Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Ewidencja księgowa wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Ewidencja księgowa wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 11 (323) z dnia 1.06.2012
1. Obowiązkowa wpłata na PFRON i odsetki za zwłokę w jej zapłacie

Jesteśmy jednostką zobowiązaną do dokonywania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Jak księgować te wpłaty?

Zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm.), zwanej dalej ustawą o PFRON, pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy jest obowiązany dokonywać miesięcznych wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), w wysokości kwoty stanowiącej iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. Z wpłat zwolnieni są jednak pracodawcy, u których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 6%.

Pracodawca zobowiązany do wnoszenia opłat na rzecz PFRON powinien dokonywać ich w terminach do dnia 20. następnego miesiąca po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności powodujące powstanie obowiązku wpłat, składając równocześnie Zarządowi PFRON deklaracje miesięczne i roczne poprzez teletransmisje danych w formie dokumentu elektronicznego (art. 49 ust. 2 ustawy o PFRON).

W jednostkach zobowiązanych do dokonywania wpłat na PFRON ewidencji w księgach rachunkowych podlegają zarówno naliczone składki na PFRON, jak i miesięczne wpłaty dokonywane na rachunek tego funduszu.
 

Rozrachunki z PFRON z tytułu dokonywanych przez jednostkę obowiązkowych wpłat stanowią rozrachunki publicznoprawne, stąd ich ewidencja księgowa prowadzona jest na koncie 22 "Rozrachunki publicznoprawne". Po stronie Ma tego konta ujmuje się powstanie zobowiązania z tytułu PFRON, a po stronie Wn - zmniejszenie tego zobowiązania (korektę) oraz jego zapłatę na rachunek bankowy PFRON.

Obowiązkowe wpłaty na PFRON pracodawca zalicza przy tym do kosztów podstawowej działalności operacyjnej, zgodnie z obowiązującą w rachunkowości zasadą memoriału.

Ewidencja księgowa dokonywanych przez jednostkę wpłat na PFRON może zatem przebiegać zapisami:
 

1) zarachowanie obowiązkowej wpłaty na PFRON (naliczenie składki):
      - Wn konto 40-3 "Podatki i opłaty" lub 55 "Koszty zarządu",
      - Ma konto 22 "Rozrachunki publicznoprawne" (w analityce: Rozrachunki z PFRON),
2) uiszczenie miesięcznej składki (wpłata) na rachunek PFRON:
      - Wn konto 22 "Rozrachunki publicznoprawne" (w analityce: Rozrachunki z PFRON),
      - Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący".

Z kolei ewentualne odsetki za zwłokę od nieterminowo dokonanych wpłat na PFRON zalicza się do kosztów finansowych i ujmuje w księgach rachunkowych, zapisem:
 

      - Wn konto 75-1 "Koszty finansowe",
      - Ma konto 22 "Rozrachunki publicznoprawne" (w analityce: Rozrachunki z PFRON).

Należy przy tym podkreślić, iż - w myśl przepisów podatkowych - dokonywane przez jednostkę wpłaty na PFRON nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 36 updop i art. 23 ust. 1 pkt 29 updof). Kosztem uzyskania przychodów nie są również odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat na fundusz (art. 16 ust. 1 pkt 21 updop i art. 23 ust. 1 pkt 18 updof). W księgach rachunkowych wpłaty na PFRON oraz odsetki za zwłokę od ich nieterminowej zapłaty wskazane jest więc ujmować na koncie analitycznym przeznaczonym do ewidencji kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (nkup).


2. Ulga we wpłatach na PFRON związana z zakupami w ZPChr

Czy ulga we wpłatach na PFRON uzyskana w związku z zakupami w zakładzie pracy chronionej podlega ujęciu w księgach rachunkowych?

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o PFRON, miesięczne wpłaty na PFRON ulegają obniżeniu z tytułu dokonania zakupu produkcji lub usługi (z wyłączeniem handlu) od pracodawcy zatrudniającego co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągającego wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wymienionych w tym przepisie w wysokości co najmniej 30%.

Kwota obniżenia, o której mowa wyżej, stanowi przy tym iloczyn wskaźnika wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników sprzedającego zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności i wskaźnika udziału przychodów (art. 22 ust. 3 ustawy o PFRON).

Warunkiem obniżenia wpłaty jest terminowe uregulowanie należności za zrealizowaną produkcję lub usługę oraz otrzymanie informacji o kwocie obniżenia. Informację o kwocie obniżenia sprzedający przekazuje nabywcy niezwłocznie po uregulowaniu należności w terminie określonym na fakturze. W przypadku płatności realizowanych za pośrednictwem banku - za datę uregulowania należności uważa się datę obciążenia rachunku bankowego nabywcy na podstawie polecenia przelewu (art. 22 ust. 2 i 7 ustawy o PFRON).

Jeśli kwota obniżenia przewyższa wartość zrealizowanej produkcji lub usługi, to obniżenie wpłaty na fundusz przysługuje jedynie do wysokości kwoty określonej na otrzymanej od sprzedającego fakturze. Ponadto, jeżeli kwota obniżenia przewyższa wysokość 80% wpłaty na PFRON, do której zobowiązany jest nabywca w danym miesiącu, to różnicę zalicza się na obniżenie wpłaty z tego tytułu w następnych miesiącach. Przy czym przysługująca, a niewykorzystana kwota obniżenia może być uwzględniana we wpłatach na PFRON przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy, licząc od dnia uzyskania informacji o kwocie obniżenia (art. 22 ust. 8 i 9 ustawy o PFRON).
 

