Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Likwidacja kasy ze względu na epidemię koronawirusa
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Likwidacja kasy ze względu na epidemię koronawirusa

Gazeta Podatkowa nr 86 (1752) z dnia 26.10.2020
Karolina Paszkowska

W naszej jednostce z dniem 1 listopada 2020 r. z powodu szerzącej się epidemii koronawirusa tymczasowo zostanie zlikwidowana kasa. Od tego dnia wszystkie płatności będą dokonywane za pośrednictwem przelewów bankowych. Czy można dokonać jej likwidacji w trakcie roku obrotowego? Jakie czynności powinniśmy przeprowadzić przed zamknięciem kasy?

Prowadzenie kasy przez jednostkę jest dobrowolne. Może ona zatem dokonać jej tymczasowego (lub definitywnego) zamknięcia również w trakcie roku obrotowego. Decyzję w tej sprawie podejmuje kierownik jednostki.

Przed zamknięciem kasy należy przede wszystkim dokonać inwentaryzacji znajdującej się w niej gotówki. Jest ona przeprowadzana drogą spisu z natury. Przeliczeniu podlegają znajdujące się w kasie banknoty i monety. Następnie porównuje się stan rzeczywisty ustalony w trakcie spisu ze stanem wynikającym z ksiąg rachunkowych, tj. saldem konta 10 "Kasa". Jeżeli w kasie znajdują się weksle lub czeki, to je także należy zinwentaryzować.

Inwentaryzację przeprowadza zespół spisowy. Trzeba mieć na uwadze, że jego członkiem nie może być kasjer, ponieważ to on odpowiada za stan gotówki w kasie, jej funkcjonowanie i powierzone mienie.

Przeprowadzenie inwentaryzacji kasy należy udokumentować protokołem. Dokument ten powinien zawierać następujące informacje:

a) datę przeprowadzenia inwentaryzacji kasy,

b) imiona i nazwiska członków zespołu spisowego oraz kasjera,

c) potwierdzenie stanu gotówki w kasie,

d) numery ostatnich dowodów KP oraz KW (będących potwierdzeniem prawidłowości udokumentowania przychodów i rozchodów gotówki w kasie i ujęcia w raporcie kasowym),

e) wyjaśnienie przyczyn ewentualnej różnicy inwentaryzacyjnej (niedoboru lub nadwyżki),

f) stwierdzenie sprawdzenia zabezpieczenia kasy i pomieszczeń kasowych (klucze zapasowe, instalacje alarmowe),

g) podpisy członków zespołu spisowego oraz kasjera.


Wzór protokołu inwentaryzacji kasy dostępny jest w Programie DRUKI Gofin.


Gdy przeprowadzona inwentaryzacja wykaże różnice między ustalonym stanem środków pieniężnych a stanem wynikającym z ksiąg, należy je wyjaśnić i właściwie rozliczyć. Stwierdzone niedobory można ująć w księgach zapisem:

- Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozliczenie niedoborów),

- Ma konto 10 "Kasa".

Z kolei ustalone nadwyżki ujmuje się zapisem: Wn konto 10, Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozliczenie nadwyżek).

Wartość środków pieniężnych znajdujących się w likwidowanej kasie, które były objęte inwentaryzacją, należy wpłacić na rachunek bieżący jednostki. Ewidencja księgowa tego zdarzenia może przebiegać następująco:

- Wn konto 13-0 "Rachunek bieżący",

- Ma konto 10 "Kasa".

W sytuacji gdy zamknięcie kasy związane jest z fizyczną likwidacją stanowiska kasjera i z tego powodu jednostka poniesie dodatkowe koszty, np. dotyczące likwidacji niezamortyzowanych środków trwałych, to na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości odnosi się je w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.