Obowiązki nałożone na podatnika przepisami ustawy o VAT, w tym konieczność dokonania korekty podatku naliczonego, nie ustają w chwili ogłoszenia upadłości. Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 22 października 2024 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.629.2024.2.MSU.
Z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej zwróciła się spółka z o.o. w upadłości. Wyjaśniła ona, że w sierpniu i wrześniu 2023 r. dokonała zakupu materiałów w związku z prowadzoną działalnością opodatkowaną i odliczyła podatek naliczony z tytułu tego zakupu. Z powodu swojej trudnej sytuacji finansowej spółka nie uregulowała płatności wobec kontrahentów przez okres przekraczający 90 dni od dnia upływu terminu płatności faktury. Stan finansów spółki pogorszył się na tyle, że dnia 22 września 2023 r. została ogłoszona jej upadłość. Spółka wskazała, że 90. dzień po upływie terminu płatności niezapłaconych faktur przypada na okres po ogłoszeniu upadłości (w listopadzie i grudniu 2023 r.). Natomiast przedmiotowe faktury zostały wystawione przed ogłoszeniem jej upadłości.
Spółka powzięła wątpliwość, czy w przedstawionej sytuacji jest zobowiązana do dokonania korekty odliczonej kwoty podatku naliczonego na zasadach wynikających z art. 89b ust. 1 ustawy o VAT.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przypomniał, że zgodnie z art. 89b ustawy o VAT dłużnik ma obowiązek skorygowania całości (lub części) uprzednio odliczonego podatku naliczonego wynikającego z faktury, jeżeli nie ureguluje całości (lub części) należności w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze. Obowiązek dokonania korekty ciąży na dłużniku niezależnie od faktu, czy jego wierzyciel skorzystał z korekty podatku należnego. Dłużnik nie jest zobowiązany do skorygowania podatku naliczonego wówczas, gdy ureguluje należność najpóźniej w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 90. dzień od dnia upływu terminu płatności. Korekta powinna być dokonana w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90. dzień od dnia upływu terminu płatności. Termin 90-dniowy należy każdorazowo liczyć od dnia, w którym upływa termin płatności określony w fakturze lub umowie.
Organ podkreślił, że ogłoszenie upadłości nie stanowi przeszkody do dokonania korekty określonej w art. 89b ust. 1 ustawy o VAT. Warunek, by dłużnik nie był w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji został przez ustawodawcę usunięty z przepisów regulujących ulgę na złe długi w VAT.
W swojej interpretacji Dyrektor KIS wyjaśnił ponadto, że skorzystanie z ulgi na złe długi w VAT przez wierzyciela i skorygowanie przez niego podatku należnego musi się wiązać z obowiązkiem w zakresie korekty podatku naliczonego przez dłużnika. W ten sposób zapewniona jest neutralność podatku od towarów i usług, stanowiąca jego cechę konstrukcyjną. Skorzystanie przez wierzyciela z ulgi na złe długi w VAT powoduje, że konstrukcyjnie przestaje istnieć podatek należny, który został skorygowany. Przestaje więc faktycznie istnieć także podatek naliczony, który można by odliczyć. Konsekwencją zatem zaistnienia po stronie wierzyciela prawa do skorygowania podatku należnego w przypadku wierzytelności nieściągalnych jest wynikający z art. 89b ust. 1 ustawy o VAT obowiązek pomniejszenia przez dłużnika podatku naliczonego podlegającego odliczeniu.
Przy czym obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego nie ustaje w chwili ogłoszenia upadłości. Ponadto obowiązek ten istnieje niezależnie od tego, czy 90. dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w fakturach upłynął przed czy po dniu ogłoszenia upadłości.
|