Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »    »  Aktualności i sygnały  »   Zamiast nowej umowy o PPK czasem wystarczy zawrzeć aneks ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zamiast nowej umowy o PPK czasem wystarczy zawrzeć aneks do obecnej

Gazeta Podatkowa nr 89 (2172) z dnia 4.11.2024
Kinga Romas

Pracodawca, który ma zawartą umowę o zarządzanie PPK na czas określony, niekiedy może przedłużyć jej obowiązywanie aneksem. Jest to możliwe, pod warunkiem że ponownie wybierze tę samą instytucję finansową i po ustaleniu wartości zamówienia na zarządzanie PPK okaże się, że do danej umowy o zarządzanie PPK nie stosuje się przepisów Prawa zamówień publicznych. Co istotne, wybór instytucji finansowej zawsze wymaga porozumienia z tzw. stroną społeczną. Tak wskazuje Polski Fundusz Rozwoju w komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej www.mojeppk.pl.

W myśl art. 7 ust. 2a ustawy o pracowniczych planach kapitałowych do umów o zarządzanie PPK oraz umów o prowadzenie PPK nie stosuje się przepisów Prawa zamówień publicznych, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 Pzp.

PFR, odwołując się do wyjaśnień, jakie uzyskał od Urzędu Zamówień Publicznych, wskazał, że zgodnie z art. 7 pkt 18 Pzp pod pojęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego należy rozumieć postępowanie wszczynane przez przekazanie albo zamieszczenie ogłoszenia, prowadzone jako uporządkowany ciąg czynności, których podstawą są warunki zamówienia ustalone przez zamawiającego, prowadzące do wyboru najkorzystniejszej oferty, kończące się zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego albo jego unieważnieniem. Zatem w świetle tego przepisu, efektem przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego powinno być zawarcie umowy o wykonanie przedmiotu zamówienia na warunkach określonych w dokumentach zamówienia.

Obowiązek stosowania ustawy Pzp przez podmiot zatrudniający może wpłynąć na wydłużenie procedury zawarcia umowy o zarządzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK. Jednak, jak wyjaśnia UZP, okoliczności związane z czasem na zawarcie tych umów nie stanowią podstawy do wyłączenia usług zarządzania PPK ze stosowania ustawy Pzp.

W sytuacji gdy do zamówienia na zarządzanie PPK mają zastosowanie przepisy Prawa zamówień publicznych, podmiot zatrudniający zasadniczo nie może skorzystać z rozwiązania polegającego na przedłużeniu okresu obowiązywania dotychczasowej umowy o zarządzanie PPK w formie aneksu. Natomiast z takiego rozwiązania można skorzystać w sytuacji, gdy po ustaleniu wartości zamówienia na zarządzanie PPK okaże się, że do danej umowy o zarządzanie PPK nie stosuje się przepisów Pzp.

Zgodnie z art. 7 ust. 3-4 ustawy o PPK wyboru instytucji finansowej należy dokonać w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, a jeżeli takiej nie ma w danym podmiocie, to w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych, wyłonioną w trybie przyjętym w tym podmiocie.

Podczas wyboru należy wziąć pod uwagę w szczególności ocenę proponowanych przez instytucje finansowe warunków zarządzania środkami gromadzonymi w PPK, ich efektywność w zarządzaniu aktywami oraz posiadane przez nie doświadczenie w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi. Wyboru dokonuje się, mając także na uwadze najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych.

PFR zaznaczył, że na podstawie stanowiska ustalonego m.in. z Komisją Nadzoru Finansowego uzgodnienia z tzw. stroną społeczną wymaga także wprowadzenie w umowie o zarządzanie PPK zmiany, która ma wpływ na warunki zarządzania środkami gromadzonymi w PPK.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.