Facebook
Rozlicz prawidłowo swój PIT za 2024 rok
Wyjaśnienia, wskazówki i porady do sporządzania zeznań podatkowych

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Umorzenie subwencji otrzymanej w ramach tarczy finansowej PFR 1.0
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Umorzenie subwencji otrzymanej w ramach tarczy finansowej PFR 1.0

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 14 (542) z dnia 20.07.2021

W maju 2020 r. w ramach tarczy finansowej PFR 1.0 otrzymaliśmy środki w formie subwencji, które przeznaczyliśmy na pokrycie bieżących kosztów działalności w 2020 r. Otrzymaną subwencję ujęliśmy w księgach jako zobowiązanie z tytułu pożyczki. W czerwcu 2021 r. otrzymaliśmy decyzję o jej umorzeniu w 75%. Pozostałe 25% będziemy spłacać przez dwa lata. Sprawozdanie finansowe za 2020 r. sporządziliśmy zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy o rachunkowości. Czy kwotę częściowo umorzonej subwencji powinniśmy uwzględnić w sporządzonym sprawozdaniu za 2020 r. po stronie przychodów?

Kwotę umorzonej subwencji odnosi się na pozostałe przychody operacyjne w roku, w którym jednostka otrzymała decyzję o umorzeniu (tu: w 2021 r.). Nie uwzględnia się jej więc w sprawozdaniu za 2020 r. po stronie przychodów. Z uwagi jednak na to, że informacja o kwocie umorzenia subwencji (75%) oraz kwocie bezwarunkowego zwrotu (25%) może istotnie wpłynąć na ocenę sytuacji majątkowej i finansowej oraz wynik finansowy jednostki wskazane jest ujawnienie tego faktu w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego za 2020 r.
1. Ujęcie w księgach i bilansie środków otrzymanych w formie subwencji finansowej z PFR

Na wstępie przypominamy, że w tym roku w związku z COVID-19 termin na sporządzenie sprawozdania finansowego za 2020 r. został wydłużony o 3 miesiące (dla jednostek sektora finansów publicznych posiadających osobowość prawną o miesiąc). Dlatego też, sprawozdanie finansowe za 2020 r. jednostka mogła sporządzić najpóźniej do 30 czerwca 2021 r. W ramach tarczy antykryzysowej i związanych z nią programów realizowanych m.in. przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR) jednostki mogły skorzystać z preferencyjnego finansowania, w tym w postaci subwencji finansowej z możliwością jej umorzenia.

MFW kwestii ujęcia otrzymanej subwencji w księgach rachunkowych oraz jej prezentacji w sprawozdaniu finansowym wypowiedziało się Ministerstwo Finansów oraz Komitet Standardów Rachunkowości w wydanych w grudniu 2020 r. rekomendacjach, pt. "Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID-19", których treść jest dostępna na stronie Ministerstwa Finansów www.gov.pl/web/finanse w zakładce Co robimy/Rachunkowość/Sprawozdania finansowe w czasie COVID-19. W ww. rekomendacjach wskazano, że subwencja otrzymana z PFR spełnia definicję zobowiązań określoną w art. 3 ust. 1 pkt 20 ustawy o rachunkowości. W sytuacji opisanej w pytaniu jednostka prawidłowo więc zakwalifikowała w księgach otrzymane środki subwencji finansowej jako zobowiązanie z tytułu pożyczki.

Ewidencja księgowa otrzymanej subwencji finansowej z PFR

1. WB - wpływ środków z tytułu subwencji finansowej z PFR:

- Wn konto 13-0 "Rachunek bieżący",
- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z tytułu otrzymanej subwencji finansowej),

W bilansie zobowiązanie z tytułu subwencji finansowej prezentuje się w pasywach, jako zobowiązania wobec pozostałych jednostek z tytułu kredytów i pożyczek w podziale na zobowiązanie długoterminowe, gdy termin wymagalności wynosi powyżej 12 miesięcy od dnia bilansowego oraz zobowiązanie krótkoterminowe w części w jakiej termin wymagalności wynosi do 12 miesięcy od dnia bilansowego. Należy zaznaczyć, że otrzymanie przez jednostkę subwencji finansowej ma charakter incydentalny o potencjalnie istotnej wartości. W związku z tym, w rekomendacjach Ministerstwa Finansów oraz Komitetu Standardów Rachunkowości zaleca się, aby w myśl art. 50 ust. 1 ustawy o rachunkowości, rozszerzyć zakres informacyjny bilansu i zaprezentować zobowiązania z tytułu subwencji jako kolejną pozycję uszczegóławiającą w ramach wskazanej kategorii zobowiązań, czyli w ramach długoterminowych zobowiązań wobec pozostałych jednostek, oraz krótkoterminowych zobowiązań wobec pozostałych jednostek.


