Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Procedura podatkowa  »   Weryfikacja rozliczeń podatkowych w trybie kontroli celno-skarbowej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Weryfikacja rozliczeń podatkowych w trybie kontroli celno-skarbowej

Gazeta Podatkowa nr 64 (1521) z dnia 9.08.2018
Małgorzata Żujewska

Kontrole celno-skarbowe, które są podejmowane w zakresie przestrzegania prawa podatkowego, mają na celu przede wszystkim zwalczanie przestępstw podatkowych i celnych popełnianych na dużą skalę. Podatnicy nie są uprzedzani o zamiarze ich przeprowadzenia. Kontrola celno-skarbowa zakończona stwierdzeniem uchybień, które nie zostaną poprawione, przekształca się w postępowanie podatkowe.

Bez zapowiedzi

Urząd celno-skarbowy ma prawo sprawdzić w trybie kontroli celno-skarbowej prawidłowość obliczania i wpłacania podatków. Takie kontrole są ukierunkowane przede wszystkim na zwalczanie najpoważniejszych przestępstw naruszających bezpieczeństwo finansowe państwa, np. wyłudzeń VAT.

Kontrola celno-skarbowa - w przeciwieństwie do kontroli podatkowej podejmowanej przez urzędy skarbowe - nie jest zapowiadana. Podatnik nie otrzymuje z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia. Kontrola celno-skarbowa rozpoczyna się w momencie doręczenia upoważnienia do jej przeprowadzenia. Podatnik ma jednak prawo na jej początku, tj. w ciągu 14 dni od dnia otrzymania upoważnienia, skorygować deklaracje podatkowe w zakresie objętym weryfikacją. Zakres ten jest wskazany w upoważnieniu.

Kontrola celno-skarbowa może być niekiedy wszczęta po okazaniu legitymacji służbowych. Takie działania uważa się za dozwolone, gdy zachodzi podejrzenie, że nie są przestrzegane przepisy, a okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli celno-skarbowej.

Działania kontrolne

Każdy urząd celno-skarbowy ma prawo przeprowadzić kontrolę na całym terytorium Polski (bez względu na siedzibę kontrolowanego). Zezwala na to art. 61 ustawy o KAS.

Czynności kontrolne mogą być wykonywane w urzędzie celno-skarbowym, a także w siedzibie podatnika, miejscu prowadzenia lub przechowywania ksiąg podatkowych oraz każdym innym miejscu związanym z jego działalnością. Niewykluczone są działania w mieszkaniu oraz w miejscach, w których mogą znajdować się urządzenia, towary lub dokumenty dotyczące tych urządzeń, towarów lub czynności podlegających kontroli. Czynności kontrolne mogą być również wykonywane w innych urzędach obsługujących organy KAS.

Kontrolujący mają szereg uprawnień. Przede wszystkim mogą domagać się udostępnienia dokumentów związanych z przedmiotem weryfikacji - także w formie JPK. Na uwagę zasługuje prawo żądania akt, ksiąg i innych dokumentów dotyczących kontroli, ale za inny okres niż nią objęty, jeżeli nie upłynął jeszcze termin ich przechowywania. Kontrolowany ma obowiązek umożliwić wgląd w dokumenty i ewidencje objęte zakresem kontroli, w tym w dokumenty handlowe, księgowe i finansowe, nawet jeżeli mają charakter poufny. Podatnik, który z racji charakteru i zasięgu prowadzonej działalności dysponuje dokumentami obcojęzycznymi mającymi znaczenie dla kontroli, musi liczyć się z koniecznością przedstawienia ich urzędowych tłumaczeń. Kontrolującym należy zapewnić warunki do pracy, w tym - w miarę posiadanych możliwości - odpowiednie samodzielne pomieszczenie do wykonywania czynności służbowych i miejsce do przechowywania dokumentów.

Kontrolujący mogą żądać wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli celno-skarbowej. Obowiązek ich udzielania spoczywa nie tylko na właścicielu firmy - w przypadku sprawdzania rozliczeń osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, czy na członkach zarządu lub wspólnikach - gdy weryfikacja dotyczy osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Wyjaśnień można domagać się od pracowników, osób współdziałających z kontrolowanym czy właściciela biura rachunkowego prowadzącego lub przechowującego jego księgi podatkowe. Osoby upoważnione do reprezentowania lub prowadzenia spraw kontrolowanego są zobowiązane udzielać wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli celno-skarbowej wynikających z zakresu wykonywanych czynności lub zadań. Kontrolujący mają także prawo przesłuchać świadków. Przesłuchanie może odbyć się na odległość przy użyciu urządzeń technicznych zapewniających bezpośredni przekaz obrazu i dźwięku.

Korekta lub decyzja

Czas trwania kontroli celno-skarbowej nie powinien przekroczyć 3 miesięcy. W praktyce trwa ona dłużej. Do czasu trwania kontroli celno-skarbowej nie wlicza się: okresów jej zawieszenia, terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego na dokonanie określonych czynności oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy podatnika lub z przyczyn niezależnych od organu podatkowego. Może być ona ponadto przedłużana, np. z powodu podjęcia współpracy z administracjami podatkowymi innych państw. Urząd celno-skarbowy ma obowiązek zawiadomić podatnika na piśmie o każdym przypadku niezakończenia kontroli w terminie, podając przyczyny jej przedłużenia i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.

Po zakończeniu czynności kontrolnych sporządzany jest wynik kontroli zawierający informację o stwierdzonych nieprawidłowościach lub ich braku. Podatnik nie może zgłosić do niego zastrzeżeń i wyjaśnień. Ma jedynie prawo - w ciągu 14 dni od dnia jego otrzymania - złożyć korekty deklaracji objętych weryfikacją. Korekty przekazuje się do urzędu skarbowego, a nie do urzędu celno-skarbowego. Jeżeli pomimo stwierdzonych nieprawidłowości korekta nie zostanie dokonana w terminie albo organ jej nie uwzględni, kontrola celno-skarbowa przekształca się w postępowanie podatkowe. Naczelnik urzędu celno-skarbowego, który sporządził wynik kontroli, prowadzi to postępowanie podatkowe i wydaje decyzję. Decyzję można formalnie zakwestionować w trybie odwoławczym. Formalnie, ponieważ odwołanie rozpoznaje ten sam naczelnik urzędu celno-skarbowego, który wydał decyzję. Stanowi o tym art. 83 ust. 6 ustawy o KAS oraz art. 221a § 1 Ordynacji podatkowej. Trudno spodziewać się, że urząd celno-skarbowy uchyli swoją decyzję w wyniku wniesienia odwołania, przyznając się tym samym do błędów. Decyzję można po wyczerpaniu trybu odwoławczego zaskarżyć do sądu administracyjnego.

Podatnik, którego nie stać na uregulowanie zaległości podatkowej wynikającej z decyzji wydanej przez naczelnika urzędu celno-skarbowego, ma prawo ubiegać się o ulgę w jej spłacie, np. rozłożenie na raty. Takie sprawy załatwia urząd skarbowy właściwy dla podatnika. Uzyskanie ulgi uzależnione jest od istnienia ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego.

Przebieg kontroli celno-skarbowej

Przebieg kontrolicelno-skarbowej

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.)

Ustawa z dnia 16.11.2016 r. o KAS (Dz. U. z 2018 r. poz. 508 ze zm.)

Procedura podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.