Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Procedura podatkowa  »   Zbliża się termin złożenia informacji ORD-U za 2023 r.
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zbliża się termin złożenia informacji ORD-U za 2023 r.

Gazeta Podatkowa nr 94 (2177) z dnia 21.11.2024
Małgorzata Żujewska

Firmy i indywidualni przedsiębiorcy muszą pamiętać o przekazaniu administracji skarbowej informacji o umowach zawartych z nierezydentami ORD-U za 2023 r. Termin jej złożenia upływa 2 grudnia 2024 r. Obowiązek ten nie dotyczy podatników zobligowanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, chyba że realizowali oni transakcje z podmiotami z tzw. rajów podatkowych.

Definicja nierezydenta

Informacje o umowach zawartych z nierezydentami w rozumieniu Prawa dewizowego (patrz ramka: Podmioty będące...) - dla każdego nierezydenta oddzielnie - sporządza się na formularzu ORD-U. Do ich przekazania zobligowane są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Podmioty będące nierezydentami w świetle Prawa dewizowego:

1) osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą oraz osoby prawne mające siedzibę za granicą, a także inne podmioty mające siedzibę za granicą, posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we własnym imieniu,
2) znajdujące się za granicą oddziały, przedstawicielstwa i przedsiębiorstwa utworzone przez rezydentów,
3) obce przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne i inne obce przedstawicielstwa oraz misje specjalne i organizacje międzynarodowe, korzystające z immunitetów i przywilejów dyplomatycznych lub konsularnych.

ORD-U trzeba złożyć w sytuacjach sprecyzowanych w § 3 rozporządzenia w sprawie informacji podatkowych. Po pierwsze, jeżeli jedna ze stron umowy, bezpośrednio lub pośrednio, bierze udział w zarządzaniu lub kontroli drugiej strony umowy albo posiada udział w jej kapitale uprawniający do co najmniej 5% wszystkich praw głosu. Po drugie, gdy inny podmiot, niebędący stroną umowy, równocześnie bierze udział, bezpośrednio lub pośrednio, w zarządzaniu lub kontroli podmiotów będących stronami umowy albo posiada udziały w kapitałach tych podmiotów uprawniające w każdym z nich do co najmniej 5% wszystkich praw głosu. Po trzecie, gdy nierezydent będący stroną umowy ma przedsiębiorstwo, oddział lub przedstawicielstwo w Polsce. Obowiązek raportowania w tym ostatnim przypadku powstaje, gdy stroną umowy jest nierezydent posiadający na terytorium Polski oddział, przedstawicielstwo lub przedsiębiorstwo, a nie znajdujący się w kraju oddział, przedstawicielstwo czy przedsiębiorstwo.

Warunkiem powstania obowiązku przekazania informacji o umowach z nierezydentami jest to, aby podmiot zobligowany do jej złożenia wiedział albo mógł wiedzieć, przy zachowaniu należytej staranności, o opisanych zależnościach zarządczych, kontrolnych lub kapitałowych albo o posiadaniu przez nierezydenta przedsiębiorstwa, oddziału czy przedstawicielstwa w Polsce.

Wartość transakcji

Wymóg przekazania ORD-U jest ponadto uzależniony od wartości transakcji.

Podmioty zobligowane do złożenia informacji w dwóch pierwszych opisanych wcześniej przypadkach (tj. ze względu na udział w zarządzaniu, kontroli albo kapitale) uwzględniają w informacji umowy, które zostały zawarte w roku podatkowym z tym samym nierezydentem, a wynikająca z nich suma należności albo suma zobowiązań przekroczyła równowartość 300.000 euro. W przypadku transakcji z nierezydentem posiadającym w Polsce przedsiębiorstwo, oddział lub przedstawicielstwo wykazuje się umowy, w których jednorazowa wartość należności albo zobowiązań przewyższyła równowartość 5.000 euro. Wartości limitów wyrażone w euro przelicza się na walutę polską po średnim kursie ogłoszonym przez NBP na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym zawarto umowę.

W przypadku raportowania umów zawartych z nierezydentami w roku podatkowym 2023 dzień 31 grudnia 2022 r. to sobota, a po niej była niedziela (1 stycznia 2023 r.), więc przeliczenia należy dokonać według kursu euro z pierwszego dnia po dniu lub dniach wolnych, czyli 2 stycznia 2023 r.

