Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »    »  Aktualności i sygnały  »   Komunikaty i wyjaśnienia
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Komunikaty i wyjaśnienia

Gazeta Podatkowa nr 80 (2163) z dnia 3.10.2024

BLOKOWANIE FAŁSZYWYCH POŁĄCZEŃ

Od 26 września 2024 r. przedsiębiorcy telekomunikacyjni muszą aktywnie przeciwdziałać oszustwom telefonicznym, znanym jako CLI spoofing. Jest to skutek ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, która ma zmniejszyć liczbę fałszywych połączeń, SMS-ów oraz ograniczyć dostęp do fałszywych stron internetowych i tym samym poprawić bezpieczeństwo obywateli.

Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej przedsiębiorcy telekomunikacyjni mieli czas od 6 do 12 miesięcy na wdrożenie technologii umożliwiających skuteczne monitorowanie i blokowanie fałszywych połączeń.

CLI spoofing to metoda, w której przestępca dzwoni, podszywając się pod znany numer telefonu, np. bliskiej osoby lub urzędu. Osoba myśli, że dzwoni ktoś zaufany i może zostać nakłoniona do przekazania swoich danych osobowych lub finansowych. W ten sposób dochodzi do wyłudzeń i strat finansowych.

Fałszywe są połączenia:

  • przychodzące z zagranicy, gdy telefon znajduje się w Polsce,
  • z numerów niezgodnych z polskimi standardami (za dużo lub za mało cyfr),
  • z numerów alarmowych - służby nigdy nie dzwonią z takich numerów do osób prywatnych.

Jeśli przedsiębiorca telekomunikacyjny uzna połączenie za podejrzane, może sprawić, że nie zostanie ono wywołane. W razie wątpliwości numer pojawi się na telefonie jako "zastrzeżony", co powinno wzbudzić ostrożność.

Niestety ze względu na rozwój technologii i różne, ewoluujące modele oszustw, całkowita eliminacja fałszywych połączeń jest niemożliwa. Jednak nowe rozwiązania znacząco zmniejszają ryzyko. Kluczowa jest edukacja i ostrożność użytkowników.

Każde podejrzenie CLI spoofingu należy zgłaszać natychmiast do policji lub prokuratury.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej w lutym 2024 r. podpisał porozumienie z największymi operatorami sieci telefonii komórkowej w Polsce. Operatorzy muszą monitorować połączenia i podejmować działania na rzecz ochrony obywateli przed oszustwami.

Dla mniejszych przedsiębiorców telekomunikacyjnych UKE udostępnił na stronie bip.uke.gov.pl/bezpieczenstwo rekomendacje dotyczące zwalczania CLI spoofingu.

Oszuści prowadzący działalność w zakresie telekomunikacji, którzy dopuszczają się CLI spoofingu, mogą zostać ukarani karą pieniężną do 3% swoich rocznych przychodów. Dla pozostałych osób dopuszczających się tego nadużycia przewidziano kary pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja

ZWOLNIENIE Z OPŁAT W e-TOLL DLA PRZEWOZÓW ZWIĄZANYCH Z UDZIELANIEM POMOCY POSZKODOWANYM W POWODZI

Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję, że w okresie trwania stanu klęski żywiołowej, na drogach krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), przejazdy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów dostarczających pomoc humanitarną poszkodowanym w powodzi nie będą podlegać opłacie drogowej w systemie e-TOLL.

Aby zgłosić przewóz pomocy dla powodzian, należy przesłać wniosek według formularza zamieszczonego na stronach Ministerstwa Infrastruktury i Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego na adres: pomocpowodzianom@gitd.gov.pl. Po przesłaniu formularza zgłaszający otrzyma potwierdzenie, przesłane na adres poczty e-mailowej nadawcy, o zweryfikowaniu i przyjęciu formularza. Przewóz bez konieczności wniesienia opłaty za korzystanie z dróg będzie mógł się rozpocząć wraz z otrzymaniem potwierdzenia o przyjęciu formularza zgłoszeniowego.

Po weryfikacji wniosku przewoźnik może wyłączyć urządzenie pokładowe i nie będzie podlegał karze administracyjnej za przejazd bez wymaganej opłaty. Procedura prowadzona przez ITD będzie obowiązywać w czasie trwania stanu klęski żywiołowej.

Źródło: www.gov.pl/web/infastruktura

OD 1 PAŹDZIERNIKA BR. JEST DOSTĘPNA JEDNA INFOLINIA KAS

W ramach infolinii KAS w całej Polsce pracownicy urzędów skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) od 1 października br. udzielają informacji pod numerami: (+48) 22 330 03 30 - dla połączeń z telefonów komórkowych i 801 055 055 - dla połączeń z telefonów stacjonarnych. Połączenia z dotychczasowymi numerami urzędów skarbowych są automatycznie przekierowywane na infolinię. Tak jak dotychczas dzwoniący uzyskają pod tymi numerami ogólną informację podatkową i celną.

Nowością jest możliwość uzyskania informacji dotyczących indywidualnych spraw podatnika objętych tajemnicą skarbową po potwierdzeniu tożsamości kodem telePIN. Klient samodzielnie ustawia kod telePIN po zalogowaniu się do e-Urzędu Skarbowego na stronie www.podatki.gov.pl.

W ten sposób można uzyskać np. informacje o rozliczeniach swoich nadpłat i zwrotów z zeznań lub deklaracji podatkowych. Można też otrzymać wskazówki, jak załatwić swoje sprawy samodzielnie przez internet, w dowolnym miejscu i czasie, korzystając z e-Urzędu Skarbowego. W każdym przypadku proces uwierzytelnienia za pomocą telePIN jest realizowany automatycznie przez system, a potwierdzenie tożsamości odbywa się bez udziału pracownika KAS.

Pełnomocnicy działający na podstawie pełnomocnictwa ogólnego PPO-1 lub osoby upoważnione do obsługi konta organizacji (UKO) także mogą uzyskać dostęp do informacji objętych tajemnicą skarbową, a dotyczących swoich mocodawców lub organizacji, do konta której są upoważnieni. W tym celu, poza telePINem, będą proszeni o podanie numeru identyfikacyjnego mocodawcy lub organizacji.

Źródło: www.gov.pl/web/finanse

CO Z DANYMI W APLIKACJI mOBYWATEL W PRZYPADKU UTRATY TELEFONU?

Ministerstwo Cyfryzacji w celu zabezpieczenia danych w aplikacji mObywatel 2.0 wykorzystuje: szyfrowanie danych, certyfikaty bezpieczeństwa, biometrię oraz dwuetapową weryfikację tożsamości. Aby dostać się do dokumentów, należy zalogować się hasłem, które powinno być trudne do odgadnięcia. Warto jednak wiedzieć, jak postąpić na wypadek utraty telefonu.

Resort cyfryzacji przedstawił co należy zrobić, gdy dojdzie do kradzieży telefonu posiadającego aplikację mObywatel 2.0.

W przypadku podejrzenia, że telefon został skradziony, należy natychmiast zablokować dostęp do danych. Można to zrobić na dwa sposoby:

  • aktywować mObywatela 2.0 na innym urządzeniu,
  • zgłosić to na infolinii: +48 42 253 54 74 - konsultant po weryfikacji danych zablokuje dostęp do aplikacji na telefonie.

Takie działanie spowoduje, że dokumenty i dane przestaną być widoczne w aplikacji na skradzionym lub zgubionym telefonie. Nikt ich nie zobaczy ani nie wykorzysta, dzięki czemu dane będę bezpieczne.

Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.