Prowadzimy działalność w formie państwowej jednostki budżetowej. Jak naliczać odsetki od nierozliczonych dotacji w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych? Jak ująć te dotacje w księgach rachunkowych?
Zasady dotyczące rozliczania, zwrotu dotacji w części niewykorzystanej, dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, a także naliczania odsetek od dotacji zwróconych po terminie oraz dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości, regulują przepisy art. 168 i 169 ustawy o finansach publicznych. Z przepisów tych wynika, że dotacje udzielone z budżetu państwa w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego lub w terminie określonym w rozporządzeniu dotyczącym wydatków niewygasających podlegają zwrotowi do budżetu państwa odpowiednio do dnia 31 stycznia następnego roku albo w terminie 21 dni od dnia określonego w ww. rozporządzeniu. Od kwot dotacji zwróconych po tych terminach nalicza się odsetki w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, począwszy od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin zwrotu dotacji. Wykorzystanie dotacji następuje przez zapłatę za zrealizowane zadania, na które dotacja była udzielona. Przekazanie środków na rachunek beneficjenta nie oznacza wykorzystania dotacji.
![]() |
Bieżące informacje dla jednostek sektora finansów publicznych można znaleźć w serwisie www.serwisbudzetowy.pl w zakładce Aktualności |
Z kolei dotacje udzielone z budżetu państwa i wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają – na podstawie art. 169 ustawy o finansach publicznych – zwrotowi do budżetu państwa wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia ww. okoliczności. Dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane z budżetu państwa w wysokości wyższej niż określona w odrębnych przepisach, umowie lub wyższej niż niezbędna na dofinansowanie lub finansowanie dotowanego zadania. Natomiast dotacjami nienależnymi są dotacje udzielone bez podstawy prawnej. Zwrotowi do budżetu państwa podlega ta część dotacji, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie udzielona lub pobrana w nadmiernej wysokości.
Odsetki od dotacji podlegających zwrotowi do budżetu państwa nalicza się, począwszy od dnia:
1) przekazania z budżetu państwa dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem,
2) stwierdzenia nieprawidłowego naliczenia lub nienależnego pobrania dotacji
– z zastrzeżeniem, że jeżeli dotacja stanowi pomoc publiczną, w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, odsetki nalicza się od dnia przekazania dotacji beneficjentowi.
W przypadku niedokonania zwrotu dotacji w ustawowych terminach organ lub inny dysponent części budżetowej, który udzielił dotacji, zobowiązany jest – na mocy art. 169 ust. 6 ustawy o finansach publicznych – do wydania decyzji określającej kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki. Oznacza to, że zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych odsetki nalicza się zarówno od dotacji zwróconych po terminie, jak i dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości. Nie nalicza się natomiast – naszym zdaniem – odsetek od nierozliczonych dotacji. |
Jak wynika z przepisów art. 40 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jednostki sektora finansów publicznych, w tym jednostki budżetowe, zobowiązane są do prowadzenia rachunkowości zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie o finansach publicznych. Plany kont dla tych jednostek powinny uwzględniać w szczególności, że odsetki od nieterminowych płatności nalicza się i ewidencjonuje nie później niż na koniec każdego kwartału. Dlatego też § 8 ust. 5 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej – wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 40 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o finansach publicznych, stanowi, że odsetki od należności i zobowiązań, w tym również tych, do których stosuje się przepisy dotyczące zobowiązań podatkowych, ujmuje się w księgach rachunkowych w momencie ich zapłaty, lecz nie później niż pod datą ostatniego dnia kwartału w wysokości odsetek należnych na koniec tego kwartału.
Do ewidencji należnych odsetek służy konto 750 "Przychody finansowe". Natomiast do ewidencji rozliczania przez organ dotujący udzielonych dotacji budżetowych służy konto 224 "Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich". Na stronie Wn tego konta ujmuje się w szczególności wartość dotacji przekazanych przez organ dotujący w korespondencji z kontem 130 "Rachunek bieżący jednostki". Na stronie Ma tego konta ujmuje się z kolei wartość dotacji uznanych za wykorzystane lub rozliczone w korespondencji z kontem 810 "Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje" oraz wartość dotacji zwróconych w tym samym roku budżetowym w korespondencji z kontem 130. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 224 powinna zapewniać możliwość ustalenia wartości przekazanych dotacji oraz zaliczek z tytułu płatności z budżetu środków europejskich według jednostek oraz przeznaczenia tych środków. Rozliczone i przypisane do zwrotu dotacje, które organ dotujący zalicza do dochodów budżetowych są ujmowane na koncie 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych".
|