Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Czas pracy i urlopy  »   Zasady prowadzenia ewidencji czasu pracy
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zasady prowadzenia ewidencji czasu pracy

Gazeta Podatkowa nr 57 (2245) z dnia 17.07.2025
Agata Barczewska

Kodeks pracy przewiduje ogólny obowiązek prowadzenia przez pracodawcę ewidencji czasu pracy. Zasady jego realizacji konkretyzuje odpowiednie rozporządzenie i w pewnym zakresie regulacje odrębne. Kwestie wątpliwe dotyczące niektórych aspektów prowadzenia ewidencji czasu pracy wyjaśniane były w drodze opinii urzędów.

Ewidencja w wersji ogólnej

Pracodawca, dla celów prawidłowego ustalenia wynagrodzenia pracownika i innych świadczeń związanych z pracą, jest zobowiązany prowadzić ewidencję czasu pracy. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 535), zwane rozporządzeniem dokumentacyjnym, wskazuje, jakie informacje powinny się znaleźć m.in. w ewidencji czasu pracy, zwanej też kartą ewidencji czasu pracy. Jak wynika z § 6 pkt 1 lit. a) rozporządzenia dokumentacyjnego, ewidencja czasu pracy zawiera informacje o:

  • liczbie przepracowanych godzin oraz godzinie rozpoczęcia i zakończenia pracy,
  • liczbie godzin pracy w porze nocnej i nadliczbowych,
  • dniach wolnych od pracy, z oznaczeniem tytułu ich udzielenia,
  • liczbie godzin dyżuru oraz godzinie rozpoczęcia i zakończenia dyżuru, ze wskazaniem miejsca jego pełnienia,
  • rodzaju i wymiarze zwolnień od pracy,
  • rodzaju i wymiarze innych usprawiedliwionych nieobecności w pracy,
  • wymiarze nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy,
  • czasie pracy pracownika młodocianego przy pracach wzbronionych młodocianym, których wykonywanie jest dozwolone w celu odbycia przez nich przygotowania zawodowego.

W większości przypadków karta ewidencji czasu pracy prowadzona jest w typowy sposób, tj. w zakresie wymaganym przez § 6 rozporządzenia dokumentacyjnego. Może mieć postać papierową lub elektroniczną, w zależności od decyzji pracodawcy. Należy nadmienić, że prowadzenie ewidencji czasu pracy w innej postaci niż reszta dokumentacji pracowniczej, np. w postaci elektronicznej przy papierowej postaci pozostałych dokumentów, jest dopuszczalne. Takie stanowisko zajął resort pracy (patrz ramka - pkt 1) z tym zastrzeżeniem, że inna postać nie może dotyczyć jednostkowych dokumentów.

Karta ewidencji bez godzin pracy

W niektórych przypadkach przepisy prawa pracy dopuszczają prowadzenie ewidencji czasu pracy w wersji uproszczonej. Zgodnie z art. 149 § 2 Kodeksu pracy (Dz. U. z 2025 r. poz. 277) taka możliwość występuje w odniesieniu do ewidencji pracowników:

  • należących do kadry zarządzającej zakładem pracy w imieniu pracodawcy,
  • objętych zadaniowym systemem czasu pracy,
  • którym wypłacany jest ryczałt za pracę w nadgodzinach i w nocy.

Do kadry zarządzającej zalicza się osoby kierujące zakładem pracy jednoosobowo i ich zastępców lub pracowników wchodzących w skład kolegialnego organu zarządzającego oraz głównych księgowych (art. 128 § 2 pkt 2 K.p.). Nie zalicza się natomiast kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych. Ich ewidencja czasu pracy ma więc typową, pełną postać.

Co ważne, uproszczenie ewidencji czasu pracy polega jedynie na braku obowiązku wykazywania godzin pracy. Nie zwalnia to pracodawcy z obowiązku ujawniania pozostałych, tj. poza godzinami pracy, elementów tej ewidencji oraz prowadzenia pozostałej dokumentacji z zakresu ewidencjonowania czasu pracy, określonej w § 6 pkt 1 lit. b)-d) rozporządzenia dokumentacyjnego.

Praca na dyżurze i dni choroby

Jedną z informacji wykazywanych w karcie ewidencji czasu pracy są dane o dyżurze, w tym o godzinach pracy świadczonej w trakcie dyżuru. W kontekście prowadzenia uproszczonej ewidencji czasu pracy - gdzie nie wykazuje się godzin pracy - pojawiła się wątpliwość, czy i jak odnotować dyżur pracownika objętego taką ewidencją. Wobec braku odpowiednich regulacji w tym zakresie, w kwestii tej wypowiedziało się Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.

W stanowisku udostępnionym naszemu Wydawnictwu w dniu 8 września 2021 r. resort pracy uznał, że uproszczenie ewidencji pracowników objętych zadaniowym systemem czasu pracy (i odpowiednio pracowników zarządzających zakładem pracy) oznacza, iż nie podlegają wykazaniu godziny dyżuru, w czasie których pracownicy ci wykonywali pracę (patrz ramka - pkt 2). Godziny takie są bowiem zaliczane do ich czasu pracy, a tym samym do godzin pracy. Ewidencjonowaniu podlegają natomiast godziny dyżuru, w czasie których pracownicy objęci uproszczoną ewidencją nie wykonywali pracy. Przy czym Ministerstwo w swoim piśmie jednocześnie uznało, że art. 149 Kodeksu pracy, dotyczący m.in. uproszczonej ewidencji czasu pracy, nie wyklucza możliwości wykazywania godzin pracy w takiej ewidencji. Decyzja w tym zakresie należy do pracodawcy.

Inną ważną kwestią, co do której wypowiedział się resort pracy w przywołanej opinii, był sposób wykazywania w karcie ewidencji chorobowej nieobecności w pracy. Ministerstwo przyjęło, że powinno się ją wykazywać w dniach.

1. Postać prowadzenia karty ewidencji czasu pracy

"(...) można przyjąć, iż także w ramach dokumentów dotyczących ewidencjonowania czasu pracy, część z tych dokumentów np. ewidencja czasu pracy (...) może być prowadzona w postaci elektronicznej, a pozostała część (...), w postaci papierowej. (...)".

Odpowiedź Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 czerwca 2019 r. na pytanie naszego Wydawnictwa


2. Wykazywanie dyżuru w ewidencji uproszczonej

"(...) w stosunku do pracowników objętych zadaniowym systemem czasu pracy nie ewidencjonuje się godzin pracy (art. 149 § 2 K.p.). (...) Nie podlegają również ewidencjonowaniu godziny dyżuru pracowników zatrudnionych w zadaniowym systemie czasu pracy, w czasie których pracownicy ci wykonywali pracę; godziny takie są bowiem zaliczane do ich czasu pracy/godzin pracy. Ewidencjonowaniu podlegają natomiast godziny dyżuru takich pracowników, w czasie których nie wykonywali oni pracy (...)".

Stanowisko Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej udostępnione naszemu Wydawnictwu w dniu 8 września 2021 r.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Czas pracy i urlopy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.