Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Inspektorzy w firmie przez cały rok? To możliwe!
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Inspektorzy w firmie przez cały rok? To możliwe!

Gazeta Podatkowa nr 5 (942) z dnia 17.01.2013
Kinga Romas

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą musi się liczyć z tym, że działalność jego firmy będzie podlegała kontroli prowadzonej przez różnego rodzaju inspekcje i organy kontroli. Kontrole takie w znaczny sposób utrudniają funkcjonowanie firmy. Czy inspektorzy w nieskończoność mogą przedłużać swoje wizyty?


Jakie limity obowiązują kontrolerów?

Kwestię dotyczącą przeprowadzania czynności kontrolnych u przedsiębiorcy reguluje rozdział 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 ze zm.). Ustawodawca określił tutaj nie tylko zasady przeprowadzania kontroli, lecz także limity czasowe ich prowadzenia. Limity te uzależnione są od wielkości przedsiębiorstwa i odpowiednio wynoszą: 12 dni roboczych u mikroprzedsiębiorcy, 18 dni roboczych u małego przedsiębiorcy, 24 dni robocze u średniego przedsiębiorcy i 48 dni roboczych u pozostałych przedsiębiorców. Dotyczą one kontroli w jednym roku kalendarzowym, wykonywanej przez jeden organ kontrolujący. Tym samym może się okazać, że kontrole w przedsiębiorstwie będą trwały cały rok, bowiem kolejno po sobie w firmie czynności będą wykonywać poszczególne inspekcje.

Przedsiębiorcy bardzo często postulowali, że taka interpretacja przepisu prowadzi do sytuacji, że z powodu stosunkowo dużej liczby organów kontroli potencjalnie kontrola przedsiębiorcy mogłaby trwać bez żadnych ograniczeń czasowych, praktycznie przez większą część roku.

Kwestia ta była kilkakrotnie przedmiotem postępowań sądowych. WSA w Warszawie w wyroku z dnia 14 września 2011 r., sygn. akt III SA/Wa 247/11 orzekł, że nie ma podstaw do wyznaczenia łącznego maksymalnego czasu trwania kontroli różnych organów kontroli u jednego przedsiębiorcy. Zaś przyjęcie odmiennej interpretacji prowadziłoby do zablokowania możliwości przeprowadzenia kontroli przez inne organy. Stanowisko takie zaprezentował również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 sierpnia 2012 r., sygn. akt II FSK 75/11. W wyroku tym można m.in. przeczytać, iż: "(…) Odmienna interpretacja tego przepisu (art. 83 ust. 1 omawianej ustawy - przypis red.) prowadziłaby do zablokowania możliwości przeprowadzania kontroli przez inne uprawnione organy. (…)".

Warto wspomnieć, iż w ubiegłym roku do Sejmu został złożony projekt nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zakłada on zmianę art. 83 ust. 1 poprzez wprowadzenie zapisu, który regulowałby limit czasu wszystkich kontroli u przedsiębiorcy prowadzonych w jednym roku kalendarzowym.


Kontrola też w trakcie zawieszenia

Z koniecznością poddania się czynnościom kontrolnym muszą też liczyć się przedsiębiorcy, którzy korzystają z instytucji zawieszenia działalności gospodarczej. Wynika to z art. 14a ust. 4 pkt 7 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Stanowi on, iż przedsiębiorca w okresie zawieszenia funkcjonowania firmy może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą. Oznacza to, że winien on zostać wcześniej powiadomiony o planowanej wizycie inspektorów. Zasadniczo kontrola może się rozpocząć nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o jej przeprowadzeniu.


Przedłużenie czasu kontroli

Ustawodawca przewidział możliwość przedłużenia czasu trwania kontroli jedynie z przyczyn niezależnych od organu kontroli. Przedłużenie wymaga uzasadnienia na piśmie.

Uzasadnienie przedłużenia czasu trwania kontroli należy zamieścić w książce kontroli oraz w protokole kontroli. W tym przypadku czas trwania kontroli nie może spowodować przekroczenia dwukrotności ustawowych limitów.

Możliwość przedłużenia czasu kontroli istnieje także w sytuacji, gdy w toku prowadzonych już czynności zostanie ujawnione zaniżenie zobowiązania podatkowego lub zawyżenie straty w wysokości przekraczającej równowartość 10% kwoty zadeklarowanego zobowiązania podatkowego lub straty. Może mieć to miejsce również w przypadku ujawnienia faktu niezłożenia deklaracji pomimo takiego obowiązku.

Warto w tym miejscu wspomnieć, iż limity kontroli nie dotyczą m.in. przypadków, kiedy:

  • przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia,
     
  • dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług przed dokonaniem tego zwrotu.

Rodzaj przedsiębiorcy

Charakterystyka

Limit czasu

mikro- przedsiębiorca

w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

1) zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
2) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 mln euro (*), lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 mln euro (*)

12 dni roboczych

mały przedsiębiorca

w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

1) zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz
2) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 mln euro (*), lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 mln euro (*)

18 dni roboczych

średni przedsiębiorca

w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

1) zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz
2) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 mln euro (*), lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 mln euro (*)

24 dni robocze

pozostali przedsiębiorcy

 

48 dni roboczych

(*) wielkość wyrażone w euro przelicza się na złote według średniego kursu ogłoszonego przez NBP w ostatnim dniu roku obrotowego wybranego do określania statusu przedsiębiorcy


"Przedmiotowy przepis ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (chodzi tu o art. 83 ust. 1 - przyp. red.) w sposób jednoznaczny wskazuje, że określone w nim limity czasu trwania kontroli odnoszą się do wszystkich kontroli jednego organu kontroli w jednym roku kalendarzowym. Przesłanką wprowadzenia takiej regulacji był fakt, że ustalenie łącznego czasu kontroli u przedsiębiorcy dla wszystkich organów kontroli mogłoby w skrajnych przypadkach prowadzić do sytuacji, że czas kontroli zostałby wyczerpany przez 1-2 organy kontroli, a kolejny organ kontroli nie mógłby już skontrolować przedsiębiorcy. (…) Rozważano również fakt, czy z powodu stosunkowo dużej liczby organów kontroli potencjalnie kontrola przedsiębiorcy mogłaby trwać bez żadnych ograniczeń czasowych praktycznie przez większą część roku. Jednak zauważono, że zakres przedmiotowy kontroli musi pokrywać się z zakresem działalności gospodarczej przedsiębiorcy. Oznacza to, że na ok. 40 organów kontroli danego przedsiębiorcę praktycznie może skontrolować tylko maksymalnie 8-10 organów kontroli przy założeniu, że wszystkie te organy zdecydują się na kontrolę danego przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym. Przykładowo nadzór górniczy, inspekcja transportu drogowego czy inspekcja transportu kolejowego będą zainteresowane przeprowadzeniem kontroli w różnych grupach przedsiębiorców. Ponadto należy zauważyć, że niektóre organy (np. Inspekcja Handlowa) ze względu na sposób przeprowadzania kontroli z reguły nie wykorzystują przysługującego im limitu czasu.

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki na interpelację nr 8597 w sprawie kontrowersji wokół maksymalnego czasu trwania kontroli w przedsiębiorstwie

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.