Zgodnie z art. 67 ust. 1 Prawa budowlanego, jeżeli nieużytkowany lub niewykończony obiekt budowlany nie nadaje się do remontu, odbudowy lub wykończenia, organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję nakazującą właścicielowi lub zarządcy rozbiórkę tego obiektu i uporządkowanie terenu. W decyzji tej organ określa terminy przystąpienia do tych robót i ich zakończenia. Przy czym sytuacja finansowa właściciela nieruchomości pozostaje bez wpływu na obowiązek jej wykonania. Taki wniosek płynie z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 13 września 2024 r., sygn. akt II SA/Kr 596/24.
W rozpatrywanej sprawie organ budowlany I instancji nakazał właścicielce dokonać rozbiórki nieużytkowanego, zniszczonego obiektu budowlanego będącego parterowym budynkiem mieszkalnym. Złożyła ona odwołanie od tej decyzji. Pracownicy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego przeprowadzili kontrolę. W wyniku przeprowadzonych czynności uznano m.in., że stan techniczny południowej elewacji budynku, pokrycia dachu oraz (co najmniej lokalnie) więźby dachowej jest niedostateczny - stwarza ryzyko zawalenia się budynku w części lub całości - szczególnie w przypadku wystąpienia niekorzystnych okoliczności/uwarunkowań, takich jak np.: długotrwałe, intensywne opady deszczu, wiatr czy powstanie grubej pokrywy śnieżno-lodowej. Adresatka decyzji rozbiórkowej poinformowała, że chciała samodzielnie wystąpić z wnioskiem o rozbiórkę, aby uzyskać dofinansowanie na przeprowadzenie prac rozbiórkowych i utylizację azbestu. Wskazywała, że krzywdząca jest dla niej okoliczność nakazywania wykonania robót we własnym zakresie w tak krótkim terminie z uwagi na jej sytuację finansową. Jest bowiem osobą starszą, schorowaną i utrzymuje się jedynie z emerytury rolniczej.
Sprawa trafiła do WSA w Krakowie, który uznał, że decyzja rozbiórkowa wydana została zgodnie z prawem. WSA wskazał, że zawarty w art. 67 ust. 1 Prawa budowlanego zwrot "nie nadaje się do remontu, odbudowy lub wykończenia", odnosi się nie tylko do obiektywnej niemożności przeprowadzenia remontu, odbudowy lub wykończenia obiektu, ale również do braku zamiaru właściciela doprowadzenia go do stanu zgodnego z prawem. Oznacza to, że zanim organ nadzoru budowlanego orzeknie o potrzebie rozbiórki danego obiektu budowlanego, powinien przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, którego celem jest ustalenie m.in., czy i w jaki sposób właściciel obiektu budowlanego ma ewentualnie zamiar usunąć istniejące naruszenia porządku prawnego w budownictwie. Tak też było w rozpatrywanej sprawie.
Natomiast odnosząc się do zarzutu braku uwzględnienia oświadczenia strony o możliwościach majątkowych dokonania czynności objętych decyzją rozbiórkową (ze szczególnym uwzględnieniem kosztów utylizacji azbestu), WSA uznał, że zarzut jest nieuzasadniony. Sąd wskazał, że sytuacja majątkowa nie znajduje się bowiem wśród przesłanek, które organ zobowiązany jest uwzględnić, wydając decyzję na podstawie art. 67 Prawa budowlanego.
|