Pracownik samorządowy zwrócił się do pracodawcy z prośbą o rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron w związku z przejściem na emeryturę pomostową (spełnia on warunki do przyznania tego świadczenia, m.in. ukończył 60 lat i ma wymagany okres pracy w szczególnych warunkach). Okres ten został jednak przepracowany przez niego u innego pracodawcy (pracownik nie wykonywał u nas pracy w szczególnych warunkach ani o szczególnym charakterze). Czy w takim przypadku jesteśmy obowiązani do wypłaty odprawy emerytalnej?
Tak, obowiązek wypłacenia odprawy emerytalnej ciąży na pracodawcy, którego pracownik przechodzi na emeryturę, w tym pomostową. Na jego powstanie nie ma wpływu to, że warunek udowodnienia wymaganego okresu pracy w szczególnych warunkach/o szczególnym charakterze pracownik spełnił wcześniej u innego pracodawcy.
W art. 38 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych przyjęto, że - w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy - pracownikowi samorządowemu przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości:
Wynagrodzenie, o którym mowa powyżej, oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Do okresów pracy uprawniających do omawianej odprawy wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze (art. 38 ust. 4 i 5 ustawy o pracownikach samorządowych). Jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy jest wypłacana w dniu ustania stosunku pracy.
Ważne: Jeżeli pracownik samorządowy był zatrudniony równocześnie w ramach więcej niż jednego zakończonego stosunku pracy, do okresu uprawniającego do odprawy wlicza się jeden z tych okresów zatrudnienia (§ 9 ust. 1 rozporządzenia płacowego). |
Aby pracownik samorządowy otrzymał odprawę, o której mowa w art. 38 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych, konieczne jest "przejście na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy". Jest to przesłanka analogiczna jak w przypadku odprawy, o której mowa w art. 921 K.p. W orzecznictwie podkreśla się, że prawo do odprawy z art. 921 K.p. nie zależy od przejścia na emeryturę z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, gdyż przepis nie formułuje takiego wymagania (por. np. wyrok SN z 11 czerwca 2024 r., sygn. akt II PSKP 28/23). Przejście na emeryturę oznacza utratę statusu pracownika w zamian za uzyskanie statusu emeryta. Wobec użycia przez ustawodawcę terminu "emeryturę" bez dodatkowego jej określenia, należy przyjąć, że odprawa emerytalna przysługuje pracownikom przechodzącym na emeryturę przyznaną zarówno na warunkach ogólnych (powszechnych), jak i szczególnych (odrębnych). Nabędzie do niej prawo zarówno pracownik przechodzący na emeryturę "zwykłą", jak i np. na emeryturę pomostową (por. postanowienie SN z 20 września 2022 r., sygn. akt I PSK 301/21).
Również w art. 38 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych mowa jest o emeryturze, bez jej dodatkowego określenia, w związku z czym prawo do odprawy, o której mowa w tym przepisie, nabędzie także pracownik samorządowy przechodzący na emeryturę pomostową, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1696). Przy rozwiązywaniu problemów interpretacyjnych, powstałych na tle art. 38 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych, uzasadnione jest uwzględnienie wypowiedzi judykatury na temat art. 921 K.p. (por. wyrok SN z 2 października 2013 r., sygn. akt II PK 14/13).
|