Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Składki, zasiłki, emerytury  »  Emerytury, renty, świadczenia przedemerytalne  »   Nowe zasady ubiegania się o świadczenia z ZUS
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Nowe zasady ubiegania się o świadczenia z ZUS

Gazeta Podatkowa nr 97 (825) z dnia 5.12.2011
Bożena Dziuba

Z dniem 23 listopada br. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ubiegania się o świadczenia emerytalno-rentowe. Zawarte w nich uregulowania mają istotne znaczenie zarówno dla organu rentowego, ustalającego prawo do świadczeń i ich wysokość odpowiednio na starych lub nowych zasadach, jak i dla samych zainteresowanych. Jedną z ważniejszych zmian jest wprowadzenie możliwości zgłoszenia wniosku przez Internet, a także prowadzenie akt sprawy w formie elektronicznej.


Konieczność zmian

Prawo do świadczeń emerytalno‑rentowych oraz ich wysokość ZUS ustala w oparciu o przepisy ustawy o emeryturach i rentach z FUS, zwanej ustawą emerytalną. Weszła ona w życie 1 stycznia 1999 r. uchylając jednocześnie m.in. obowiązującą wcześniej ustawę o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin (Dz. U. z 1982 r. 40, poz. 267 ze zm.). Mimo zmiany przepisów nadal jednak obowiązywał akt wykonawczy do "starej" ustawy, tj. rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe i zasad wypłaty tych świadczeń (Dz. U. z 1983 r. nr 10, poz. 49 ze zm.). Korzystanie z zawartych w nim przepisów było możliwe za sprawą art. 194 ustawy emerytalnej, o ile nie pozostawały w sprzeczności z przepisami tej ustawy.

Głównym założeniem takiego rozwiązania było stosowanie tych samych procedur dotyczących spraw emerytalno-rentowych do wszystkich ubezpieczonych, którzy nabywają prawo do emerytury lub renty według reguł starego, niezmienionego systemu.

W ustawie emerytalnej znalazły się jednak także przepisy ustanawiające zasady przyznawania emerytur z nowego, zreformowanego systemu emerytalnego. Jest on oparty na innych zasadach ustalania prawa do emerytury oraz jej wysokości, uzależnionej w głównej mierze od sumy składek zaewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego.

Obecnie funkcjonują więc równolegle dwa systemy emerytalne - stary i nowy. Pierwsze tzw. "nowe" emerytury zostały przyznane w 2009 r. Dotychczasowe zasady postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe należało więc odpowiednio uzupełnić.

Dlatego też, w oparciu o upoważnienie zawarte w art. 128a ustawy emerytalnej, Minister Pracy i Polityki Społecznej opracował nowe rozporządzenie w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe, zwane dalej "nowym" rozporządzeniem.


Dokumentowanie prawa do świadczeń

Do wniosku w sprawie przyznania świadczeń powinny być dołączone dowody uzasadniające prawo do świadczeń i ich wysokość, określone w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. Tak wynika z art. 116 ust. 5 ustawy emerytalnej. Doprecyzowano więc w "nowym" rozporządzeniu, dostosowując jednocześnie do bieżących realiów, przepisy z zakresu dokumentów wymaganych do przyznania poszczególnych świadczeń emerytalno-rentowych, w tym:

  • emerytury,
     
  • renty z tytułu niezdolności do pracy,
     
  • renty rodzinnej,
     
  • dodatku pielęgnacyjnego,
     
  • zasiłku pogrzebowego,

a także

  • świadczeń przyznawanych przez Prezesa ZUS w drodze wyjątku.

E-wnioski

Zupełnym novum, ułatwiającym sprawę ubezpieczonym, jest przewidziana w § 5 "nowego" rozporządzenia możliwość zgłoszenia wniosku o świadczenia drogą elektroniczną przez skrzynkę podawczą ZUS. Wniosek taki powinien jednak posiadać zabezpieczenie w zakresie identyfikacji tożsamości zainteresowanego za pomocą środków przewidzianych w odrębnych przepisach oraz zawierać dane w formacie elektronicznym ustalonym przez ZUS. Umożliwi to wprowadzenie tych danych bezpośrednio do systemu teleinformatycznego organu rentowego, dzięki czemu zainteresowani będą mieli do nich bezpieczny dostęp on-line.

Akta sprawy będą zatem prowadzone przez ZUS w formie papierowej lub elektronicznej. Dokumenty papierowe otrzymane od wnioskodawcy, po ich odwzorowaniu cyfrowym i umieszczeniu w systemie teleinformatycznym organu rentowego, zostaną zwrócone zainteresowanemu na jego wniosek, choć z pewnym ograniczeniem. Nie podlegają bowiem zwrotowi zaświadczenia potwierdzające wysokość wynagrodzeń, przychodów, dochodów i uposażeń, przyjmowanych do ustalenia podstawy wymiaru świadczeń, rachunki poniesionych kosztów pogrzebu oraz pisemne zeznania świadków i oświadczenia zainteresowanego.

Odwzorowane cyfrowo dokumenty będą przechowywane przez organ rentowy przez okres 50 lat.

"Nowe" rozporządzenie, uwzględniając konieczność zapewnienia sprawnego i terminowego ustalania prawa i wysokości świadczeń przewidzianych w ustawie emerytalnej, określa odpowiednio:

  • zakres obowiązków informacyjnych organów rentowych,
     
  • warunki i tryb wszczęcia postępowania w sprawach świadczeń,
     
  • sposób ustalania daty zgłoszenia wniosku o świadczenie lub o ustalenie jego wysokości, jeżeli wniosek nie został złożony w organie rentowym,
     
  • dowody uzasadniające prawo do świadczeń i ich wysokość, które powinny być dołączone do wniosku w sprawie przyznania świadczeń,
     
  • rodzaje dowodów uzasadniających prawo do świadczeń lub ich wysokość, w przypadku gdy konto ubezpieczonego nie zawiera tych danych,
     
  • zakres danych, które mogą być udowodnione w drodze zeznań świadków lub oświadczeń ubezpieczonych, wraz ze wskazaniem formy tych zeznań lub oświadczeń,
     
  • sposób obliczania świadczeń i okresów uwzględnianych przy ustalaniu świadczeń,
     
  • elementy, jakie powinna zawierać decyzja organu rentowego oraz jej uzasadnienie, a także zakres informacji, które powinny być zawarte w pouczeniu do tej decyzji,
     
  • formę prowadzenia akt sprawy i ich przechowywania oraz okres przechowywania akt sprawy prowadzonych w formie elektronicznej,
     
  • tryb postępowania oraz rodzaje dowodów niezbędnych do przyznania przez Prezesa ZUS świadczeń w drodze wyjątku.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. nr 153, poz. 1227 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11.10.2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (Dz. U. nr 237, poz. 1412)

Emerytury, renty, świadczenia przedemerytalne - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.