Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Będą zmiany dotyczące oznaczeń GTU w JPK_VAT
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Będą zmiany dotyczące oznaczeń GTU w JPK_VAT

Gazeta Podatkowa nr 34 (1805) z dnia 29.04.2021
Aleksandra Węgielska

Od rozliczenia za październik 2020 r. czynni podatnicy VAT sporządzają i przesyłają nowy plik JPK_VAT. W określonych przypadkach w pliku tym mają oni obowiązek stosowania do pewnych towarów czy usług kodów GTU oraz specjalnych oznaczeń. W związku z licznymi wątpliwościami interpretacyjnymi i postulatami podatników Ministerstwo Finansów przygotowano propozycję zmian w zakresie wykazywania dokonanych czynności w JPK_VAT, które mają wejść w życie, co do zasady, z dniem następującym po dniu ich ogłoszenia.

Zmiany dotyczące faktur uproszczonych

Elementy pliku JPK_VAT określa rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku VAT (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.). MF planuje zmianę brzmienia § 10 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia w celu uregulowania zbiorczego wykazywania paragonów z NIP do kwoty 450 zł uznanych za faktury uproszczone, bez konieczności podawania każdego takiego paragonu w ewidencji odrębnie (zmiana ma zacząć obowiązywać od 1 lipca 2021 r.). Ponadto w celu ułatwienia obowiązków ewidencyjnych planuje się doprecyzować kwestię dotyczącą zbiorczego wykazywania faktur dokumentujących przejazd autostradą płatną lub przejazd na dowolną odległość, wystawianych w formie biletu jednorazowego. Zmieni się także brzmienie w § 10 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia poprzez ujęcie w tym przepisie obowiązku wykazywania w wysokościach zbiorczych w podziale na stawki VAT oraz sprzedaż zwolnioną, oprócz wysokości podstawy opodatkowania i wysokości VAT należnego nieudokumentowanych fakturami, a także nieobjętych obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży w kasie fiskalnej (z wyłączeniem faktur ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 1-7), również wysokości podstawy opodatkowania i wysokości VAT należnego wynikających z faktur dokumentujących przejazd autostradą płatną lub przejazd na dowolną odległość, wystawianych w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, pod warunkiem że nie zostały ujęte w ewidencji zgodnie z pkt 8.

Oznaczenia GTU

W celu wyeliminowania różnic pomiędzy dokumentacją techniczną (strukturą JPK_VAT) a wskazanymi w rozporządzeniu oznaczeniami planuje się zmienić sposób oznaczeń z typu "01" do "13" na "GTU_01" do "GTU_13".

MF planuje doprecyzować, że oznaczenie "GTU_01" dotyczyć będzie napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, oznaczonych kodami CN 2203-2208. Jak tłumaczy MF, obecna definicja napoju alkoholowego w rozumieniu tej regulacji prawnej nie wiąże się z definicją napoju alkoholowego zawartą w ustawie o podatku akcyzowym, dodatkowo identyfikacja tego rodzaju towarów wspierana jest przez określone wprost oznaczenia CN.

Planuje się także uściślić, że oznaczenie "GTU_03" nie będzie obejmować swoim zakresem olejów opałowych wymienionych w lit. b) § 10 w ust. 3 pkt 1, tzn. tych, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT i podlegających oznaczeniu "GTU_02". Zmiana ma służyć wyeliminowaniu wątpliwości co do podwójnego przypisywania oznaczeń, tj. "GTU_02" i "GTU_03" dla tych samych dostaw oleju opałowego.

Zamierza się także wskazać, że dostawa folii typu stretch wymienionej w poz. 9 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, jeżeli stanowi odrębną dostawę poza dostawą urządzeń elektronicznych oraz części do nich, również powinna być oznaczana "GTU_06".

Zmieni się również brzmienie § 10 ust. 3 pkt 1 lit. g) rozporządzenia w celu doprecyzowania, że oznaczenie "GTU_07" dotyczy wszystkich pojazdów, a nie tylko samochodowych, oraz części do tych pojazdów, które zostały wymienione w Nomenklaturze scalonej wyłącznie o kodach CN 8701-8708.

