. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 października 2024 r., sygn. akt I GSK 26/21.
Sprawa dotyczyła pracodawcy (spółki), który wystąpił o wypłatę miesięcznego dofinansowania wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Dokumenty zostały złożone w terminie, jednak organ odmówił udzielenia wsparcia. Wskazał, że z analizy przedstawionej przez stronę dokumentacji finansowej, tj. z bilansu sporządzonego na koniec miesiąca sprawozdawczego, wynika, że wartość zobowiązań ogółem spółki przewyższała wartość jej aktywów, a kapitał (fundusz własny) przyjął wartość ujemną. W tej sytuacji, w ocenie Funduszu pracodawca na dzień złożenia wniosku Wn-D był przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji, czyli przedsiębiorstwem, które podlega zbiorowemu postępowaniu w związku z niewypłacalnością lub spełnia kryteria na mocy obowiązującego prawa krajowego, by zostać objętym zbiorowym postępowaniem w związku z niewypłacalnością na wniosek jego wierzycieli.
Od tej decyzji strona złożyła odwołanie. Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej utrzymał w mocy decyzję Prezesa PFRON, akceptując ją w zakresie poczynionych ustaleń faktycznych i ocen prawnych.
Spółka zaskarżyła tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który wyrokiem z dnia 20 sierpnia 2020 r., sygn. akt V SA/Wa 2241/19, ją oddalił. Spółka wniosła skargę kasacyjną.
NSA uznał, że skarga kasacyjna nie ma usprawiedliwionych podstaw i ją odrzucił. Wskazał, że zgodnie z art. 37 ust. 5 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jest zobowiązany do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o jej udzielenie, informacji dotyczących wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacji o otrzymanej pomocy publicznej, zawierających w szczególności wskazanie dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy i przeznaczenia, albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy. W myśl art. 37 ust. 7 wymienionej ustawy, do czasu przekazania przez podmiot ubiegający się o pomoc zaświadczeń, oświadczeń lub informacji, pomoc nie może być udzielona temu podmiotowi. W ocenie NSA, zarówno w dacie przyznania pomocy publicznej, jak i w dacie jej wypłacenia pracodawca nie może znajdować się w trudnej sytuacji ekonomicznej według kryteriów określonych w przepisach Unii Europejskiej.
|