Facebook
Rozlicz prawidłowo swój PIT za 2024 rok
Wyjaśnienia, wskazówki i porady do sporządzania zeznań podatkowych

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Ujęcie w księgach oraz prezentacja w sprawozdaniu finansowym subwencji otrzymanej ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Ujęcie w księgach oraz prezentacja w sprawozdaniu finansowym subwencji otrzymanej z PFR

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 1 (529) z dnia 1.01.2021

Spółka otrzymała w 2020 r. subwencję z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Subwencja została przeznaczona na pokrycie bieżących kosztów oraz zakup środków trwałych umarzanych według zasad ogólnych oraz jednorazowo. W jaki sposób spółka powinna ująć otrzymaną subwencję w księgach rachunkowych i jak wykazać ją w sprawozdaniu finansowym?

Subwencję przyznaną przez Polski Fundusz Rozwoju w ramach tarczy finansowej ujmuje się w księgach rachunkowych i bilansie analogicznie jak pożyczkę, tzn. do czasu umorzenia nie ma ona wpływu na wynik finansowy.

MFW kwestii ujęcia w księgach rachunkowych oraz sposobu prezentacji otrzymanej subwencji finansowej wypowiedziało się Ministerstwo Finansów, zamieszczając wyjaśnienie na stronie internetowej www.gov.pl/web/finanse w zakładce Co robimy/Rachunkowość/Sprawozdania finansowe w czasie COVID-19. Według Ministerstwa Finansów otrzymana z PFR subwencja finansowa spełnia definicję zobowiązań określoną w art. 3 ust. 1 pkt 20 ustawy o rachunkowości. Na dzień powstania, zobowiązanie to ujmuje się w księgach jako zobowiązanie wobec PFR z tytułu subwencji finansowej. Zatem w księgach rachunkowych otrzymaną subwencję finansową ujmuje się analogicznie jak pożyczkę, na koncie 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z tytułu otrzymanej subwencji finansowej).

Ewidencja księgowa wpływu na rachunek bankowy subwencji finansowej
otrzymanej z PFR

1. WB - wpływ subwencji finansowej:
      - Wn konto 13-0 "Rachunek bieżący",
      - Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki
         z tytułu otrzymanej subwencji finansowej).

Warto dodać, iż otrzymana subwencja finansowa podlega bezwarunkowo zwrotowi w wysokości 25%, a pozostała część (do 75%) może być umorzona po spełnieniu przez jednostkę określonych warunków. Kwota podlegająca zwrotowi, zgodnie z regulaminem będzie spłacana w nie więcej niż 24 równych miesięcznych ratach, począwszy od 13 miesiąca kalendarzowego, licząc od pierwszego pełnego miesiąca po dacie jej otrzymania.

W bilansie zobowiązanie z tytułu subwencji finansowej prezentuje się w pasywach, jako zobowiązanie z tytułu kredytów i pożyczek, w sposób przedstawiony w poniższej tabeli.

Załącznik do ustawy o rachunkowości Bilans - pasywa
Długoterminowe Krótkoterminowe
Załącznik nr 1
(dla jednostek innych
niż banki, zakłady
ubezpieczeń i zakłady reasekuracji)
B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania
  II. Zobowiązania długoterminowe
    3. Wobec pozostałych jednostek
      a) kredyty i pożyczki 
B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania
  III. Zobowiązania krótkoterminowe
    3. Zobowiązania wobec pozostałych jednostek
      a) kredyty i pożyczki
 
Załącznik nr 4
(dla jednostek mikro)
B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania, w tym:
   - zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek
Załącznik nr 5
(dla jednostek małych)
B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania
  II. Zobowiązania długoterminowe,
    w tym:
      - z tytułu kredytów i pożyczek
B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania
  III. Zobowiązania krótkoterminowe,
    w tym:
      a) z tytułu kredytów i pożyczek

Z uwagi na fakt, że otrzymanie przez jednostkę subwencji finansowej ma charakter incydentalny o potencjalnie istotnej wartości, resort finansów zaproponował - w myśl art. 50 ust. 1 ustawy o rachunkowości - rozszerzenie zakresu informacyjnego bilansu i zaprezentowanie zobowiązania z tytułu subwencji, jako kolejnej uszczegóławiającej pozycji w ramach wskazanych kategorii zobowiązań. Ponieważ otrzymana subwencja finansowa podlega bezwarunkowo zwrotowi w wysokości 25%, a pozostała część (do 75%) może być umorzona po spełnieniu przez jednostkę określonych warunków, Ministerstwo Finansów zaleca - ze względu na potencjalnie istotny wpływ informacji o kwocie bezwarunkowego zwrotu otrzymanej subwencji oraz kwocie ewentualnego umorzenia na ocenę sytuacji majątkowej, finansowej oraz wyniku finansowego jednostki - ujawnienie tej informacji w sprawozdaniu finansowym jednostki w informacji dodatkowej.

