Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »    »  Aktualności i sygnały  »   Komunikaty i wyjaśnienia
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Komunikaty i wyjaśnienia

Gazeta Podatkowa nr 34 (2117) z dnia 25.04.2024

DOSTĘPNE FORMY PROWADZENIA KSIĄŻKI OBIEKTU BUDOWLANEGO

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego na swojej stronie internetowej www.gunb.gov.pl zamieścił interpretację w sprawie formy prowadzenia książki obiektu budowlanego.

GUNB wyjaśnia, że książkę obiektu budowlanego można prowadzić w dwóch postaciach:

  • elektronicznej c-KOB - dla nowych obiektów budowlanych, oddanych do użytkowania po 1 stycznia 2024 r.,
  • papierowej - dla obiektów budowlanych, oddanych do użytkowania przed 1 stycznia 2024 r.

Od 1 stycznia 2024 r., za sprawą nowelizacji Prawa budowlanego, nie ma już, co do zasady, możliwości założenia książki obiektu budowlanego w postaci papierowej. Można ją zakładać jedynie w wersji elektronicznej w systemie Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego, dostępnym przez portal e-budownictwo.gunb.gov.pl.

Niezałożenie książki obiektu budowlanego stanowiło i stanowi naruszenie prawa. Grozi za to odpowiedzialność karna.

Istnieje obowiązek założenia i bieżącego prowadzenia książki obiektu budowlanego dla każdego:

  • budynku,
  • obiektu budowlanego, który nie jest budynkiem (którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia); chodzi tu m.in. o: zapory, silosy, rurociągi, linie lub sieci energetyczne.

Nie dla wszystkich obiektów budowlanych zakłada się i prowadzi książkę obiektu budowlanego. Nie prowadzi się jej m.in. dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych czy obiektów budowlanych budownictwa zagrodowego i letniskowego.

Obecnie tylko w jednym przypadku możliwe jest zakładanie i prowadzenie książki obiektu budowlanego w postaci papierowej. Dotyczy to obiektów budowlanych, które są usytuowane w całości lub w części na terenach zamkniętych.

Książki obiektu budowlanego w postaci papierowej można było zakładać do 31 grudnia 2023 r. Do 31 grudnia 2026 r. książki obiektu budowlanego prowadzone w postaci papierowej muszą być już założone w systemie c-KOB. W praktyce oznacza to, że 1 stycznia 2027 r. wszystkie książki obiektu budowlanego muszą być cyfrowe.

Przed zmianą przepisów właściciel lub zarządca był obowiązany prowadzić książkę obiektu budowlanego dla:

  • każdego budynku,
  • obiektu budowlanego niebędącego budynkiem (którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia).

Książka obiektu budowlanego stanowiła dokument przeznaczony do zapisów, które dotyczyły przeprowadzanych badań i kontroli stanu technicznego, remontów i przebudowy, w okresie użytkowania obiektu budowlanego. Wzór książki obiektu budowlanego i sposób jej prowadzenia określały przepisy rozporządzenia w sprawie książki obiektu budowlanego.

Obiekt budowlany musi mieć książkę. Niezałożenie książki obiektu budowlanego dla budynku oddanego do użytkowania przed nowelizacją Prawa budowlanego nie zwalnia z obowiązku prowadzenia książki obiektu budowlanego na podstawie obecnych przepisów.

SZYBSZY KONTAKT URZĘDNIKÓW Z OBYWATELEM

Urzędnicy administracji państwowej mają dostęp do aktualnych danych kontaktowych obywateli za pomocą Rejestru Danych Kontaktowych (RDK).

RDK to baza, w której można zostawić swoje aktualne dane kontaktowe - numer telefonu i/lub adres e-mail. Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Każdy sam decyduje, które dane chce podać i jak długo będą one w niej przechowywane. Są one tam w pełni bezpieczne. Zadaniem rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami, aby usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację, w sytuacji kiedy zamiast wysyłać pismo, można do danej osoby zadzwonić, wysłać e-mail lub SMS. Zdecydowanie skraca to czas załatwiania wielu spraw.

Urzędnik może skontaktować się i poinformować o:

  • dokumentach gotowych do odbioru,
  • rozpatrzeniu złożonych wniosków,
  • potrzebie uzupełnienia dokumentów lub informacji w sprawach prowadzonych w urzędach.

Ponadto System Rejestrów Państwowych wyśle automatycznie powiadomienie o unieważnieniu dowodu osobistego albo paszportu, jak również o zbliżającym się upływie ważności dowodu osobistego czy paszportu w ciągu 90, 60, 30 lub 14 dni przed terminem. W przypadku paszportu dodatkowo są wysyłane powiadomienia o przekazaniu paszportu kurierowi.

W sumie swoje dane w RDK zostawiło już prawie 14 milionów obywateli. Od stycznia 2024 r. do rejestru dopisało się już ponad 600 tysięcy osób.

Dane do RDK można przekazać poprzez e-usługi na stronie www.gov.pl. W usługach dla obywatela trzeba wybrać Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). Dane można przekazać, zmienić lub usunąć, wybierając "SKORZYSTAJ Z RDK". Aby skorzystać z RDK przez internet, jest potrzebny profil zaufany lub e-dowód. Pozwalają one potwierdzić tożsamość. Przy zalogowaniu się poprzez e-dowód jest wymagana skrzynka ePUAP.

Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.