Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Prowadzenie firmy w domu a koszty w księdze
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Prowadzenie firmy w domu a koszty w księdze

Gazeta Podatkowa nr 57 (2245) z dnia 17.07.2025
Karolina Paszkowska

Zdarza się, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą przeznaczają na cele firmy część swojego domu lub mieszkania. W takim przypadku mogą one odpowiednio ustaloną i udokumentowaną część wydatków związanych z używaniem tej nieruchomości na cele firmy ująć jako koszt w księdze podatkowej.

Przedsiębiorca prowadzący firmę we własnym mieszkaniu (domu) może wydatki związane z jego używaniem i eksploatacją zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej jedynie w takim zakresie, w jakim nieruchomość jest wykorzystywana na potrzeby tej działalności. Konieczny jest bowiem związek przyczynowo-skutkowy między ponoszeniem wydatków a osiągnięciem, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów, co wynika z art. 22 ust. 1 ustawy o pdof.

Właściwie ustalone i udokumentowane wydatki związane z używaniem na cele działalności gospodarczej własnego mieszkania (domu) wpisuje się w kolumnie 13 księgi "Pozostałe wydatki".

Ustalenie kosztów

Podatnik, ustalając wielkości kosztów dotyczących prowadzenia firmy we własnym mieszkaniu (domu), może korzystać ze współczynnika udziału powierzchni przeznaczonej na prowadzenie działalności w ogólnej powierzchni tej nieruchomości. Stosowanie takiego rozwiązania dopuszczają organy podatkowe. Znajduje to potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 grudnia 2022 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.757.2022.3.MC. Współczynnik taki można stosować, ustalając wysokość kosztów zużytych mediów przypadających na działalność gospodarczą, wartość wpisywanych do księgi podatkowej opłat za czynsz i centralne ogrzewanie mieszkania (domu), a także podatku od nieruchomości, abonamentu za internet czy telefon stacjonarny. Ponadto takim współczynnikiem można ustalać także kwotę zapłaconych odsetek od kredytu na zakup nieruchomości, które mogą być ujęte w kosztach uzyskania przychodów w części przypadającej na działalność gospodarczą (por. interpretacje indywidualne Dyrektora KIS z dnia 6 marca 2024 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.41.2024.1.KP i z dnia 30 listopada 2023 r., nr 0115-KDIT3.4011.659.2023.1.JS).

Udokumentowanie

Trzeba mieć na względzie, że aby wydatki związane z prowadzeniem firmy w mieszkaniu (domu) w części przypadającej na działalność gospodarczą mogły być uznane za koszty podatkowe, muszą zostać odpowiednio udokumentowane. Wydatki związane z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą, na podstawie § 13 ust. 1 i ust. 2 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544 ze zm.), dokumentuje się dowodem wewnętrznym. Podstawą jego sporządzenia są dokumenty dotyczące całości opłat za czynsz czy media, np. wystawiona na właściciela mieszkania faktura za zużycie energii (albo faktura prognozująca jej zużycie), dokument wskazujący wymiar czynszu. Dowód wewnętrzny można również wystawić w oparciu o dowód potwierdzający zapłatę danego zobowiązania, np. wyciąg bankowy lub dowód wpłaty dokumentujący uiszczenie opłaty za czynsz.

Żeby dowód wewnętrzny mógł być podstawą ujęcia części opłat za czynsz lub media w księdze, musi zawierać co najmniej dane określone w § 13 ust. 1 rozporządzenia. Są to: przedmiot operacji gospodarczej, wysokość kosztu (wydatku), data i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (przykład).

Przykład

Założenia

  1. Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą przeznaczyła jedno z pomieszczeń swojego mieszkania na potrzeby firmy. Cała powierzchnia mieszkania wynosi 130 m2, a na działalność firmy wykorzystywane jest pomieszczenie o powierzchni 20 m2. Przedsiębiorca ustalił, że udział powierzchni mieszkania przeznaczonej na działalność gospodarczą wyniósł 15,38%, tj. (20 m2 : 130 m2) × 100.
  2. Z otrzymanego ze spółdzielni mieszkaniowej dokumentu określającego wymiar opłat wynika, że miesięczny czynsz za czerwiec 2025 r. wyniósł 1.600 zł. Zatem koszty czynszu w części przypadającej na działalność gospodarczą to 246,08 zł, tj. 1.600 zł × 15,38%.
  3. W celu ujęcia wydatków na czynsz dotyczący firmy podatnik sporządził następujący dowód wewnętrzny, który przechowywany będzie wraz z dokumentem określającym wymiar opłat ze spółdzielni mieszkaniowej:
Dowód wewnętrzny

Zapisy w księdze podatkowej

Podatnik, na podstawie dowodu wewnętrznego nr 5/06/25, wpisał do księgi podatkowej za czerwiec 2025 r. wydatki na czynsz dotyczące prowadzenia firmy we własnym mieszkaniu następująco:

- w kolumnie 2 "Data zdarzenia gospodarczego": 30 czerwca 2025 r.,
- w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki": 246,08 zł.

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.