Co ważne, Ministerstwo Finansów wskazuje, że w przypadku umorzenia części (do 75%) otrzymanej kwoty subwencji, w księgach rachunkowych nastąpi odpisanie tej części zobowiązania z tytułu otrzymanej subwencji na zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości. Zatem dopiero w momencie umorzenia, część której umorzenie dotyczy zostanie spisana z konta 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z tytułu otrzymanej subwencji finansowej). Naszym zdaniem, jeżeli kwota subwencji dotyczy zakupu środka trwałego amortyzowanego według zasad ogólnych, to w przypadku jej umorzenia wskazane jest zastosowanie przepisów art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości.

Ewidencja księgowa umorzenia subwencji finansowej otrzymanej z PFR

1. PK - umorzenie części subwencji finansowej/pożyczki (do 75%):
      - Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki
         z tytułu otrzymanej subwencji finansowej),
      - Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".
2. PK - odniesienie umorzonej subwencji na konto rozliczeń międzyokresowych - jeśli subwencja została przeznaczona na zakup środka trwałego, który na moment jej umorzenia będzie nadal amortyzowany:
      - Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki
         z tytułu otrzymanej subwencji finansowej),
      - Ma konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów".
3. PK - zarachowanie kwoty ujętej na koncie 84 do przychodów, równolegle do odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego, którego zakup sfinansowano subwencją:
      - Wn konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów",
      - Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

Analogiczne zasady ujmowania w księgach rachunkowych oraz prezentacji w sprawozdaniu finansowym subwencji otrzymanej z PFR zostały zawarte w rekomendacjach Komitetu Standardów Rachunkowości z grudnia 2020 r., pt. "Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID-19". Treść tych rekomendacji dostępna jest na stronie Ministerstwa Finansów www.gov.pl/web/finanse w zakładce O ministerstwie/Rady, komisje, komitety, zespoły/Komitet Standardów Rachunkowości/Prace Komitetu.

Więcej przeczytasz w Na temat rekomendacji Komitetu Standardów
Rachunkowości piszemy
w niniejszym numerze ZMR na str. 5

Przykład

I. Założenia:

  1. Spółka z o.o. będąca średnim przedsiębiorcą złożyła wniosek o subwencję finansową z PFR w kwocie: 2.200.000 zł. W czerwcu 2020 r. kwota subwencji wpłynęła na rachunek bankowy spółki.
     
  2. Do dnia bilansowego spółka wykorzystała subwencję w kwocie: 2.000.000 zł, w tym na:

a) pokrycie bieżących kosztów zakupu materiałów i usług w kwocie: 1.948.000 zł (materiały: 1.500.000 zł, odnoszone bezpośrednio w koszty zgodnie z polityką rachunkowości, oraz usługi: 448.000 zł),

b) zakup środka trwałego o wartości: 2.000 zł zamortyzowanego jednorazowo,

c) zakup środka trwałego o wartości: 50.000 zł, amortyzowanego stawką 18% od lipca 2020 r.

  1. Na dzień bilansowy spółka nie ma informacji, w jakim procencie subwencja będzie bezzwrotna. Decyzja o ewentualnym umorzeniu (od 25% do 75%) będzie znana dopiero w 2021 r., zatem spółka wykazała całą kwotę subwencji jako zobowiązanie w podziale na długoterminowe i krótkoterminowe. Podział subwencji, zakładając że będzie ona spłacana w 24 równych miesięcznych ratach, rozpoczynając od lipca 2021 r., przedstawiał się następująco:

a) część krótkoterminowa: (2.200.000 zł : 24 m-ce) × 6 m-cy = 550.000 zł,

b) część długoterminowa: (2.200.000 zł : 24 m-ce) × 18 m-cy = 1.650.000 zł.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. WB - wpływ subwencji na rachunek bankowy 2.200.000 zł 13-0 24
2. FZ - zakup materiałów i usług (ogółem zakupy):      
   a) wartość netto materiałów 1.500.000 zł 40-1 30
   b) wartość netto usług 448.000 zł 40-2 30
   c) VAT podlegający odliczeniu 448.040 zł 22-1 30
   d) wartość brutto zakupu 2.396.040 zł 30 21
3. FZ - zakup środków trwałych:      
   a) OT - przyjęcie środków trwałych do używania:      
      - środek trwały amortyzowany jednorazowo 2.000 zł 01 30
      - środek trwały amortyzowany stawką 18% 50.000 zł 01 30
   b) VAT podlegający odliczeniu 11.960 zł 22-1 30
    c) wartość brutto zakupu 63.960 zł 30 24
4. PK - amortyzacja:      
   a) jednorazowa 2.000 zł 40-0 07-1
   b) według zasad ogólnych (za okres od lipca do grudnia 2020 r.)
       : 50.000 zł × 18% = 9.000 zł; (9.000 zł : 12 m-cy) × 6 m-cy = 
4.500 zł 40-0 07-1
5. WB - zapłata zobowiązań:      
   a) zobowiązania ogółem 2.460.000 zł   13-0
   b) zobowiązania z tytułu zakupu materiałów i usług 2.396.040 zł 21  
   c) zobowiązania z tytułu zakupu środków trwałych 63.960 zł 24  

III. Księgowania:

Ujęcie w księgach oraz prezentacja w sprawozdaniu finansowym subwencji otrzymanej z PFR

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.