Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Zmiany w zasadach pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zmiany w zasadach pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich

Gazeta Podatkowa nr 97 (1347) z dnia 5.12.2016
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Od 10 stycznia 2017 r. przedsiębiorcom i konsumentom będzie łatwiej rozwiązywać spory konsumenckie. W życie wejdą bowiem przepisy nowej ustawy o pozasądowym rozstrzyganiu sporów konsumenckich, które wdrożą regulacje unijnej dyrektywy ADR. Będą one dotyczyć zarówno przedsiębiorców prowadzących sklepy stacjonarne, jak i internetowe, a także sprzedających towary oraz świadczących usługi.

Nowy system rozwiązywania sporów

Konieczność powstania nowego systemu rozwiązywania sporów konsumenckich wynika z obowiązku wdrożenia do naszego systemu prawnego unijnego pakietu legislacyjnego zawierającego m.in. dyrektywę ADR. Celem dyrektywy jest przede wszystkim wprowadzenie we wszystkich krajach członkowskich łatwego dostępu do tanich i efektywnych sposobów rozwiązywania sporów konsumenckich. Dlatego też dyrektywa ADR zakłada stworzenie we wszystkich państwach członkowskich jednolitego systemu pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich.

Stan obecny

Obecnie w Polsce funkcjonuje model mieszany systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, w którym występują zarówno biznesowe podmioty ADR, jak również podmioty ADR o charakterze publicznym. W ramach tego systemu mamy do czynienia z mediacją prowadzoną przez Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej oraz sądownictwo polubowne (arbitraż). Obecnie w Polsce działa 16 Stałych Polubownych Sądów Konsumenckich utworzonych przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej oraz 15 ośrodków zamiejscowych funkcjonujących w mniejszych miastach. Alternatywną metodą rozstrzygania sporów cywilnoprawnych świadczoną w ramach działalności Inspekcji Handlowej jest mediacja. Drugi z filarów tworzą tzw. podmioty ADR o charakterze sektorowym, utworzone dla rozwiązywania ściśle określonych sporów w konkretnych sektorach rynku. Są to m.in. organy administracji publicznej (Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej), Komisja Nadzoru Finansowego, Rzecznik Finansowy, a także podmioty ADR utworzone przez przedsiębiorców z danej branży (Arbiter Bankowy itp).

Podmioty ADR

Nowa ustawa utrzyma mieszany model systemu ADR, w którym funkcjonują zarówno publiczne, jak niepubliczne podmioty ADR. Będą to więc:

  • podmioty niepubliczne utworzone przez przedsiębiorców z danej branży (np. lotniczej), organizacje konsumenckie,
     
  • podmioty publiczne, działające przy różnych instytucjach, np. URE, UKE, UTK,
     
  • Inspekcja Handlowa.

Podmioty ADR będą podlegały wpisowi do rejestru prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Warunkiem włączenia do unijnego systemu ADR będzie notyfikacja Komisji Europejskiej. Podmiotem ADR będzie mógł być każdy podmiot, w tym również osoba fizyczna, który przejdzie pomyślnie procedurę wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich opisanej w ustawie o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich i otrzyma notyfikację Komisji Europejskiej. Prezes UOKIK będzie prowadził na swojej stronie internetowej (www.uokik.gov.pl.) rejestr takich podmiotów.

Przebieg postępowania

Wszczęcie procedury rozwiązania sporu zasadniczo będzie odbywać się na wniosek konsumenta, w niektórych przypadkach, gdy będzie zezwalał na to regulamin danego podmiotu ADR, również na wniosek przedsiębiorcy. Postępowanie będzie prowadzone w oparciu o obowiązujące w danym podmiocie procedury wewnętrzne, a w przypadku podmiotów publicznych - według właściwych dla nich przepisów. Postępowanie będzie mogło być prowadzone w postaci papierowej lub elektronicznej. Przy czym ustawodawca unijny kładzie nacisk na elektronizację tego postępowania, wymagając m.in., by podmiot ADR prowadził stronę internetową pozwalającą na wniesienie wniosku o wszczęcie postępowania i przekazanie wymaganych dokumentów w postaci elektronicznej.

Niezwłocznie po dokonaniu ostatniej czynności w postępowaniu, sporządzany będzie protokół z przebiegu postępowania, który zawierać będzie co najmniej informację o wyniku postępowania. Sam wynik postępowania powinien być przedstawiony stronom w terminie 90 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku.

Obowiązki przedsiębiorców

Przedsiębiorcy będą zobowiązani na swojej stronie internetowej lub w umowach, które zawierają z konsumentami, informować ich o tym, że zgadzają się na pozasądowe rozwiązywanie sporów. Będą musieli też podawać nazwę podmiotu, do którego może się zwrócić klient, by rozwiązać spór. W przypadku gdy np. sprzedawca odrzuci reklamację, będzie musiał poinformować klienta o tym, czy zgadza się na rozwiązanie sporu pozasądowo, czy też nie. Taka informacja powinna być przekazana na trwałym nośniku lub na papierze, wraz z odpowiedzią na reklamację. Brak takiej informacji będzie oznaczać automatycznie, że przedsiębiorca zgadza się na rozwiązanie sporu poza sądem.

Główne zasady systemu ADR:

» sprawiedliwe traktowanie uczestników postępowania,
» skuteczność (wymóg skuteczności postępowań ADR gwarantowany jest m.in. przez elektroniczną postać postępowania, określenie terminu zakończenia postępowania ADR w ciągu 90 dni, nieodpłatność postępowania lub dostępność za opłatą o nieznacznej wysokości),
» dobrowolność (poddanie się temu postępowaniu nie zamyka drogi sądowej).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 23.09.2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. poz. 1823)

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.