Do ustalenia podstawy wymiaru składek społecznych zleceniobiorców wykonujących przewozy w transporcie międzynarodowym ma zastosowanie art. 26g ustawy o czasie pracy kierowców. Jeśli jednak zleceniobiorca będzie wykonywał zlecone mu usługi transportowe przez część miesiąca kalendarzowego, przez co jego wynagrodzenie za taki miesiąc będzie niższe niż kwota przeciętnego wynagrodzenia, nie należy stosować pomniejszenia jego podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w oparciu o ten przepis. Tak stwierdził Oddział ZUS w Gdańsku w interpretacji z dnia 3 kwietnia 2024 r., znak DI/100000/43/1255/2023.
Spółka, która wystąpiła o wydanie interpretacji, zatrudnia na podstawie umowy zlecenia kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy transportowe. Wynagrodzenie zasadnicze kierowców jest ustalone w zawartych z nimi umowach zlecenia w określonej kwocie. W przypadku świadczenia usług przez część miesiąca wynagrodzenie to jest proporcjonalnie obniżane i jest ono wtedy niższe niż przeciętne wynagrodzenie, o którym mowa w art. 26g ustawy o czasie pracy kierowców. Spółka uważa, że w takiej sytuacji należy obniżyć proporcjonalnie kwotę przeciętnego wynagrodzenia i jeśli przychód kierowcy przekroczy proporcjonalnie obniżoną kwotę przeciętnego wynagrodzenia - zastosować odliczenia, o których mowa w ww. art. 26g ustawy o czasie pracy kierowców (m.in. kwotę 60 euro za każdy dzień pobytu) od przychodu kierowcy stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
ZUS nie zgodził się ze stanowiskiem spółki. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorców wynagradzanych kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie stanowi przychód w rozumieniu przepisów o pdof uzyskiwany z tytułu wykonywanej umowy zlecenia. Kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 K.p., więc nie przysługują mu świadczenia z tytułu podróży służbowych. Zgodnie z art. 26g ustawy o czasie pracy kierowców w przypadku kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych, których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie, w skład przychodu podlegającego składkom ZUS nie wchodzą:
1) kwota stanowiąca równowartość 60 euro za każdy dzień pobytu za granicą, z zastrzeżeniem, że tak ustalony miesięczny przychód tych osób stanowiący podstawę wymiaru składek nie może być niższy od kwoty przeciętnego wynagrodzenia,
2) należności stanowiące zwrot równowartości poniesionych przez kierowcę kosztów:
a) noclegu, o którym mowa w art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006,
b) podróży do miejsca rozpoczęcia międzynarodowego przewozu drogowego środkami transportu innymi niż pojazd będący w dyspozycji pracodawcy lub podmiotu, na rzecz którego kierowca wykonuje przewóz,
c) niezbędnych udokumentowanych wydatków określonych lub uznanych przez pracodawcę lub podmiot, na rzecz którego kierowca wykonuje przewóz, odpowiednio do uzasadnionych potrzeb w wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków faktycznie poniesionych i udokumentowanych przez kierowcę,
d) korzystania z urządzeń sanitarnych, określonych na podstawie średnich nieudokumentowanych kosztów takich usług oferowanych w ogólnodostępnych miejscach obsługi podróżnych w państwach, w których kierowca wykonuje zadania służbowe.
Nie jest więc możliwe obniżenie proporcjonalne kwoty przeciętnego wynagrodzenia, gdyby zleceniobiorca wykonywał przewozy międzynarodowe przez część miesiąca i wyłączenie z jego przychodu za ten miesiąc stanowiącego podstawę wymiaru składek odliczeń, o których mowa w art. 26g ustawy o czasie pracy kierowców (m.in. kwoty 60 euro za każdy dzień pobytu), jeśli ten przychód przekroczy proporcjonalnie obniżoną kwotę przeciętnego wynagrodzenia.
|