Pracodawca, który ma zawartą umowę o zarządzanie PPK na czas określony, niekiedy może przedłużyć jej obowiązywanie aneksem. Jest to możliwe, pod warunkiem że ponownie wybierze tę samą instytucję finansową i po ustaleniu wartości zamówienia na zarządzanie PPK okaże się, że do danej umowy o zarządzanie PPK nie stosuje się przepisów Prawa zamówień publicznych. Co istotne, wybór instytucji finansowej zawsze wymaga porozumienia z tzw. stroną społeczną. Tak wskazuje Polski Fundusz Rozwoju w komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej www.mojeppk.pl.
W myśl art. 7 ust. 2a ustawy o pracowniczych planach kapitałowych do umów o zarządzanie PPK oraz umów o prowadzenie PPK nie stosuje się przepisów Prawa zamówień publicznych, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 Pzp.
PFR, odwołując się do wyjaśnień, jakie uzyskał od Urzędu Zamówień Publicznych, wskazał, że zgodnie z art. 7 pkt 18 Pzp pod pojęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego należy rozumieć postępowanie wszczynane przez przekazanie albo zamieszczenie ogłoszenia, prowadzone jako uporządkowany ciąg czynności, których podstawą są warunki zamówienia ustalone przez zamawiającego, prowadzące do wyboru najkorzystniejszej oferty, kończące się zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego albo jego unieważnieniem. Zatem w świetle tego przepisu, efektem przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego powinno być zawarcie umowy o wykonanie przedmiotu zamówienia na warunkach określonych w dokumentach zamówienia.
Obowiązek stosowania ustawy Pzp przez podmiot zatrudniający może wpłynąć na wydłużenie procedury zawarcia umowy o zarządzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK. Jednak, jak wyjaśnia UZP, okoliczności związane z czasem na zawarcie tych umów nie stanowią podstawy do wyłączenia usług zarządzania PPK ze stosowania ustawy Pzp.
W sytuacji gdy do zamówienia na zarządzanie PPK mają zastosowanie przepisy Prawa zamówień publicznych, podmiot zatrudniający zasadniczo nie może skorzystać z rozwiązania polegającego na przedłużeniu okresu obowiązywania dotychczasowej umowy o zarządzanie PPK w formie aneksu. Natomiast z takiego rozwiązania można skorzystać w sytuacji, gdy po ustaleniu wartości zamówienia na zarządzanie PPK okaże się, że do danej umowy o zarządzanie PPK nie stosuje się przepisów Pzp.
Zgodnie z art. 7 ust. 3-4 ustawy o PPK wyboru instytucji finansowej należy dokonać w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, a jeżeli takiej nie ma w danym podmiocie, to w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych, wyłonioną w trybie przyjętym w tym podmiocie.
Podczas wyboru należy wziąć pod uwagę w szczególności ocenę proponowanych przez instytucje finansowe warunków zarządzania środkami gromadzonymi w PPK, ich efektywność w zarządzaniu aktywami oraz posiadane przez nie doświadczenie w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi. Wyboru dokonuje się, mając także na uwadze najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych.
PFR zaznaczył, że na podstawie stanowiska ustalonego m.in. z Komisją Nadzoru Finansowego uzgodnienia z tzw. stroną społeczną wymaga także wprowadzenie w umowie o zarządzanie PPK zmiany, która ma wpływ na warunki zarządzania środkami gromadzonymi w PPK.
|