Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Lokalne zwolnienia w podatku od nieruchomości dla firm
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Lokalne zwolnienia w podatku od nieruchomości dla firm

Gazeta Podatkowa nr 73 (905) z dnia 10.09.2012
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Podatnicy podatku od nieruchomości powinni śledzić podejmowane przez ich gminy uchwały w zakresie tego podatku. Na ich podstawie, w odniesieniu do niektórych nieruchomości, mogą skorzystać ze zwolnienia w tym podatku. Gminy często sięgają po ten instrument, by zachęcić przedsiębiorców np. do dokonywania określonych inwestycji.


Ustawowe zwolnienia w podatku

Podatek od nieruchomości obciąża właścicieli, posiadaczy samoistnych nieruchomości oraz użytkowników wieczystych gruntów. Zasady opłacania tego podatku reguluje ustawa o podatkach i opłatach lokalnych oraz uchwały właściwych rad gmin bądź miast. Wspomniana ustawa zawiera katalog zwolnień podmiotowych i przedmiotowych w zakresie obowiązku opłacania podatku od nieruchomości. Przykładowo takiemu zwolnieniu podlegają nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z tym, iż wpływy z tzw. podatków i opłat lokalnych (w tym z podatku od nieruchomości) stanowią dochód budżetu gminy bądź miasta, w niektórych przypadkach gminy mogą liczyć na zwrot utraconych z tytułu zwolnień dochodów. Takim przykładem jest zwolnienie z omawianego podatku przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego uzyskanym na zasadach określonych w przepisach o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania zajętych na cele prowadzonych badań i prac rozwojowych. W takim przypadku jednostkom samorządu terytorialnego przysługuje z budżetu państwa zwrot utraconych dochodów za przedmioty opodatkowania, które podlegają opodatkowaniu i nie są z niego zwolnione na podstawie innych przepisów niniejszej ustawy.


Gminy uchwalają tylko zwolnienia przedmiotowe

Podane zwolnienia należą do kategorii zwolnień ustawowych. Jednakże na mocy art. 7 ust. 3 powołanej ustawy wprowadzono uprawnienia dla gmin w zakresie ustalania przez nie zwolnień w tym podatku odnośnie nieruchomości położonych na ich terenie. Powołany przepis stanowi, że rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe.

Zwolnienia ustawowe dzielą się na przedmiotowe i dotyczą np. budynków gospodarczych służących działalności leśnej lub rybackiej oraz na podmiotowe, np. obejmujące uczelnie. W niektórych sytuacjach zwolnienia mogą mieć też charakter mieszany.

Natomiast zwolnienia wprowadzane przez gminy mogą mieć charakter tylko przedmiotowy. Taka dyspozycja została zawarta bezpośrednio w art. 7 ust. 3 powołanej ustawy. Jak czytamy w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 3 kwietnia 2012 r., sygn. akt I SA/Gl 1026/11: "Zawarte w art. 7 ust. 3 u.p.o.l. sformułowanie ‹‹inne zwolnienia przedmiotowe›› może dotyczyć tylko i wyłącznie przedmiotu, a więc nieruchomości wykorzystywanych do różnego rodzaju działalności. Przy czym przedmiot winien być tak określony, żeby nie była możliwa identyfikacja konkretnego podatnika. Oznacza to, że cechy przedmiotu muszą zostać określone w przepisie w ten sposób, żeby dotyczyły potencjalnie/hipotetycznie nieoznaczonego indywidualnie podatnika". Niedopuszczalne jest również wprowadzanie zwolnień o charakterze przedmiotowo-podmiotowym. Gdy z wprowadzonego zwolnienia można bezpośrednio wywieść, kto podlega zwolnieniu, a nie wyłącznie, jaki przedmiot jest tym zwolnieniem objęty, przyjmuje się, że zwolnienie jest niedopuszczalne, bowiem narusza obowiązujące przepisy. Przykładowo zawarcie w uchwale rady gminy sformułowania, iż zwolnieniu od podatku podlegają wszystkie budynki i grunty, które są wykorzystywane przez przedsiębiorców wykonujących działalność handlową, jest niedopuszczalne. Mamy tu bowiem do czynienia z określeniem podmiotu (przedsiębiorca prowadzący działalność handlową).


Zwolnienie a ulga w podatku

Trzeba również zwrócić uwagę, iż na mocy powołanego art. 7 ust. 3, gminy mają prawo do wprowadzania na swoim terenie zwolnień w podatku od nieruchomości, a nie ulg. Zwolnienie i ulga to dwie różne instytucje występujące w konstrukcji prawnej podatku.

Zwolnienie oznacza "definitywne wyłączenie określonych przepisami podmiotów lub przedmiotów spod opodatkowania", podczas gdy ulgi oznaczają "zmniejszenie rozmiarów uiszczanego podatku". W przypadku ulgi podatkowej ustawodawca nie rezygnuje z opodatkowania, gdyż jego zamiarem jest tylko i wyłącznie redukcja obciążenia podatkowego, tj. zmniejszenie rozmiarów płaconego podatku. Ustanowienie ulg podatkowych może nastąpić wyłącznie w drodze ustawy, a nie uchwały organu jednostki samorządu terytorialnego. Dlatego też za niedozwoloną ulgę w podatku od nieruchomości należy uznać ustalenie przez radę gminy zwolnienia z omawianego podatku przez okres trzech pierwszych miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego, budynku związanego z prowadzeniem nowo rozpoczynanej działalności gospodarczej.


Prawidłowe zwolnienia

Rada gminy może wprowadzić jedynie zwolnienia określonych przedmiotów opodatkowania, takich jak: grunt, budynek, budowla, lokal. Zwolnienia w podatku od nieruchomości ustanowione na podstawie uchwały rady gminy są generalne i przysługują wszystkim podmiotom, których nieruchomości spełniają warunki zawarte w postanowieniach uchwały.

Co istotne, korzystając ze zwolnienia uprawnione podmioty nie muszą składać żadnych wniosków w tym zakresie. Są natomiast zobowiązane składać w obowiązujących je terminach deklaracje lub informacje na podatek od nieruchomości. Przykładem prawidłowego zapisu w uchwale rady miasta dotyczącego zwolnienia przedmiotowego jest zwolnienie z podatku od nieruchomości budynków lub ich części, w których zakończony został remont elewacji, gdzie na przeprowadzenie remontu wydana została decyzja przez właściwy organ lub przeprowadzenie prac remontowych zostało zgłoszone do właściwego organu zgodnie z przepisami Prawa budowlanego.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. nr 95, poz. 613 ze zm.)

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.