Prawidłowe określenie momentu wykonania usług budowlanych ma istotne znaczenie dla prawidłowego wystawienia faktury z tytułu świadczenia tych usług. Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 10 października 2024 r., nr 0113-KDIPT1-3.4012.651.2024.2.MK.
Z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej zwróciła się spółka (podatnik VAT), która świadczy usługi budowlane. Spółka wskazała, że w zawartych umowach zamawiający dopuszcza rozliczanie częściowe, ale dopiero za zrealizowane, określone etapy robót. Fakturowanie możliwe będzie po dokonaniu odbioru ukończonego etapu robót przez zamawiającego. Chcąc przekazać umownie określoną i wykonaną część robót spółka będzie musiała zgłosić gotowość odbioru takich prac zamawiającemu. Po wykonaniu robót w terenie spółka będzie zgłaszać zakończenie etapu/pełnego zakresu zamawiającemu, celem dokonania odbioru i podpisania przez strony protokołu odbioru.
Akceptacja przez zamawiającego wykonanych przez spółkę prac (w tym również po ewentualnym usunięciu usterek) będzie dokonywana w formie odpowiedniego protokołu. Zgodnie z zapisami umownymi, sporządzony i podpisany protokół będzie stanowił podstawę do rozliczenia zatwierdzonych prac. Kształt protokołu, będącego podstawą wystawienia faktury, mogą determinować zarówno względy jakościowe (brak odbioru ze względu na wady), jak i formalne. Przy umownym ograniczeniu fakturowania częściowego do konkretnych progów kwotowych (np. do 30%, do 60%), dany protokół będzie stwierdzał odbiór robót wyłącznie do maksymalnej wartości narzuconej przez inwestora. Wynagrodzenie należne spółce (wykonawcy) za dany etap prac będzie płatne na podstawie wystawianej faktury częściowej. Po wykonaniu całości prac objętych przedmiotem umowy będzie miał miejsce odbiór końcowy i wystawienie faktury końcowej.
Spółka powzięła wątpliwości dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku wskazanych usług budowlanych.
Dyrektor KIS wyjaśnił, że za moment wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej (w całości lub w części) należy uważać moment wykonania wszystkich czynności i spełnienia warunków składających się na dane świadczenie. Faktura natomiast stanowi dokument potwierdzający określoną czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i w tym znaczeniu ma charakter wtórny. Podatnik ma też określony czas na wystawienie faktury, nie jest zobligowany do natychmiastowego jej sporządzenia, co wynika z art. 106i ust. 3 ustawy o VAT. Tak więc w przypadku wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej dla sposobu opodatkowania i udokumentowania tej czynności decydujący jest moment wykonania usługi, który jest nadrzędny w stosunku do funkcji faktury, jaką jest potwierdzenie określonego zdarzenia podatkowego.
Zatem, zdaniem organu, prawidłowo sporządzony i podpisany przez obie strony protokół odbioru części robót bądź protokół odbioru końcowego stanowi podstawę do ustalenia daty wykonania części/całości usługi i determinuje powstanie obowiązku podatkowego, którego elementem jest wystawienie faktury dokumentującej jej wykonanie. Faktura powinna być wystawiona najpóźniej 30. dnia od dnia wykonania usługi w części w przypadku odbioru częściowego lub wykonania całości usługi w przypadku odbioru końcowego. Jeżeli w tym terminie spółka nie wystawi faktury lub wystawi ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu na jej wystawienie, tj. 30. dnia od dnia wykonania usługi, rozumianego jako dzień zatwierdzenia/podpisania protokołu odbioru usługi w części w przypadku odbioru częściowego lub całości usługi w przypadku odbioru końcowego.
|