Umowy, których nie wykazuje się w informacji ORD-U, przedstawiono w ramce: Umowy niewykazywane w informacji ORD-U.

Umowy niewykazywane w informacji ORD-U:

1) zawarte w trybie przepisów o zamówieniach publicznych,
2) kredytu albo pożyczki zawarte przez banki, SKOK-i i agencje rządowe z podmiotami wymienionymi w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie informacji podatkowych (tj. objętymi zakresem informacji ORD-TK),
3) objęte, zgodnie z odrębnymi przepisami, tajemnicą bankową lub tajemnicą zawodową określoną w ustawie o SKOK-ach (Dz. U. z 2024 r. poz. 512 ze zm.),
4) zawierające informacje niejawne w rozumieniu przepisów o ochronie informacji niejawnych,
5) związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnot samorządowych, w szczególności z usługami komunalnymi.

W ORD-U uwzględnia się nie tylko kwoty wynikające z umów sporządzonych na piśmie. Jeżeli w umowie nie określono wartości należności lub zobowiązań albo umowa nie ma formy pisemnej, pod uwagę bierze się kwoty z wystawionych lub otrzymanych faktur albo rachunków potwierdzających zawarcie transakcji. Wartość przedmiotu umów podaje się w ORD-U w złotych. Kwoty zobowiązań lub należności wyrażone w walucie obcej trzeba przeliczyć po średnim kursie ogłoszonym przez NBP na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym zawarto umowę lub wystawiono faktury albo rachunki. Wskazuje tak § 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie informacji podatkowych.

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi z dnia 30 listopada 2023 r. na pytanie naszego Wydawnictwa sprecyzowało, w jaki sposób należy uwzględniać umowę zawartą na czas nieokreślony, ale na dłużej niż jeden rok, w której nie określono wartości transakcji. Resort wyjaśnił, że w takim przypadku dla celów sporządzenia informacji ORD-U trzeba wziąć pod uwagę wartość należności lub zobowiązań wynikającą z faktur ustalaną odrębnie za dany (każdy) rok podatkowy, a nie w sposób narastający od początku zawarcia umowy. Jeżeli łączna wartość należności lub zobowiązań wynikająca z faktur nie przekroczyła w danym roku podatkowym wymaganego limitu (równowartości w złotych 300.000 euro/5.000 euro), nie powstaje obowiązek złożenia za ten rok podatkowy ORD-U.

TPR zamiast ORD-U

Informacji ORD-U za dany rok podatkowy nie muszą składać podmioty zobligowane do sporządzenia za ten rok podatkowy informacji o cenach transferowych na podstawie art. 23zf ust. 1 ustawy o pdof oraz art. 11t ust. 1 ustawy o pdop.

Wymienione przepisy obligują podmioty powiązane, zobowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych (w zakresie transakcji objętych tym obowiązkiem) lub realizujące transakcje kontrolowane (określone odpowiednio w art. 23z pkt 1-2 lub 9-11 ustawy o pdof lub art. 11n pkt 1-2 lub 10-12 ustawy o pdop), do złożenia w urzędzie skarbowym, w terminie do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, informacji o cenach transferowych za rok podatkowy. Informacje przesyła się w formie dokumentu elektronicznego przez bramkę e-Deklaracje. Osoby fizyczne składają TPR-P, a osoby prawne - TPR-C.

Zwolnienie z obowiązku przekazania informacji ORD-U nie dotyczy podmiotów zobligowanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, które w danym roku podatkowym realizują transakcje kontrolowane z podmiotami wskazanymi w art. 23w ust. 2a ustawy o pdof lub art. 11k ust. 2a ustawy o pdop. Chodzi o transakcje z podmiotami z tzw. rajów podatkowych. W razie zawarcia transakcji kontrolowanych z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową lub zagranicznym zakładem położonym na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, próg dokumentacyjny (obligujący do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych) wynosi: 2.500.000 zł - w przypadku transakcji finansowej lub 500.000 zł - w przypadku transakcji innej niż finansowa. Wartość transakcji kontrolowanej określa się na podstawie: otrzymanych lub wystawionych faktur dotyczących danego roku podatkowego albo umów lub innych dokumentów - jeżeli faktura nie została wystawiona lub w przypadku transakcji finansowych, albo otrzymanych lub przekazanych płatności - gdy nie jest możliwe określenie tej wartości na podstawie dwóch wcześniej wskazanych kryteriów (tj. faktur, umów lub innych dokumentów).

