Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Czy w obecnym stanie prawnym można wysłać do KRS skany ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Czy w obecnym stanie prawnym można wysłać do KRS skany sprawozdań finansowych?

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 1 (481) z dnia 1.01.2019

Zgodnie z obecnymi przepisami, od 1 października 2018 r. sprawozdania finansowe należy przesyłać w formie elektronicznej w określonej strukturze logicznej. Mamy informację, że w listopadzie jedna ze spółek wysłała skany papierowych wersji sprawozdań finansowych z podpisem jednego z członków zarządu i zostało to przyjęte. Czy zatem istnieje nadal możliwość wysyłania skanów?

Trudno nam się odnieść do kwestii poruszonej w pytaniu. Nie jest nam bowiem znany stan faktyczny, nie wiadomo przede wszystkim w jakim terminie zostało sporządzone sprawozdanie finansowe. Z obowiązujących obecnie przepisów wynika, iż nie ma możliwości przesyłania do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) skanów sprawozdań finansowych sporządzanych od 1 października 2018 r. przez podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS. Potwierdza to również w swoich wyjaśnieniach Ministerstwo Sprawiedliwości oraz Ministerstwo Finansów. Możliwość przesyłania do KRS kopii (skanów) dotyczy wyłącznie sprawozdań finansowych sporządzonych do 30 września 2018 r. w postaci papierowej.

Od 15 marca 2018 r. roczne sprawozdania finansowe składa się do KRS wyłącznie drogą elektroniczną. Przy tym dopiero od 1 października 2018 r. - na podstawie art. 45 ust. 1f ustawy o rachunkowości - muszą być one sporządzane w postaci elektronicznej i podpisane elektronicznie. Poza tym sprawozdania finansowe jednostek wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS muszą być sporządzone w strukturze logicznej oraz formacie udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych (por. art. 45 ust. 1g ww. ustawy). Przypominamy, iż w okresie przejściowym, tj. od 15 marca 2018 r. do 30 września 2018 r., system teleinformatyczny przyjmował elektroniczne kopie dokumentów finansowych w postaci papierowej (skany) opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym.

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów www.finanse.mf.gov.pl w zakładce Portal podatkowy/e-sprawozdania Finansowe/Pytania i odpowiedzi zamieszczono odpowiedź resortu finansów na pytanie o następującej treści:

"Czy sprawozdania finansowe sporządzone na dzień bilansowy przypadający w terminie do dnia wejścia przepisów (np. na dzień 30 września 2018 r.) będą sporządzane obowiązkowo w strukturze logicznej oraz formacie udostępnianych w BIP, ponieważ faktyczne ich sporządzenie nastąpi po dniu 1 października br., czy też wspomniany obowiązek wystąpi dopiero po dniu wejścia w życie ustawy (tj. gdy dzień bilansowy będzie przypadał na dzień 1 października br. lub później)?

W myśl art. 45 ust 1f - 1g ustawy o rachunkowości sprawozdanie finansowe sporządza się w postaci elektronicznej oraz opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP oraz że sprawozdanie finansowe jednostek wpisanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego sporządza się w strukturze logicznej oraz formacie udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Sprawiedliwości (pismo Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych, Wydział Prawa Rejestrów), cyt.:

»(...) Z dniem 1 października 2018 system RDF będzie przyjmował dokumenty sporządzone w postaci elektronicznej, podpisane podpisem kwalifikowanym i w szczególności także podpisem zaufanym (dawnej podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP). (...)«.

»(...) obowiązek sporządzania sprawozdań w postaci elektronicznej, z zachowaniem ściśle określonej struktury logicznej oraz w ściśle określonym formacie wszedł w życie 1 października 2018 r. i dotyczy to zarówno:

  • okresów obrachunkowych, które zakończyły się przed 1 października 2018 r., a za które nie zostały jeszcze sporządzone sprawozdania finansowe;
     
  • okresów obrachunkowych, które rozpoczęły się przed 1 października 2018 r., a które zakończą się po tej dacie;
     
  • jak też przyszłych okresów obrachunkowych.

Od dnia 1 października 2018 r. przepisy ustawy o rachunkowości (...) nie przewidują żadnego rozróżnienia na okresy obrachunkowe zakończone przed 1 października 2018 r. i po 30 września 2018 r.«.

»(...) Tym samym decydujące znaczenie ma wyłącznie data sporządzania sprawozdania finansowego. Brak jest bowiem wyraźnego przepisu przejściowego, który wyłączałby stosowanie w/w nowych regulacji i umożliwiał stosowanie przepisów obowiązujących do 30 września 2018 r. do sprawozdań finansowych obejmujących okresy sprawozdawcze, które zakończyły się najpóźniej w dniu 30 września 2018 r.«.

