Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Otrzymane faktury elektroniczne - czy można przechowywać wyłącznie ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Otrzymane faktury elektroniczne - czy można przechowywać wyłącznie w postaci wydruku?

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 3 (866) z dnia 20.01.2015

Coraz więcej naszych kontrahentów chce przysyłać nam faktury w formie elektronicznej. Czy możemy faktury te drukować wraz z treścią maila, z którym zostały przysłane, i przechowywać je w ten sposób? Poczta elektroniczna nie jest u nas trwale przechowywana na serwerze i może ulec skasowaniu przed upływem okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego w VAT.

W obecnym stanie prawnym nie jest bezwzględnie wymagane, by faktury otrzymywane w postaci elektronicznej były w takiej postaci przechowywane.

Zgodnie z art. 106n ustawy o VAT, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury. W przypadku przesyłania lub udostępniania temu samemu odbiorcy jednocześnie więcej niż jednej faktury elektronicznej dane wspólne dla poszczególnych faktur mogą zostać podane tylko raz, o ile dla każdej faktury są dostępne wszystkie te dane. Oczywiście faktura w formacie elektronicznym musi zawierać wszystkie elementy, jakie są przewidziane dla faktur papierowych.

Faktury elektroniczne mogą być podatnikowi przesyłane bądź udostępniane. W pierwszym przypadku chodzi przede wszystkim o pocztę elektroniczną (maile). Natomiast z udostępnianiem faktur elektronicznych mamy do czynienia wówczas, gdy nabywca ma do nich dostęp z możliwością pobrania na swój serwer (komputer) po zalogowaniu się do zdalnego, administrowanego przez sprzedawcę (lub podmiot, któremu to zlecił) i jej wydruku.

Art. 106m ustawy o VAT zobowiązuje podatnika do określenia sposobu zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury, natomiast przez integralność treści rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna ona zawierać. Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług. Powyższe zasady dotyczą wszystkich faktur, tj. tych otrzymywanych w postaci tradycyjnej, jak i faktur elektronicznych. Dodatkowo, poza wykorzystaniem kontroli biznesowych (opartych w głównej mierze na kontroli wewnętrznej), ustawodawca dla faktur elektronicznych wskazuje w art. 106m ust. 5 ustawy o VAT modele zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści oparte na bezpiecznym podpisie elektronicznym oraz na procedurach elektronicznej wymiany danych (EDI). Stosowanie tych wymienionych w powołanym przepisie modeli nie jest jednak bezwzględnie wymagane, jeśli autentyczność i integralność treści faktur elektronicznych zapewniono poprzez wykorzystanie kontroli biznesowych.

W odniesieniu do faktur elektronicznych udostępnianych nabywcy kontrola biznesowa realizowana jest zasadniczo poprzez nadany użytkownikowi login i hasło do systemu, z którego ma on możliwość pobrania wygenerowanej dla niego faktury. Login i hasło są udostępniane nabywcy po zaakceptowaniu przez niego możliwości otrzymywania faktur w postaci elektronicznej. W przypadku faktur przesyłanych drogą mailową kontrola biznesowa autentyczności pochodzenia powinna opierać się na identyfikacji adresu poczty mailowej, z którego faktury są przysyłane; celowe jest wpisanie tego adresu w dokumencie wyrażającym akceptację na odbiór faktur w elektronicznej postaci. Z kolei integralność faktury można ustalić na podstawie powiązanych dokumentów współistniejących, np. umów handlowych, dowodów dostaw itp. (dotyczy to także faktur w postaci tradycyjnej).

Nie ma przeszkód, by otrzymywane faktury elektroniczne były drukowane i przechowywane w postaci papierowej, także wyłącznie w postaci papierowej. Żaden przepis ustawy o VAT nie zobowiązuje do przechowywania maili, w których takie faktury przysłano, przez okres do wygaśnięcia zobowiązania podatkowego (podobnie, jak nie nakazuje przechowywania kopert, w których przychodzą faktury tradycyjne), chociaż z pewnych względów byłoby to wskazane (np. zabezpieczałoby jednostkę np. w przypadku zagubienia czy zniszczenia dokumentu wydrukowanego). Na to, że identyczność formy przechowywania dokumentu nie jest bezwzględnie wymagana, zwrócił uwagę NSA w wyroku z 16 grudnia 2011 r., sygn. akt I FSK 376/11 stwierdzając, że:

Otrzymane faktury elektroniczne - czy można przechowywać wyłącznie w postaci wydruku? "(...) nie można stwierdzić, że przechowywana faktura ma być identyczna w zakresie formy, co faktura przesłana kontrahentowi. Faktura przechowywana przez wystawcę i otrzymana przez nabywcę ma posiadać oryginalną postać, co oznacza charakteryzowanie się autentycznością pochodzenia i integralnością treści, a także czytelnością, niekoniecznie jednak identycznością formy. (...)"

Na koniec warto zwrócić również uwagę na normę wyrażoną w art. 247 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którą państwo członkowskie może wymagać przechowywania faktur w oryginalnej postaci, w jakiej zostały przesłane lub udostępnione, zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Obecnie z polskich przepisów dotyczących podatku VAT obowiązek taki nie wynika, co podniesiono w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 20 listopada 2014 r., nr IPTPP4/443-632/14-2/UNR.

Art. 112a ustawy o VAT wymaga, by faktury były przez podatnika przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, z możliwością zapewnienia organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, na żądanie, bezzwłocznego dostępu do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej - również do bezzwłocznego ich poboru i przetwarzania danych w nich zawartych.

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.