Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Inne zagadnienia  »   Okres przechowywania ewidencji czasu pracy kierowców
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Okres przechowywania ewidencji czasu pracy kierowców

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 12 (534) z dnia 10.06.2021

Czy ewidencja czasu pracy kierowców powinna być przechowywana przez 10 lat od końca roku kalendarzowego ustania zatrudnienia, tak jak ewidencja ogółu pracowników? Czy ma znaczenie data zatrudnienia kierowcy lub kategoria posiadanego prawa jazdy?

Zasady przechowywania ewidencji czasu pracy kierowców reguluje w sposób autonomiczny ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1412 ze zm.), dalej ustawa i w zależności od formy zatrudnienia okresy te wynoszą odpowiednio:

  • 3 lata po zakończeniu okresu nią objętego - w przypadku kierowców będących pracownikami (art. 25 ust. 2 pkt 2 ustawy),
  • 2 lata po zakończeniu okresu nią objętego - w przypadku kierowców samozatrudnionych, którymi w rozumieniu ustawy są również kierowcy zatrudnieni na podstawie umów cywilnoprawnych (art. 26e ust. 1 ustawy).

W przypadku kierowców nie znajdzie zastosowania ogólna reguła dotycząca przechowywania dokumentacji pracowniczej, wynikająca z art. 94 pkt 9b K.p. Zgodnie bowiem z art. 4 ustawy, regulacje Kodeksu pracy stosuje się w stosunku do kierowców jedynie w zakresie, który jest nieuregulowany w ustawie. Dlatego nie ma podstaw prawnych do zastosowania w tym zakresie reguł kodeksowych. W przypadku kierowców nie ma więc znaczenia, czy został on zatrudniony przed 1 stycznia 2019 r., czy po 31 grudnia 2018 r. Dla tej grupy, obowiązuje jednolity okres przechowywania ewidencji czasu pracy, który zależy jedynie od formy zatrudnienia i wynosi odpowiednio 3 lata lub 2 lata.

Zwracamy uwagę! Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Infrastruktury z 9 stycznia 2019 r., przepisy art. 25 ustawy nie zawierają odesłania do wydanego na podstawie Kodeksu pracy rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej, jednakże ewidencja powinna być prowadzona w takiej formie, aby możliwe było prawidłowe ustalenie wynagrodzenia kierowcy i innych świadczeń związanych z pracą. Zatem również zawartość ewidencji czasu pracy kierowców i pozostałych pracowników nie musi być tożsama. W przypadku kierowców art. 25 ust. 1 ustawy przewiduje bowiem 5 form, w których można prowadzić ewidencję czasu pracy.

Biorąc pod uwagę fakt, że okres przechowywania liczy się od zakończenia okresu objętego ewidencją, należy odnieść się jeszcze do tego, jak ustalić początek takiego terminu. W praktyce najczęściej ewidencja jest prowadzona w postaci kart miesięcznych, a więc okres 3-letniego przechowywania w przypadku kierowców będących pracownikami będzie liczony odrębnie od końca każdego miesiąca kalendarzowego zatrudnienia. Taką samą zasadę należy przyjąć w przypadku, gdy ewidencję stanowią zebrane wykresówki, czy dane z tachografu przechowywane elektronicznie przez pracodawcę.

Przykład

Kierowca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w równoważnym systemie czasu pracy w miesięcznym okresie rozliczeniowym. Pracodawca przy pomocy oprogramowania do analizy czasu pracy kierowców prowadzi miesięczne karty ewidencji czasu pracy kierowców. Dlatego co miesiąc powinna być niszczona karta ewidencji sprzed 3 lat, odpowiednio do okresu przedawnienia roszczeń - por. UiPP nr 11/2021, str. 4.

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.