Przedsiębiorcy telekomunikacyjni świadczący usługi SMS podłączyli się do systemu telegraf.cert.pl, służącego do przekazywania wzorca fałszywej wiadomości SMS pomiędzy nimi a CSIRT NASK, Policją oraz Prezesem UKE (informujących np. o konieczności dopłaty do przesyłki lub zaległościach w rozliczeniach). Dzięki temu będą blokowane wiadomości SMS oparte na oszustwie, które są zgodne z przygotowanymi przez CSIRT NASK wzorcami.
Nowe środki bezpieczeństwa opierają się na prostym założeniu. Na podstawie nieprawdziwych, phisingowych SMS-ów, m.in. zgłaszanych na numer 8080 zostanie opracowany wzorzec fałszywej wiadomości. Wzorce są przygotowywane przez ekspertów z zespołu CSIRT NASK i przesyłane do operatorów sieci komórkowych, którzy będą zobowiązani do wprowadzenia ich do swoich systemów.
Dzięki wprowadzanym blokadom na wiadomości z określonych kampanii, SMS-y będą blokowane już na etapie wysyłania i nie dotrą do odbiorców. Co więcej, jeśli odpowiedni wzorzec zostanie wcześniej zarejestrowany w systemie, cały proces będzie przebiegał automatycznie bez udziału użytkownika.
Informacje dotyczące zgłaszania incydentów są dostępne na stronie https://incydent.cert.pl/#!/lang=pl.
Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił wyniki działań przeprowadzonych w 2023 r. Wydał ponad 1.000 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów oraz nałożył ponad 612 mln zł kar. Przeprowadził ponad 15 tys. kontroli sprawdzających jakość i bezpieczeństwo produktów.
Działania urzędu były skierowane m.in. na: stosowanie praktyk ograniczających konkurencję, przewagę kontraktową, kontrolę koncentracji, zatory płatnicze.
Prezes UOKiK wszczął 35 postępowań wobec praktyk ograniczających konkurencję oraz wydał 9 decyzji - wszystkie dotyczyły niedozwolonych porozumień, w tym 6 zmów przetargowych. Z kolei w sprawie praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową wydał 6 decyzji wobec znaczących podmiotów działających na: rynku handlu detalicznego, produkcji cukru, przetwórstwie mleka oraz wieprzowiny.
Urząd wszczął 74 postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz dotyczących uznania postanowień wzorca umowy za niedozwolone, a także 209 postępowań wyjaśniających. Wystosował również 438 wystąpień do przedsiębiorców z zakresu ochrony konsumentów. Ponadto 132 razy wydał istotny pogląd w sprawach osób walczących o swoje prawa w sądzie.
W wyniku kontroli zostały także nałożone kary w sektorze finansowym. Chodziło o jednostronną zmianę klauzul abuzywnych w umowach frankowych dotyczących pobierania przez bank opłat za wydanie zaświadczeń o spłacie kredytu. Niedozwolone praktyki były stosowane również w sektorze telekomunikacyjnym. W tym przypadku urząd nałożył kary za nierzetelne oferowanie konsumentom zawarcia równoległych umów.
UOKiK odpowiada też za zarządzanie systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw. IH w 2023 r. przeprowadziła łącznie ponad 1.850 kontroli benzyny, oleju napędowego, gazu LPG.
Na szczególną uwagę zasługują kontrole produktów przeznaczonych dla najmłodszej grupy konsumentów, tj. zabawek, wózków dziecięcych i artykułów dla dzieci. Skontrolowano także żarówki LED, sprzęt AGD (lodówki, pralki, zmywarki) w zakresie zużycia zasobów - wody i energii, powszechnie użytkowany sprzęt elektryczny - płyty indukcyjne, oprawy oświetleniowe oraz popularne produkty sezonowe (np. grille elektryczne, gazowe, hulajnogi sportowe, kaski rowerowe).
Źródło: uokik.gov.pl
|