Do kwestii przekazania informacji ORD-U przez podmiot zobligowany do złożenia informacji o cenach transferowych (TPR-P/TPR-C) odniósł się Dyrektor KIS w indywidualnej interpretacji z dnia 13 czerwca 2024 r., nr 0114-KDIP2-2.4017.5.2024.1.RK. Wyjaśnił, że podmiot, który w roku podatkowym zawarł z nierezydentami umowy objęte obowiązkiem raportowania w ORD-U, w analogicznym okresie dokonał transakcji kontrolowanych objętych obowiązkiem raportowania w zakresie cen transferowych (TPR), ale nie dokonał w tym okresie tzw. transakcji rajowych (wskazanych w art. 23w ust. 2a ustawy o pdof lub art. 11k ust. 2a ustawy o pdop) objętych obowiązkiem raportowania w zakresie cen transferowych (TPR), nie ma obowiązku złożenia ORD-U. Podmioty realizujące w roku podatkowym transakcje rajowe muszą, w razie spełnienia warunków określonych w Ordynacji podatkowej oraz ustawie o pdof/pdop, złożyć zarówno informację ORD-U, jak i informację TPR (odpowiednio TPR-P/TPR-C). Dyrektor KIS podkreślił, że zwolnienie z obowiązku sporządzenia i przekazania ORD-U ma charakter podmiotowy - nie dotyczy realizowanych transakcji, lecz poszczególnych podmiotów.

Kara za brak ORD-U

ORD-U należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na adres siedziby albo miejsce zamieszkania podmiotu sporządzającego informację. Można ją przekazać w formie papierowej lub elektronicznej. Do wysyłki elektronicznej potrzebny jest kwalifikowany podpis elektroniczny.

]
Druk ORD-U dostępny w dziale Ordynacja podatkowa w programie DRUKI Gofin

ORD-U za dany rok podatkowy należy złożyć w terminie 11 miesięcy od zakończenia tego roku podatkowego. Termin złożenia ORD-u za 2023 r. przez podmioty, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym, upływa 30 listopada 2024 r. Jest to sobota, więc ostatni dzień terminu przesuwa się na pierwszy dzień roboczy po sobocie i niedzieli, czyli na poniedziałek 2 grudnia 2024 r. Konsekwencją niezłożenia w terminie informacji o umowach z nierezydentami może być grzywna. Uchybienie to może być zakwalifikowane jako przestępstwo skarbowe albo wykroczenie skarbowe. Stanowi tak art. 80 Kodeksu karnego skarbowego.

Przestępstwo skarbowe karane jest w tym przypadku grzywną od 10 do 120 stawek dziennych (obecnie od 1.433,30 zł do 6.879.840 zł). Sprawca wykroczenia skarbowego musi liczyć się z grzywną od 1/10 do 20-krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę (obecnie od 430 zł do 86.000 zł). Jeżeli grzywna za wykroczenie skarbowe zostanie nałożona mandatem karnym, to nie może przekroczyć 5-krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę (obecnie 21.500 zł). Tryb mandatowy stosuje się, gdy osoba sprawcy i okoliczności popełnienia wykroczenia skarbowego nie budzą wątpliwości, nie zachodzi potrzeba nałożenia surowszej kary niż grzywna we wspomnianym wymiarze i sprawca zgadza się na przyjęcie mandatu karnego (co poświadcza poprzez złożenie podpisu na blankiecie).

Odpowiedzialność karną skarbową ponosi sprawca przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego. Należy jednak pamiętać o art. 9 § 3 Kodeksu karnego skarbowego. Przepis ten stanowi, że za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe odpowiada jak sprawca także ten, kto zajmuje się sprawami gospodarczymi, w szczególności finansowymi, osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Kompetencje do działania w tym zakresie muszą wynikać z przepisu prawa, decyzji właściwego organu, umowy lub faktycznego wykonywania określonych czynności.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 10.09.1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2024 r. poz. 628 ze zm.)

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.)

Ustawa z dnia 15.02.1992 o pdop (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24.12.2002 r. w sprawie informacji podatkowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1452)

Procedura podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.