Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Przyjęcie makulatury w księdze firmy zajmującej się jej obrotem
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Przyjęcie makulatury w księdze firmy zajmującej się jej obrotem

Gazeta Podatkowa nr 58 (2246) z dnia 21.07.2025
Dorota Przybyszewska, Aleksandra Węgielska

Nasza firma zajmuje się zbieraniem surowców wtórnych, m.in. makulatury, a następnie po dokonaniu segregacji ich sprzedażą do recyklera. W związku z bardzo niską obecnie ceną makulatury jesteśmy zmuszeni pobierać opłaty od dostawców za ten surowiec, aby pokryć koszty odbioru. Do tej pory to nasza firma płaciła dostawcom zgodnie z ustaloną ceną na podstawie wystawionych przez nich faktur. Przyjęcie dostawy księgowaliśmy w księdze podatkowej na podstawie tych faktur w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Jak teraz dokonywać zapisu w księdze dotyczącego przyjęcia makulatury (towaru handlowego), skoro nie ponosimy kosztu zakupu i w związku z tym nie mamy faktur od dostawców? Jak księgować pobierane od dostawców opłaty?

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o pdof (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o pdof. Jedną z koniecznych przesłanek wynikających z art. 22 ustawy o pdof jest więc wymóg faktycznego poniesienia kosztu. Zgodnie z objaśnieniami stanowiącymi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544 ze zm.) kolumna 10 księgi jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Skoro firma zajmująca się zbieraniem makulatury i jej odsprzedażą nie ponosi w rzeczywistości kosztu zakupu tej makulatury, nie dokonuje zapisu w kolumnie 10 księgi "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Pozyskiwaną makulaturę może natomiast objąć inną ewidencją, np. zaprowadzoną w kolumnie 17 księgi "Uwagi".

Z pytania wynika także, że firma ponosi koszty odbioru makulatury. Koszty te naszym zdaniem należy wpisywać w kolumnie 11 księgi "Koszty uboczne zakupu". W kolumnie tej ujmuje się bowiem koszty uboczne związane z zakupem, np. koszty dotyczące transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze. Wystąpi więc nietypowa sytuacja, w której koszty zakupu towarów wynoszą 0, a istnieją koszty uboczne zakupu, tj. koszty odbioru towarów.

Na pokrycie tych kosztów firma pobiera opłatę od dostawców. Należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Zaś przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów czy wykonanie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem aby dana czynność była opodatkowana VAT, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem VAT. W sytuacji, o której mowa w pytaniu - naszym zdaniem - firma otrzymująca zapłatę od dostawców surowców wtórnych za ich przyjęcie wykonuje na ich rzecz usługę (przyjęcie odpadów). Usługa ta powinna być, co do zasady, udokumentowana fakturą. Na jej podstawie pobraną od dostawców należność za usługę należy ująć w księdze po stronie przychodów - naszym zdaniem w kolumnie 8 księgi "Pozostałe przychody" jako niezwiązaną stricte z podstawową wykonywaną działalnością gospodarczą, jaką jest odsprzedaż surowców wtórnych.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.