Facebook

Jak szukać?»

Do 30 czerwca 2025 r. przedsiębiorca MŚP uprawniony do rozliczeń za energię elektryczną po cenie maksymalnej w okresie od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., składa do sprzedawcy energii informację o pomocy.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Składki, zasiłki, emerytury  »  Emerytury, renty, świadczenia przedemerytalne  »   Od 1 lipca 2025 r. wypłata renty wdowiej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Od 1 lipca 2025 r. wypłata renty wdowiej

Gazeta Podatkowa nr 52 (2240) z dnia 30.06.2025
Honorata Urbaniak

Z dniem 1 lipca 2025 r. ZUS rozpocznie wypłatę tzw. renty wdowiej. Świadczenie nie zostanie jednak przyznane bez jakiejkolwiek ingerencji osoby zainteresowanej. Bezwzględnie konieczny jest w omawianym zakresie wniosek o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną, a także ustalone prawo do własnego świadczenia oraz renty rodzinnej po zmarłym współmałżonku.

Renta rodzinna

Renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny osoby, która w chwili śmierci miała ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy lub spełniała warunki wymagane do uzyskania jednego z tych świadczeń.

Przy ocenie prawa do renty przyjmuje się, że osoba zmarła była całkowicie niezdolna do pracy.

Renta rodzinna przysługuje także uprawnionym członkom rodziny osoby, która w chwili śmierci pobierała zasiłek, świadczenie przedemerytalne lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. W takim przypadku przyjmuje się, że osoba zmarła spełniała warunki do uzyskania renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy.

Jeśli chodzi o osoby uprawnione do renty rodzinnej, to w myśl art. 67 ustawy o emeryturach i rentach z FUS (Dz. U. z 2024 r. poz. 1631 ze zm.), zwanej ustawą emerytalną, jest to m.in. małżonek, a więc wdowa i wdowiec spełniający warunki określone w art. 70 tej ustawy. W przypadku wdowy prawo do renty rodzinnej przysługuje, jeżeli:

  • w chwili śmierci męża osiągnęła wiek 50 lat lub była niezdolna do pracy albo
  • wychowuje co najmniej jedno z dzieci, wnuków lub rodzeństwa uprawnione do renty rodzinnej po zmarłym mężu, które nie osiągnęło 16 lat, a jeżeli kształci się w szkole - 18 lat, lub jeżeli sprawuje pieczę nad dzieckiem całkowicie niezdolnym do pracy oraz do samodzielnej egzystencji lub całkowicie niezdolnym do pracy, uprawnionym do renty rodzinnej.

Przy czym, prawo do renty rodzinnej nabywa również wdowa, która osiągnęła wiek 50 lat lub stała się niezdolna do pracy po śmierci męża, nie później jednak niż w ciągu 5 lat od jego śmierci lub od zaprzestania wychowywania osób wymienionych w art. 70 ust. 1 pkt 2 ustawy emerytalnej. Kryteria nabywania prawa do renty rodzinnej przewidziane dla wdowy stosuje się również do wdowca, o czym stanowi art. 70 ust. 5 ustawy emerytalnej. Wysokość renty rodzinnej dla jednej osoby uprawnionej wynosi 85% świadczenia, które przysługiwałoby zmarłemu.

Renta wdowia

Małżonek, a więc wdowiec lub wdowa uprawnieni do renty rodzinnej oraz np. do własnej emerytury, od 1 lipca 2025 r. ma prawo do wypłaty świadczeń w tzw. zbiegu, a więc odmiennie niż wcześniej, będzie można pobierać więcej niż jedno świadczenie. Przy czym stanie się tak, pod warunkiem:

  • osiągnięcia wieku emerytalnego określonego w art. 24 ust. 1 ustawy emerytalnej, a więc 60 lat w przypadku kobiet i 65 lat w przypadku mężczyzn,
  • pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka,
  • nabycia prawa do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej niż 5 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego, tj. nie wcześniej niż w dniu ukończenia 55 lat przez kobietę i 60 lat przez mężczyznę,
  • niepozostawania w nowym związku małżeńskim.

Prawo do wypłaty świadczeń w zbiegu, a więc łącznie z rentą rodzinną, ustaje z dniem poprzedzającym dzień zawarcia nowego związku małżeńskiego przez osobę uprawnioną. Ponadto suma świadczeń wypłacanych łącznie z rentą rodzinną nie może przekroczyć 3-krotności najniższej emerytury, która od 1 marca 2025 r. wynosi 1.878,91 zł i corocznie z dniem 1 marca podlega waloryzacji. Do wskazanego limitu (od 1 marca br. - 5.636,73 zł) organ wliczy także świadczenia wypłacane przez instytucje zagraniczne oraz inne niż jednorazowe świadczenia i dodatki wypłacane na podstawie ustawy emerytalnej lub odrębnych przepisów wraz ze świadczeniami, o których mowa w art. 95a ust. 1 ustawy emerytalnej.

