Od maja 2021 r. będę spłacał kredyt, który otrzymałem na bieżącą działalność. W każdej spłacanej racie wyodrębniona będzie część kapitałowa i odsetkowa. W jaki sposób i pod jaką datą powinienem wpisywać odsetki od tego kredytu do księgi podatkowej?
W księdze podatkowej odsetki od kredytu uzyskanego na finansowanie bieżącej działalności, stanowiące koszty uzyskania przychodów, ujmuje się pod datą ich zapłaty, np. na podstawie wyciągu bankowego, w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki".
Kosztami uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o pdof (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Przy czym kosztami uzyskania przychodów nie są naliczone, lecz niezapłacone albo umorzone odsetki od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów). Tak stanowi art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy o pdof.
Kwotę odsetek od kredytu na bieżącą działalność ewidencjonuje się w księdze podatkowej pod datą ich zapłaty na podstawie dowodu zapłaty, czyli np. w oparciu o wyciąg bankowy, w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki". Jak wynika z pkt 13 objaśnień stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544), kolumna ta przeznaczona jest do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o pdof nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.
Warto zaznaczyć, że do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się odsetek od kredytów zwiększających koszty inwestycji w okresie ich realizacji (art. 23 ust. 1 pkt 33 ustawy o pdof). Ich kwotę za ten okres odnosi się na zwiększenie wartości początkowej wytworzonego we własnym zakresie środka trwałego. Zatem zostaną one uwzględnione w kosztach podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne.
|