2. Ogólne zasady ewidencji umorzonej subwencji, wykorzystanej na pokrycie kosztów bieżącej działalności

Otrzymana przez jednostkę subwencja finansowa z PFR podlega bezwarunkowo zwrotowi w wysokości 25%, a pozostała część (do 75%) może być umorzona po spełnieniu przez jednostkę określonych warunków. W przypadku umorzenia części (np. 75%) otrzymanej kwoty subwencji finansowej w księgach następuje zmniejszenie tej części zobowiązania w korespondencji z pozostałymi przychodami operacyjnymi (por. art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości). Zapisu dotyczącego umorzenia subwencji dokonuje się na podstawie dowodu księgowego "PK - Polecenie księgowania", w dacie otrzymania dokumentu informującego o umorzeniu.

Ewidencja księgowa umorzenia subwencji finansowej z PFR wykorzystanej
na sfinansowanie kosztów bieżących

1. PK - umorzenie części (np. 75%) subwencji finansowej otrzymanej z PFR:

- Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z tytułu otrzymanej subwencji finansowej),
- Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".


3. Prezentacja w sprawozdaniu informacji o umorzeniu subwencji, które nastąpi w następnym roku obrotowym

W odniesieniu do sytuacji przedstawionej w pytaniu, gdy jednostka otrzymała decyzję o umorzeniu subwencji w 2021 r., odpisanie zobowiązania na dobro pozostałych przychodów operacyjnych powinno nastąpić dopiero w księgach rachunkowych 2021 r. Z treści pytania wynika bowiem, że rok obrotowy jednostki zakończył się 31 grudnia 2020 r., a decyzję o umorzeniu subwencji za 2020 r. jednostka otrzymała w czerwcu 2021 r., czyli w kolejnym roku obrotowym.

Według rekomendacji Ministerstwa Finansów oraz Komitetu Standardów Rachunkowości, ze względu na potencjalnie istotny wpływ informacji o kwocie umorzenia subwencji (75%) oraz kwocie bezwarunkowego zwrotu (25%) na ocenę sytuacji majątkowej i finansowej oraz wynik finansowy jednostki zaleca się ujawnienie tej informacji w sprawozdaniu finansowym jednostki w jego informacji dodatkowej. W przypadku jednostki sporządzającej sprawozdanie finansowe według załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości informację taką można - naszym zdaniem - zawrzeć w ustępie 6 pkt 2 lub w ustępie 10 dodatkowych informacji i objaśnień. Postępowanie takie uzasadnia także treść art. 54 ust. 1 ustawy o rachunkowości. W świetle tego przepisu, jeżeli po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, a przed jego zatwierdzeniem, jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie finansowe, to powinna odpowiednio zmienić to sprawozdanie, dokonując jednocześnie odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych roku obrotowego, którego sprawozdanie finansowe dotyczy. Jeżeli zdarzenia, które nastąpiły po dniu bilansowym, nie powodują zmiany stanu istniejącego na dzień bilansowy, to odpowiednie wyjaśnienia zamieszcza się w informacji dodatkowej.

Jednostka może również - naszym zdaniem - rozważyć zaprezentowanie subwencji, w części, w której umorzenie zostało uprawdopodobnione na moment sporządzenia sprawozdania finansowego, w pasywach bilansu - jako krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe. W księgach rachunkowych 2020 r. część zobowiązania z tytułu otrzymanej subwencji (w części umorzonej) zostanie wówczas odniesiona na zwiększenie rozliczeń międzyokresowych przychodów, zapisem po stronie Wn konta 24 "Pozostałe rozrachunki", w korespondencji ze stroną Ma konta 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów". W momencie faktycznego umorzenia subwencji, w księgach 2021 r. nastąpi rozliczenie konta 84, poprzez odniesienie na dobro pozostałych przychodów operacyjnych, tj. na stronę Ma konta 76-0.

Zwracamy bowiem uwagę, że na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o rachunkowości, do pozostałych przychodów operacyjnych zalicza się wyłącznie niewątpliwe pozostałe przychody operacyjne, czyli rzeczywiście otrzymane lub pewne. W sytuacji przedstawionej w pytaniu, umorzenie subwencji potwierdza otrzymana w czerwcu 2021 r. decyzja. Dlatego też powstanie przychodu z tytułu umorzenia subwencji w 2021 r. jest pewne.

Ewidencja księgowa części subwencji finansowej otrzymanej z PFR, której umorzenie
nastąpi w następnym roku obrotowym

A. Zapisy w księgach 2020 r.:

1. PK - część subwencji podlegającej umorzeniu w 2021 r. na podstawie otrzymanej decyzji:

- Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z tytułu otrzymanej subwencji finansowej),
- Ma konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów".

B. Zapisy w księgach 2021 r.:

1. PK - zaliczenie umorzonej części subwencji do przychodów:

- Wn konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów",
- Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.