Od 26 września 2024 r. przedsiębiorcy telekomunikacyjni muszą aktywnie przeciwdziałać oszustwom telefonicznym, znanym jako CLI spoofing. Jest to skutek ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, która ma zmniejszyć liczbę fałszywych połączeń, SMS-ów oraz ograniczyć dostęp do fałszywych stron internetowych i tym samym poprawić bezpieczeństwo obywateli.
Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej przedsiębiorcy telekomunikacyjni mieli czas od 6 do 12 miesięcy na wdrożenie technologii umożliwiających skuteczne monitorowanie i blokowanie fałszywych połączeń.
CLI spoofing to metoda, w której przestępca dzwoni, podszywając się pod znany numer telefonu, np. bliskiej osoby lub urzędu. Osoba myśli, że dzwoni ktoś zaufany i może zostać nakłoniona do przekazania swoich danych osobowych lub finansowych. W ten sposób dochodzi do wyłudzeń i strat finansowych.
Fałszywe są połączenia:
Jeśli przedsiębiorca telekomunikacyjny uzna połączenie za podejrzane, może sprawić, że nie zostanie ono wywołane. W razie wątpliwości numer pojawi się na telefonie jako "zastrzeżony", co powinno wzbudzić ostrożność.
Niestety ze względu na rozwój technologii i różne, ewoluujące modele oszustw, całkowita eliminacja fałszywych połączeń jest niemożliwa. Jednak nowe rozwiązania znacząco zmniejszają ryzyko. Kluczowa jest edukacja i ostrożność użytkowników.
Każde podejrzenie CLI spoofingu należy zgłaszać natychmiast do policji lub prokuratury.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej w lutym 2024 r. podpisał porozumienie z największymi operatorami sieci telefonii komórkowej w Polsce. Operatorzy muszą monitorować połączenia i podejmować działania na rzecz ochrony obywateli przed oszustwami.
Dla mniejszych przedsiębiorców telekomunikacyjnych UKE udostępnił na stronie bip.uke.gov.pl/bezpieczenstwo rekomendacje dotyczące zwalczania CLI spoofingu.
Oszuści prowadzący działalność w zakresie telekomunikacji, którzy dopuszczają się CLI spoofingu, mogą zostać ukarani karą pieniężną do 3% swoich rocznych przychodów. Dla pozostałych osób dopuszczających się tego nadużycia przewidziano kary pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.
Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja
Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję, że w okresie trwania stanu klęski żywiołowej, na drogach krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), przejazdy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów dostarczających pomoc humanitarną poszkodowanym w powodzi nie będą podlegać opłacie drogowej w systemie e-TOLL.
Aby zgłosić przewóz pomocy dla powodzian, należy przesłać wniosek według formularza zamieszczonego na stronach Ministerstwa Infrastruktury i Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego na adres: pomocpowodzianom@gitd.gov.pl. Po przesłaniu formularza zgłaszający otrzyma potwierdzenie, przesłane na adres poczty e-mailowej nadawcy, o zweryfikowaniu i przyjęciu formularza. Przewóz bez konieczności wniesienia opłaty za korzystanie z dróg będzie mógł się rozpocząć wraz z otrzymaniem potwierdzenia o przyjęciu formularza zgłoszeniowego.
Po weryfikacji wniosku przewoźnik może wyłączyć urządzenie pokładowe i nie będzie podlegał karze administracyjnej za przejazd bez wymaganej opłaty. Procedura prowadzona przez ITD będzie obowiązywać w czasie trwania stanu klęski żywiołowej.
Źródło: www.gov.pl/web/infastruktura
W ramach infolinii KAS w całej Polsce pracownicy urzędów skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) od 1 października br. udzielają informacji pod numerami: (+48) 22 330 03 30 - dla połączeń z telefonów komórkowych i 801 055 055 - dla połączeń z telefonów stacjonarnych. Połączenia z dotychczasowymi numerami urzędów skarbowych są automatycznie przekierowywane na infolinię. Tak jak dotychczas dzwoniący uzyskają pod tymi numerami ogólną informację podatkową i celną.
Nowością jest możliwość uzyskania informacji dotyczących indywidualnych spraw podatnika objętych tajemnicą skarbową po potwierdzeniu tożsamości kodem telePIN. Klient samodzielnie ustawia kod telePIN po zalogowaniu się do e-Urzędu Skarbowego na stronie www.podatki.gov.pl.
W ten sposób można uzyskać np. informacje o rozliczeniach swoich nadpłat i zwrotów z zeznań lub deklaracji podatkowych. Można też otrzymać wskazówki, jak załatwić swoje sprawy samodzielnie przez internet, w dowolnym miejscu i czasie, korzystając z e-Urzędu Skarbowego. W każdym przypadku proces uwierzytelnienia za pomocą telePIN jest realizowany automatycznie przez system, a potwierdzenie tożsamości odbywa się bez udziału pracownika KAS.
Pełnomocnicy działający na podstawie pełnomocnictwa ogólnego PPO-1 lub osoby upoważnione do obsługi konta organizacji (UKO) także mogą uzyskać dostęp do informacji objętych tajemnicą skarbową, a dotyczących swoich mocodawców lub organizacji, do konta której są upoważnieni. W tym celu, poza telePINem, będą proszeni o podanie numeru identyfikacyjnego mocodawcy lub organizacji.
Źródło: www.gov.pl/web/finanse
Ministerstwo Cyfryzacji w celu zabezpieczenia danych w aplikacji mObywatel 2.0 wykorzystuje: szyfrowanie danych, certyfikaty bezpieczeństwa, biometrię oraz dwuetapową weryfikację tożsamości. Aby dostać się do dokumentów, należy zalogować się hasłem, które powinno być trudne do odgadnięcia. Warto jednak wiedzieć, jak postąpić na wypadek utraty telefonu.
Resort cyfryzacji przedstawił co należy zrobić, gdy dojdzie do kradzieży telefonu posiadającego aplikację mObywatel 2.0.
W przypadku podejrzenia, że telefon został skradziony, należy natychmiast zablokować dostęp do danych. Można to zrobić na dwa sposoby:
Takie działanie spowoduje, że dokumenty i dane przestaną być widoczne w aplikacji na skradzionym lub zgubionym telefonie. Nikt ich nie zobaczy ani nie wykorzysta, dzięki czemu dane będę bezpieczne.
Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja
|