Biorąc powyższe pod uwagę, wydaje się, że jednostki zobowiązane do składania sprawozdań finansowych wraz z innymi wymaganymi dokumentami powinny kierować się wytycznymi Ministerstwa Sprawiedliwości, jako odpowiedzialnego za organizację techniczną przyjmowania ww. dokumentów do właściwego rejestru sądowego".

Uwaga: Na podstawie obecnie obowiązujących przepisów i wytycznych Ministerstwa Sprawiedliwości od 1 października 2018 r. sprawozdania finansowe muszą być sporządzane w postaci elektronicznej, a sprawozdania finansowe jednostek wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS powinny być sporządzone w strukturze xml ogłoszonej na stronie Ministerstwa Finansów. Jeżeli podmiot sporządzi sprawozdanie finansowe po 1 października za lata ubiegłe, to musi ono być sporządzone w strukturze xml.

W świetle art. 69 ustawy o rachunkowości, kierownik jednostki składa we właściwym rejestrze sądowym roczne sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z badania, jeżeli podlegało ono badaniu, odpis uchwały bądź postanowienia organu zatwierdzającego o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 49 ust. 1 ww. ustawy - także sprawozdanie z działalności - w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego. Powyższe dotyczy także składania skonsolidowanych sprawozdań finansowych. Kierownik jednostki składa również do KRS sprawozdanie (także skonsolidowane) z płatności na rzecz administracji publicznej.

Reguły przekazywania dokumentów finansowych do KRS od 1 października 2018 r. nie uległy zasadniczym zmianom. Obowiązują zasady wprowadzone z dniem 15 marca 2018 r. Tym samym złożenie dokumentów finansowych do KRS przez podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS następuje wyłącznie drogą elektroniczną w trybie bezpłatnego zgłoszenia, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Ministra Sprawiedliwości. Wyjątkowo, w razie negatywnej weryfikacji zgłoszenia, realizacja obowiązków sprawozdawczych następuje w trybie wniosku wyłącznie drogą elektroniczną przez portal S24 (por. art. 19e ust. 7 ustawy o KRS).

Jak już zaznaczyliśmy na wstępie przepisy przewidywały możliwość złożenia do KRS dokumentów sprawozdawczych w formie skanów dokumentów sporządzonych w postaci papierowej tylko do 30 września 2018 r. Jest to jednoznaczne z tym, że w praktyce, co do zasady, wszystkie dokumenty sprawozdawcze, jakie są obecnie przekazywane do KRS muszą być przekazane w pełnej formie elektronicznej.

Wymóg przekazania dokumentów w formie elektronicznej dotyczy także uchwały (postanowienia) o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i skonsolidowanego sprawozdania grupy kapitałowej oraz o podziale zysku lub pokryciu straty. Przy tym w przypadku tych dokumentów nie został wprowadzony obowiązek sporządzenia ich w formie elektronicznej.

Z dniem 1 października 2018 r. wszedł w życie art. 19e ust. 5 ustawy o KRS. Stanowi on, że elektroniczne poświadczenie przez zgłaszającego lub wnioskodawcę uchwały bądź postanowienia o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej oraz o podziale zysku lub pokryciu straty następuje z chwilą wprowadzenia tych dokumentów do systemu teleinformatycznego.

Zmiana prawaZ informacji zawartych na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości wynika, że uchwała (postanowienie) o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego lub skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego oraz uchwała o podziale zysku bądź pokryciu straty mogą być dołączone w postaci skanu dokumentu. Niedługo możliwość ta zostanie potwierdzona przepisami prawa. Trwają bowiem prace legislacyjne nad wprowadzeniem przepisów, które mają zapewnić po 1 października 2018 r. możliwość dołączenia do zgłoszenia zarówno elektronicznych kopii (skanów) uchwały lub postanowienia o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i uchwały o podziale zysku lub pokryciu straty, jak i skanu sprawozdania finansowego sporządzonego do 30 września 2018 r. w postaci papierowej. Zmiany te zostały ujęte w ustawie z dnia 6 grudnia 2018 r. o Krajowym Rejestrze Zadłużonych. Na dzień oddania niniejszej publikacji do druku ustawa oczekuje na podpis Prezydenta RP oraz publikację w Dzienniku Ustaw. Ustawa ta wejdzie w życie z dniem 1 grudnia 2020 r. z pewnymi wyjątkami. Regulacje zmieniające zasady dokonywania zgłoszeń dokumentów finansowych do KRS mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia ustawy.

Zakładając, iż sprawozdanie finansowe, o którym mowa w pytaniu, sporządzono w formie papierowej do 30 września 2018 r. i zostało przyjęte przez system teleinformatyczny KRS po 1 października 2018 r. można sądzić, że mimo braku przepisów taka forma zgłoszenia jest honorowana.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.