W § 10 w ust. 3 pkt 1 lit. h) rozporządzenia wskazane będzie, że oznaczenie "GTU_08" dotyczyć będzie metali szlachetnych oraz nieszlachetnych wyłącznie określonych w poz. 1 załącznika nr 12 do ustawy o VAT, oraz w poz. 12-25, 33-40, 45, 46, 56 i 78 załącznika nr 15 do tej ustawy.

Aby wyeliminować wątpliwości interpretacyjne, że oznaczeniu "GTU_09" miałyby podlegać inne towary niż te wskazane w art. 37av ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne, z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. i) rozporządzenia usunięte zostanie sformułowanie "leków oraz wyrobów medycznych". W związku z tym, oznaczenie "GTU_09" dotyczyć będzie tylko produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, objętych obowiązkiem zgłoszenia, które zostaną ujęte w wykazie produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych zagrożonych brakiem dostępności na terytorium Polski, o którym mowa w art. 37av ust. 14 ustawy Prawo farmaceutyczne.

Ponadto będzie wskazane, że oznaczenie "GTU_10" dotyczyć będzie nie tylko budynków, budowli i gruntów, ale również ich części i udziałów w prawie własności, a także odnoszących się do nich czynności, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

W § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b) rozporządzenia w celu wyjaśnienia wątpliwości interpretacyjnych będzie doprecyzowane brzmienie zapisu poprzez przypisanie, do wymienionych usług o charakterze niematerialnym objętych oznaczeniem "GTU_12", symboli PKWiU 2015.

Oprócz tego, z przepisów będzie wynikać, że oznaczenie "TP" odnosić się będzie do dostawy towarów lub świadczenia usług dla podmiotów powiązanych, w których łączna kwota należności ogółem przekracza kwotę 15.000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej. Zmiana ta ma wyeliminować konieczność oznaczania transakcji, które nie miałyby adekwatnego znaczenia dla celów analitycznych i kontrolnych administracji skarbowej.

Natomiast oznaczenie "MPP" będzie dotyczyć wszystkich transakcji objętych MPP, a nie tylko tych z obowiązkiem stosowania tego mechanizmu. Obejmie zatem także te, w przypadku których mechanizm podzielonej płatności stosowany jest dobrowolnie.

W § 10 rozporządzenia proponuje się dodać ust. 4b, gdzie będzie określone, co uznaje się za transakcję zawartą pomiędzy podmiotami powiązanymi. Wskazane będzie, że chodzi o powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, czyli powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o pdof i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o pdop. Wyłączenie dla stosowania oznaczenia "TP" ma dotyczyć przypadku dostaw, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami.

§ 11 w ust. 6 pkt 3 rozporządzenia będzie doprecyzowany zapis, który uściśli, że imię i nazwisko lub nazwę nadawcy lub eksportera podaje się w przypadku zgłoszenia celnego, rozliczenia zamknięcia lub decyzji, a nie deklaracji importowej, ponieważ deklaracja importowa nie zawiera takich danych.

W celu wyeliminowania ewentualnych wątpliwości dotyczących wykazywania w ewidencji zakupu korekt in-minus, proponuje się dodanie w § 11 rozporządzenia ust. 9, zgodnie z którym zmniejszenie podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 19a ustawy o VAT, będzie mogło być wykazane w ewidencji na podstawie dokumentu wewnętrznego z oznaczeniem "WEW".

Dotychczasowe struktury JPK_VAT, tj. JPK_V7M i JPK_V7K, można będzie stosować przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Oznaczenia "RO" i "WEW"

W celu uproszczenia obowiązków ewidencyjnych MF uznało, że czynności udokumentowane dokumentem zbiorczym wewnętrznym zawierającym sprzedaż z kas rejestrujących "RO" i dokumentem wewnętrznym "WEW" nie będą oznaczane GTU. W rozporządzeniu będzie także wskazane, że dokumenty zbiorcze wewnętrzne zawierające sprzedaż z kas rejestrujących "RO" nie będę oznaczane symbolami procedur, o których mowa w § 10 ust. 4 rozporządzenia.

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.