Otrzymałem postanowienie o wszczęciu przez urząd skarbowy postępowania podatkowego w sprawie określenia wysokości podatku PIT za 2017 r. Czy korespondencja związana z tą sprawą może być doręczana na adres mojej skrytki pocztowej?
TAK. Pisma podatkowe mogą być doręczane na skrytkę pocztową podatnika.
Właściwe doręczenie pism związanych z postępowaniem podatkowym polega na doręczeniu ich bezpośrednio adresatowi. W przypadku osoby fizycznej przekazanie pisma "do rąk własnych" może nastąpić w miejscu jej zamieszkania albo pod adresem do doręczeń w kraju, miejscu zatrudnienia lub prowadzenia działalności, siedzibie organu podatkowego, a w ostateczności - w każdym miejscu, gdzie się ją zastanie. Wynika tak z art. 148 Ordynacji podatkowej.
Urząd skarbowy może również w trakcie postępowania podatkowego doręczać pisma na skrytkę pocztową podatnika. Przewiduje to art. 150a Ordynacji podatkowej. Taki sposób dostarczania przesyłek stosuje się na wniosek podatnika. Nie ma urzędowego wzoru takiego wniosku. Powinien jednak zawierać takie elementy, jak: wskazanie miejsca i daty sporządzenia, oznaczenie organu podatkowego, dane strony postępowania podatkowego, numer sprawy, adres skrytki pocztowej, podpis.
W przypadku wystąpienia o doręczanie korespondencji na adres skrytki pocztowej pismo przesyłane za pośrednictwem operatora pocztowego zostanie złożone w jego placówce pocztowej. Adresat dostanie natomiast na skrytkę pocztową zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w placówce pocztowej w ciągu 7 dni. W przypadku niepodjęcia pisma w tym czasie otrzyma powtórne zawiadomienie. Przesyłkę można odebrać w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia pierwszego zawiadomienia. Pismo niepodjęte w ciągu 14 dni uważa się za doręczone z upływem ostatniego dnia tego okresu. Pozostawia się je w aktach sprawy.
|