Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Nowe obowiązki przedsiębiorcy rozpatrującego reklamacje
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Nowe obowiązki przedsiębiorcy rozpatrującego reklamacje

Gazeta Podatkowa nr 18 (1372) z dnia 2.03.2017
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Sprzedawca z tytułu sprzedanej rzeczy odpowiada wobec konsumenta za jej ewentualne wady przez okres dwóch lat. Uprawnienie to nazywane jest rękojmią i jest niezależne od uprawnień przysługujących na mocy gwarancji. W zakresie obowiązków sprzedawcy w związku ze złożoną przez konsumenta reklamacją zaszły pewne zmiany.

Forma złożenia reklamacji

Co bardzo istotne, a o czym nie zawsze pamiętają sprzedawcy, nie mogą oni w żaden sposób odmówić przyjęcia reklamacji, jeżeli nie wynika to wprost z przepisów.

Uprawnień z tytułu rękojmi konsument dochodzi bezpośrednio u sprzedawcy. Przepisy nie określają formy złożenia reklamacji, ale dla celów dowodowych najlepiej zrobić to w formie pisemnej. Czasami sprzedawcy mają gotowe druki formularzy. Konsument może jednak pismo reklamacyjne przygotować we własnym zakresie. W takim piśmie powinien dokładnie opisać wadę reklamowanej rzeczy, a także określić swoje żądania wynikające z rękojmi. Takie pismo konsument może przekazać bezpośrednio sprzedawcy, u którego zakupił wadliwy towar (za potwierdzeniem na osobnej kopii) lub wysłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Reklamując dany towar należy dołączyć dowód nabycia rzeczy u danego przedsiębiorcy. Nie zawsze musi być to paragon fiskalny, choć oczywiście jest to najlepszy z możliwych dowodów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stoi na stanowisku, że "Paragon fiskalny nie jest konieczny do zareklamowania produktu. Niemniej trzeba pamiętać, że znacznie ułatwia złożenie reklamacji. Paragon to jeden z wielu dowodów nabycia rzeczy w danym sklepie i w danej cenie. Inne to: świadkowie, wydruki z karty płatniczej czy kredytowej, e-maile. Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego".

Prawa sprzedawcy

Sprzedawca jest zobowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego. Sprzedawca może odmówić realizacji reklamacji zgodnie z żądaniem konsumenta, jeżeli taka realizacja w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwa albo w porównaniu z innym możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałaby nadmiernych kosztów, np. konsument żąda wymiany towaru na nowy, a dla sprzedawcy bardziej opłacalna jest naprawa towaru posiadającego wadę. Kupujący może zamiast żądania naprawy albo wymiany rzeczy zażądać obniżenia ceny zakupionego towaru z powodu wady albo odstąpić od umowy (zwrócić towar). Sprzedawca może nie zgodzić się na takie rozwiązanie, jeżeli niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na nową lub ją naprawi. Nie może jednak odmówić realizacji takiego żądania konsumenta, jeżeli jest to kolejna reklamacja tego samego towaru i rzecz np. była już wymieniana lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca w ogóle nie zrealizował pierwszej reklamacji.

Odpowiedź na reklamację

Podstawowym obowiązkiem sprzedawcy, który otrzymał dokument reklamacyjny od swojego klienta, jest ustosunkowanie się do żądań zawartych w reklamacji. Art. 5615 Kodeksu cywilnego ustanawia 14-dniowy termin na odpowiedź na reklamację klienta. Dochowanie tego terminu jest bardzo istotne. Jeżeli sprzedawca nie ustosunkuje się do żądania konsumenta w ciągu 14 dni od otrzymania takiej reklamacji, uważa się, że żądanie klienta uznał za uzasadnione, a co za tym idzie - musi je bezwzględnie zrealizować. Przepisy nie wymagają, by odpowiedź na reklamację była udzielona na piśmie. Jednakże po wejściu w życie (10 stycznia br.) przepisów nowej ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich taka forma pisemna wydaje się być najwłaściwsza. Rozumowanie takie uzasadnione jest nowym obowiązkiem sprzedawców wynikającym ze wspomnianej ustawy. Chodzi tu o wyrażenie woli korzystania z pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich np. w sytuacji, gdy sprzedawca nie zgadza się z roszczeniem reklamacyjnym konsumenta.

Przedsiębiorcy, który prowadząc swoją działalność z góry określają, że ewentualne spory konsumenckie chcą rozwiązywać na drodze pozasądowej, zobowiązani są informować konsumentów o podmiocie uprawnionym (w ramach systemu ADR), który jest dla nich w tych sprawach właściwy. Taka informacja powinna być zrozumiała i łatwo dostępna na stronie internetowej oraz we wzorcach umownych, o ile przedsiębiorca takie stosuje. Informacja powinna zawierać co najmniej adres strony internetowej podmiotu uprawnionego.

W sytuacji gdy przedsiębiorca nie rozwiąże sporu z konsumentem na drodze reklamacji, wówczas ma on obowiązek przekazać konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku (na przykład pamięci USB lub płycie CD/DVD) informację:

  • o właściwym dla niego podmiocie uprawnionym,
     
  • czy zamierza wziąć udział w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich czy też odmawia udziału.

Co bardzo istotne, brak jakiejkolwiek informacji na ten temat oznacza, że sprzedawca wyraża zgodę na udział w postępowaniu przed podmiotem ADR.

Dlatego też należy uznać, że najlepszym rozwiązaniem dla sprzedawców jest udzielenie odpowiedzi na reklamację (zwłaszcza negatywnej) na piśmie lub innym trwałym nośniku z jednoczesnym podaniem wyżej wskazanych informacji.

Obowiązki te nie zależą od rodzaju prowadzonej działalności. Jednakże dodatkowe obowiązki w tym zakresie obciążają sprzedawców internetowych. Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność przez internet, wówczas powinien podać adres strony internetowej platformy ODR, tj.  https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm? event=main.home.show&lng=PL. Jest to punkt dostępu dla konsumentów i przedsiębiorców chcących pozasądowego rozstrzygania swoich sporów.

Uprawnienia konsumenta z tytułu rękojmi

- wymiana towaru na nowy,
- naprawa towaru,
- obniżenie ceny,
- odstąpienie od umowy (gdy wada jest istotna).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.)

Ustawa z dnia 23.09.2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. poz. 1823)

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.