Spółka otrzymała w 2020 r. subwencję z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Subwencja została przeznaczona na pokrycie bieżących kosztów oraz zakup środków trwałych umarzanych według zasad ogólnych oraz jednorazowo. W jaki sposób spółka powinna ująć otrzymaną subwencję w księgach rachunkowych i jak wykazać ją w sprawozdaniu finansowym?
Subwencję przyznaną przez Polski Fundusz Rozwoju w ramach tarczy finansowej ujmuje się w księgach rachunkowych i bilansie analogicznie jak pożyczkę, tzn. do czasu umorzenia nie ma ona wpływu na wynik finansowy. |
W kwestii ujęcia w księgach rachunkowych oraz sposobu prezentacji otrzymanej subwencji finansowej wypowiedziało się Ministerstwo Finansów, zamieszczając wyjaśnienie na stronie internetowej www.gov.pl/web/finanse w zakładce Co robimy/Rachunkowość/Sprawozdania finansowe w czasie COVID-19. Według Ministerstwa Finansów otrzymana z PFR subwencja finansowa spełnia definicję zobowiązań określoną w art. 3 ust. 1 pkt 20 ustawy o rachunkowości. Na dzień powstania, zobowiązanie to ujmuje się w księgach jako zobowiązanie wobec PFR z tytułu subwencji finansowej. Zatem w księgach rachunkowych otrzymaną subwencję finansową ujmuje się analogicznie jak pożyczkę, na koncie 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z tytułu otrzymanej subwencji finansowej).
Ewidencja księgowa wpływu na rachunek bankowy subwencji finansowej
|
Warto dodać, iż otrzymana subwencja finansowa podlega bezwarunkowo zwrotowi w wysokości 25%, a pozostała część (do 75%) może być umorzona po spełnieniu przez jednostkę określonych warunków. Kwota podlegająca zwrotowi, zgodnie z regulaminem będzie spłacana w nie więcej niż 24 równych miesięcznych ratach, począwszy od 13 miesiąca kalendarzowego, licząc od pierwszego pełnego miesiąca po dacie jej otrzymania.
W bilansie zobowiązanie z tytułu subwencji finansowej prezentuje się w pasywach, jako zobowiązanie z tytułu kredytów i pożyczek, w sposób przedstawiony w poniższej tabeli.
Załącznik do ustawy o rachunkowości | Bilans - pasywa | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Długoterminowe | Krótkoterminowe | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Załącznik nr 1 (dla jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji) |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Załącznik nr 4 (dla jednostek mikro) |
B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania, w tym: - zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Załącznik nr 5 (dla jednostek małych) |
|
|
Z uwagi na fakt, że otrzymanie przez jednostkę subwencji finansowej ma charakter incydentalny o potencjalnie istotnej wartości, resort finansów zaproponował - w myśl art. 50 ust. 1 ustawy o rachunkowości - rozszerzenie zakresu informacyjnego bilansu i zaprezentowanie zobowiązania z tytułu subwencji, jako kolejnej uszczegóławiającej pozycji w ramach wskazanych kategorii zobowiązań. Ponieważ otrzymana subwencja finansowa podlega bezwarunkowo zwrotowi w wysokości 25%, a pozostała część (do 75%) może być umorzona po spełnieniu przez jednostkę określonych warunków, Ministerstwo Finansów zaleca - ze względu na potencjalnie istotny wpływ informacji o kwocie bezwarunkowego zwrotu otrzymanej subwencji oraz kwocie ewentualnego umorzenia na ocenę sytuacji majątkowej, finansowej oraz wyniku finansowego jednostki - ujawnienie tej informacji w sprawozdaniu finansowym jednostki w informacji dodatkowej.
Co ważne, Ministerstwo Finansów wskazuje, że w przypadku umorzenia części (do 75%) otrzymanej kwoty subwencji, w księgach rachunkowych nastąpi odpisanie tej części zobowiązania z tytułu otrzymanej subwencji na zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości. Zatem dopiero w momencie umorzenia, część której umorzenie dotyczy zostanie spisana z konta 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z tytułu otrzymanej subwencji finansowej). Naszym zdaniem, jeżeli kwota subwencji dotyczy zakupu środka trwałego amortyzowanego według zasad ogólnych, to w przypadku jej umorzenia wskazane jest zastosowanie przepisów art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości.
Ewidencja księgowa umorzenia subwencji finansowej otrzymanej z PFR
|
Analogiczne zasady ujmowania w księgach rachunkowych oraz prezentacji w sprawozdaniu finansowym subwencji otrzymanej z PFR zostały zawarte w rekomendacjach Komitetu Standardów Rachunkowości z grudnia 2020 r., pt. "Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID-19". Treść tych rekomendacji dostępna jest na stronie Ministerstwa Finansów www.gov.pl/web/finanse w zakładce O ministerstwie/Rady, komisje, komitety, zespoły/Komitet Standardów Rachunkowości/Prace Komitetu.
Na temat rekomendacji Komitetu Standardów Rachunkowości piszemy w niniejszym numerze ZMR na str. 5 |
Przykład
I. Założenia:
a) pokrycie bieżących kosztów zakupu materiałów i usług w kwocie: 1.948.000 zł (materiały: 1.500.000 zł, odnoszone bezpośrednio w koszty zgodnie z polityką rachunkowości, oraz usługi: 448.000 zł),
b) zakup środka trwałego o wartości: 2.000 zł zamortyzowanego jednorazowo,
c) zakup środka trwałego o wartości: 50.000 zł, amortyzowanego stawką 18% od lipca 2020 r.
a) część krótkoterminowa: (2.200.000 zł : 24 m-ce) × 6 m-cy = 550.000 zł,
b) część długoterminowa: (2.200.000 zł : 24 m-ce) × 18 m-cy = 1.650.000 zł.
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. WB - wpływ subwencji na rachunek bankowy | 2.200.000 zł | 13-0 | 24 |
2. FZ - zakup materiałów i usług (ogółem zakupy): | |||
a) wartość netto materiałów | 1.500.000 zł | 40-1 | 30 |
b) wartość netto usług | 448.000 zł | 40-2 | 30 |
c) VAT podlegający odliczeniu | 448.040 zł | 22-1 | 30 |
d) wartość brutto zakupu | 2.396.040 zł | 30 | 21 |
3. FZ - zakup środków trwałych: | |||
a) OT - przyjęcie środków trwałych do używania: | |||
- środek trwały amortyzowany jednorazowo | 2.000 zł | 01 | 30 |
- środek trwały amortyzowany stawką 18% | 50.000 zł | 01 | 30 |
b) VAT podlegający odliczeniu | 11.960 zł | 22-1 | 30 |
c) wartość brutto zakupu | 63.960 zł | 30 | 24 |
4. PK - amortyzacja: | |||
a) jednorazowa | 2.000 zł | 40-0 | 07-1 |
b) według zasad ogólnych (za okres od lipca do grudnia 2020 r.) : 50.000 zł × 18% = 9.000 zł; (9.000 zł : 12 m-cy) × 6 m-cy = |
4.500 zł | 40-0 | 07-1 |
5. WB - zapłata zobowiązań: | |||
a) zobowiązania ogółem | 2.460.000 zł | 13-0 | |
b) zobowiązania z tytułu zakupu materiałów i usług | 2.396.040 zł | 21 | |
c) zobowiązania z tytułu zakupu środków trwałych | 63.960 zł | 24 |
III. Księgowania:
|