Zasady przeprowadzania inwentaryzacji składników majątkowych w jednostkach budżetowych regulują przepisy art. 26 i 27 ustawy o rachunkowości w powiązaniu z § 8 rozporządzenia w sprawie rachunkowości budżetowej. Jednostki budżetowe zobowiązane są bowiem do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości, z uwzględnieniem przepisów ustawy o finansach publicznych, a także zasad szczególnych przewidzianych dla tych jednostek. W świetle zaś art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych inwentaryzuje się drogą otrzymania od banków potwierdzenia stanu konta bankowego.
Ujednolicone przepisy prawne, w tym dla jednostek budżetowych, dostępne są w serwisie www.przepisy.gofin.pl |
W przypadku środków pieniężnych znajdujących się na rachunkach bankowych praktyką jest, że bank prowadzący rachunek jednostki przesyła informację o saldzie, figurującym w jego księgach rachunkowych. Uzgodnienie salda odbywa się więc na podstawie dokumentu przekazanego przez bank. Wyciąg przesłany przez bank powinien być sprawdzony przez jednostkę pod względem jego zgodności z księgami rachunkowymi. W sytuacji wystąpienia rozbieżności należy różnice bezwzględnie wyjaśnić. W przypadku gdy bank nie prześle odpowiedniego wyciągu informującego o stanie salda, jednostka powinna sama wystąpić z prośbą o przesłanie takiej informacji. |
Co istotne, potwierdzenie stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych powinno być sporządzone na ostatni dzień każdego roku obrotowego. W jednostkach budżetowych, w których rokiem obrotowym jest rok budżetowy (por. § 26 ust. 1 rozporządzenia w sprawie rachunkowości budżetowej), tym dniem będzie 31 grudnia.
|