Ulga uzyskana w związku z zakupem produktów lub usług w zakładzie pracy chronionej wpływa na zmniejszenie obowiązkowej wpłaty na PFRON, ale nie podlega odrębnemu ujmowaniu w ewidencji księgowej. Do ksiąg rachunkowych zarachowuje się bowiem wpłaty w odpowiednio obniżonych kwotach.

Można jednak rozważyć, czy kwoty obniżki przysługującej, a nieodliczonej w danym miesiącu, nie ująć w ewidencji pozabilansowej, np. na koncie 29 "Należności warunkowe" (zapisem jednostronnym po stronie Wn). Kwota ta podlegać bowiem będzie rozliczeniu w następnych miesiącach (w przypadku wystąpienia obowiązku dokonania wpłat na PFRON), a jej ujęcie w pozabilansowej ewidencji księgowej spowoduje, że jednostka będzie o niej pamiętać. W miarę wykorzystywania przysługującego jednostce obniżenia w następnych miesiącach jednostka dokonywać będzie jej wyksięgowania z konta 29 (zapisem jednostronnym po stronie Ma).

Przykład

I. Założenia:

1. Za kwiecień 2012 r. jednostka powinna dokonać wpłaty na PFRON w wysokości: 3.300 zł. W kwietniu 2012 r. jednostka zakupiła produkty od zakładu pracy chronionej, regulując zobowiązanie w terminie płatności określonym na fakturze. W związku z tym otrzymała od ZPChr informację o obniżeniu wpłat na PFRON o kwotę: 2.850 zł.

2. Rozliczenie kwoty obniżenia oraz wpłaty na PFRON za kwiecień 2012 r.:

a) maksymalna wysokość obniżenia: 3.300 zł × 80% = 2.640 zł,

b) kwota do zapłaty na PFRON: 3.300 zł - 2.640 zł = 660 zł,

c) kwota obniżenia możliwa do wykorzystania w okresie nie dłuższym niż 12 m-cy, licząc od dnia uzyskania informacji o kwocie obniżenia: 2.850 zł - 2.640 zł = 210 zł.

3. Do ewidencji i rozliczania kosztów jednostka stosuje konta zespołu 4 i 5.

II. Dekretacja:
 

Opis operacji
Kwota
Konto
Wn
Ma
1. PK - zarachowanie obowiązkowej wpłaty na PFRON za kwiecień 2012 r.:      
   a) zarachowanie w koszty rodzajowe
660 zł
40-3
22
   b) przeniesienie kosztów na konto zespołu 5
660 zł
55
49
2. WB - uiszczenie obowiązkowej wpłaty na PFRON
660 zł
22
13-0

III. Księgowania:

Ulga we wpłatach na PFRON związana z zakupami w ZPChr

Uwaga: Kwotę obniżenia w wysokości: 210 zł (możliwą do wykorzystania w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy) jednostka może ująć w ewidencji pozabilansowej, zapisem: Wn konto 29 "Należności warunkowe".


3. Sankcyjna wpłata na PFRON za niezorganizowanie stanowiska pracy

Czy w ciężar kosztów działalności operacyjnej odnoszona jest również wpłata na PFRON w związku z niezorganizowaniem stanowiska pracy osobie, która w wyniku wypadku przy pracy utraciła zdolność do pracy na dotychczasowym stanowisku?

Z art. 14 ust. 1 ustawy o PFRON wynika, że osobie zatrudnionej, która w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej utraciła zdolność do pracy na dotychczasowym stanowisku, pracodawca jest obowiązany wydzielić lub zorganizować odpowiednie stanowisko pracy z podstawowym zapleczem socjalnym, nie później niż w okresie trzech miesięcy od daty zgłoszenia przez tę osobę gotowości przystąpienia do pracy. Sankcją za niewywiązanie się z tego obowiązku jest konieczność dokonania w dniu rozwiązania stosunku pracy z tą osobą, wpłaty na PFRON kwoty stanowiącej piętnastokrotność przeciętnego wynagrodzenia za pracownika (art. 23 ustawy o PFRON).
 

Sankcyjnej opłaty na rzecz PFRON pracodawca nie powinien zaliczać do kosztów działalności operacyjnej. Z ustawy o rachunkowości wynika, że odszkodowania i kary zalicza do pozostałych kosztów operacyjnych (art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. g). Dlatego też powyższą opłatę ujmuje się w księgach rachunkowych w ciężar konta 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne", zapisem:
 

      - Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
      - Ma konto 22 "Rozrachunki publicznoprawne"
        (w analityce: Rozrachunki z PFRON).

Sankcyjna wpłata na PFRON - za niezorganizowanie stanowiska pracy dla osoby, która w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej utraciła zdolność do pracy na dotychczasowym stanowisku - nie stanowi kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego (art. 16 ust. 1 pkt 36 updop i art. 23 ust. 1 pkt 29 updof). W księgach rachunkowych wskazane jest więc ujmować ją na koncie służącym do ewidencji kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (nkup).


Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.