Wysokość świadczeń

Wdowa/wdowiec, mając prawo do renty rodzinnej oraz własnego świadczenia, może wybrać, aby organ rentowy wypłacał:

  • 100% renty rodzinnej oraz 15% własnego świadczenia albo
  • 100% własnego świadczenia oraz 15% renty rodzinnej.

Gdy osoba uprawniona wybierze 100% renty rodzinnej i ma przyznane prawo do emerytury i okresowej emerytury kapitałowej, wówczas ZUS wypłaci 15% przysługującej emerytury z FUS i 15% przysługującej okresowej emerytury kapitałowej.

Jeśli natomiast wdowa/wdowiec ma prawo do renty rodzinnej oraz jednocześnie do emerytury i renty z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową, to osobie takiej ZUS wypłaci:

  • 100% renty rodzinnej, 15% emerytury i 50% renty z tytułu niezdolności do pracy z ubezpieczenia wypadkowego albo
  • 100% emerytury, 15% renty rodzinnej i 50% renty z tytułu niezdolności do pracy z ubezpieczenia wypadkowego, albo
  • 100% renty z tytułu niezdolności do pracy z ubezpieczenia wypadkowego, 15% renty rodzinnej i 50% emerytury.

Przy czym 15% wskaźnik świadczenia możliwego do wypłaty będzie obowiązywał od 1 lipca 2025 r. do 31 grudnia 2026 r., a od 1 stycznia 2027 r. będzie istniała możliwość otrzymania nie 15%, a 25% wymienionego świadczenia.

Wniosek o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną można złożyć na formularzu ERWD.

Ważne uprawnienia

Warunkiem koniecznym do nabycia prawa do renty wdowiej jest posiadanie ustalonych decyzją organu rentowego uprawnień do:

  • np. własnej emerytury i
  • renty rodzinnej (patrz ramka).

Wdowa/wdowiec, zgłaszający wniosek o przyznanie renty rodzinnej, powinien dołączyć do wniosku dokumenty z przebiegu ubezpieczenia osoby zmarłej. Jeżeli jednak osoba zmarła była uprawniona do własnego świadczenia, np. do emerytury, to ZUS posiada dokumentację z przebiegu jej ubezpieczenia. Konieczne zatem będzie przedłożenie wraz z wnioskiem o rentę rodzinną dokumentów stwierdzających datę urodzenia i datę zgonu osoby, po której ma być przyznana renta rodzinna, zawarcie związku małżeńskiego.

Jeśli dodatkowo z jakichś powodów istniałby problem z przedłożeniem w ZUS aktu małżeństwa, to istnieje możliwość zlecenia pozyskania tego dokumentu organowi rentowemu. W tym celu należy złożyć w ZUS formularz EASC - Oświadczenie na potrzeby pozyskania akt stanu cywilnego.

Konieczność posiadania uprawnień do dwóch świadczeń

Osoby, które z różnych powodów nie mają ustalonego prawa do dwóch świadczeń powinny bezwzględnie złożyć stosowne wnioski celem ustalenia prawa do wypłaty świadczeń w zbiegu. Jeśli zatem małżonek (wdowa/wdowiec) nie występował o ustalenie prawa do:

- własnej emerytury, oceniając, że renta rodzinna po zmarłym współmałżonku jest świadczeniem korzystniejszym, obecnie powinien bezwzględnie złożyć wniosek o ustalenie prawa do emerytury oraz zbiegu świadczeń z rentą rodzinną,
- renty rodzinnej po zmarłym małżonku, oceniając, że emerytura jest świadczeniem korzystniejszym, obecnie powinien złożyć wniosek o ustalenie prawa do renty rodzinnej oraz zbiegu świadczeń z rentą rodzinną (patrz tabela).
Wymagane formularze wniosków do nabycia prawa do wypłaty świadczeń w zbiegu
W przypadku konieczności złożenia wniosku o ustalenie:
- prawa do emerytury oraz
- zbiegu świadczeń z rentą rodzinną
- prawa do renty rodzinnej oraz
- zbiegu świadczeń z rentą rodzinną
Konieczne jest złożenie odpowiednio wniosku na formularzu:
- EMP,
- ERWD
- ERR,
- ERWD
Ważne! Przy występowaniu z wnioskiem o odpowiednie świadczenia, tj. o emeryturę lub rentę rodzinną oraz o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną nie ma konieczności zachowywania jakiegokolwiek odstępu czasowego. Stosowne wnioski można złożyć podczas jednej wizyty w organie rentowym.
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Emerytury, renty, świadczenia przedemerytalne - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.