Minister Rozwoju i Technologii przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (nr z wykazu RCL: 36). Efektem planowanej nowelizacji będą zmiany w katalogu wydatków objętych tzw. ulgą termomodernizacyjną, o której mowa w art. 26h ustawy o pdof, z których kilka zaprezentowano poniżej. Nowy wykaz ma obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. i dotyczyć wydatków poniesionych od 1 stycznia tego samego roku.
Jedną z ważniejszych zmian wynikających z omawianego projektu, w dodatku niekorzystną dla podatników, jest uchylenie przepisów umożliwiających ubieganie się o ulgę termomodernizacyjną w przypadku nabycia kotłów gazowych, nabycia kotłów olejowych, nabycia zbiorników na gaz lub olej, przyłącza do sieci gazowej oraz montażu wskazanych kotłów (uchylenie w załączniku do rozporządzenia w ust. 1 pkt 3-5, zmiana pkt 7, uchylenie w ust. 2 pkt 8 i 9). Ta zmiana oznacza, że takich wydatków podatnicy nie odliczą już w 2025 r. w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Jeśli zatem planują dokonanie takiej inwestycji, powinni spróbować zrealizować ją do końca 2024 r. Warto skorzystać z tego, że datę poniesienia wydatków rozliczanych w ramach ulgi termomodernizacyjnej wyznacza dzień wystawienia dokumentującej je faktury.
Projekt przewiduje też kilka innych modyfikacji korzystnych dla podatników. W ten sposób od 2025 r. ulgą zostaną objęte wydatki związane z zakupem i montażem mikroinstalacji wiatrowych oraz magazynów energii. Ponadto nowelizacja doprecyzowuje przepisy dotyczące objęcia ulgą termomodernizacyjną nabycia i montażu pomp ciepła w celu ograniczenia nadinterpretacji przepisów. Wynikające z niej rozwiązanie pozostawia możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na zakup i montaż pompy ciepła, jednocześnie jednak wprowadza dodatkowy warunek, że pompa taka jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń (nowe brzmienie ust. 1 pkt 11 załącznika do rozporządzenia).
Kolejne z rozwiązań przewidzianych w projekcie ma na celu wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w przypadku docieplenia dachów. W wydawanych od pewnego czasu interpretacjach indywidualnych fiskus - choć przez kilka lat miał odmienne zdanie - prezentuje bowiem pogląd, z którego wynika, że wydatki poniesione na wymianę pokrycia dachowego nie uprawniają podatnika do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. W jego opinii nie są one bowiem wydatkami poniesionymi na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana), ale wydatkami na wymianę pokrycia dachowego, które to wydatki nie zostały ujęte w nowelizowanym rozporządzeniu. W tym celu załącznik do rozporządzenia uzupełniono poprzez wskazanie "dachów" w wykazie materiałów budowlanych oraz usług uprawniających do skorzystania z ulgi (odpowiednie zmiany w załączniku w ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 5).
Zgodnie z aktualnym brzmieniem ust. 1 pkt 14 załącznika do rozporządzenia skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej możliwe jest w odniesieniu do wydatków na stolarkę okienną i drzwiową, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne. W związku z tym, że wątpliwości interpretacyjne budzi brak wskazania w tym katalogu "drzwi zewnętrznych", których parametry niewątpliwie wpływają na efektywność energetyczną budynków, w celu ich wyeliminowania oraz ułatwienia stosowania przepisów przez podatników i organy skarbowe uzupełniono wymienione w nim materiały budowlane o "drzwi zewnętrzne".
|