Facebook
Rozlicz prawidłowo swój PIT za 2024 rok
Wyjaśnienia, wskazówki i porady do sporządzania zeznań podatkowych

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Nakłady poniesione na remont budynku magazynowego
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Nakłady poniesione na remont budynku magazynowego

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 2 (434) z dnia 20.01.2017

Zamierzamy przeprowadzić gruntowny remont budynku magazynowego. Jak ująć w księgach nakłady poniesione na taki remont?

Istota remontu i ewidencja kosztów z nim związanych

Ustawa o rachunkowości nie zawiera definicji remontu środka trwałego. Definicję remontu zawiera natomiast art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.), w świetle którego, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Celem remontu jest więc odtworzenie początkowego stanu technicznego i użytkowego danego składnika majątkowego, utraconego na skutek upływu czasu i eksploatacji. Remont nie powoduje zmiany charakteru i funkcji remontowanego obiektu, lecz umożliwia wykorzystywanie go zgodnie z jego gospodarczym przeznaczeniem i następuje w trakcie jego eksploatacji. Przy remoncie mogą być ponadto stosowane inne materiały niż użyto pierwotnie, odpowiadające aktualnym standardom technologicznym.

Koszty remontu - co do zasady - odnosi się w ciężar kosztów działalności operacyjnej jednostki w momencie ich poniesienia (poprzez ujęcie ich na odpowiednich kontach w zespole 4 i 5). Nie zwiększają one wartości początkowej środka trwałego. W księgach rachunkowych można je ująć zapisem:
      - Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" lub konto zespołu 5,
      - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu" lub 21 "Rozrachunki z dostawcami".

Co istotne, w sytuacji gdy remont środka trwałego jest wykonywany przez jednostkę we własnym zakresie, ujęciu w księgach rachunkowych podlegają wszystkie koszty poniesione na ten remont, w tym m.in. zużyte materiały, wynagrodzenia pracowników wykonujących prace remontowe, narzuty na te wynagrodzenia w części obciążającej pracodawcę oraz inne koszty.

Przykład

I. Założenia:

Jednostka przeprowadziła we własnym zakresie remont budynku magazynowego polegający na odmalowaniu ścian. Koszty remontu wyniosły łącznie: 5.715 zł i obejmowały wydatki na zużyte materiały przekazane bezpośrednio z zakupu (2.700 zł netto) oraz skalkulowane koszty wynagrodzeń pracowników (2.500 zł brutto) wraz ze składkami ZUS finansowanymi przez pracodawcę (kwota umowna: 515 zł). Ewidencję kosztów jednostka prowadzi wyłącznie na kontach zespołu 4.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. FZ - faktura dokumentująca zakup materiałów do remontu:      
   a) wartość netto 2.700 zł 40-1 30
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 621 zł 22-1 30
   c) wartość brutto (zobowiązanie ogółem) 3.321 zł 30 21
2. Lista płac (fragment) - skalkulowane koszty wynagrodzeń ze składkami ZUS finansowanymi przez pracodawcę:      
   a) wynagrodzenia brutto 2.500 zł 40-4 23-0
   b) składki ZUS 515 zł 40-5 22

III. Księgowania:

Nakłady poniesione na remont budynku magazynowego

Rozliczanie w czasie istotnych kosztów remontu

W przypadku gdy kwota wydatków poniesionych na remont środka trwałego stanowi wartość istotną, a jej jednorazowe ujęcie zniekształciłoby wynik finansowy danego okresu sprawozdawczego, to kierownik jednostki może podjąć decyzję o rozliczaniu tych kosztów w czasie za pośrednictwem konta 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".

 

Można aktywować koszty remontów, których korzyści są odczuwalne również w następnych latach obrotowych. W szczególności może to dotyczyć kosztów remontów kapitalnych, które z reguły są znaczne kwotowo i które przeprowadzane są co kilka lat.

Nie rozlicza się w czasie bieżących remontów, które są konsekwencją eksploatacji środków trwałych, a koszt tych remontów z roku na rok jest zbliżony.

W przypadku prowadzenia rachunku kosztów na kontach zespołu 4 i 5, ewidencja księgowa nakładów związanych z remontem środka trwałego, jeżeli decyzją jednostki będzie on rozliczany w czasie, może przebiegać następująco:

   1) wartość nakładów poniesionych na remont środka trwałego
       na podstawie dowodów źródłowych:
      - Wn konto 40 "Koszty według rodzajów",
      - Ma różne konta zespołu 1, 2 lub 3,
   2) PK - przeniesienie kosztów remontu do rozliczenia w czasie:
      - Wn konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów",
      - Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów",
   3) PK - odpis kosztów remontu w części przypadającej
       na dany okres sprawozdawczy:
      - Wn konto zespołu 5,
      - Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".

Kierownik jednostki, podejmując decyzję o aktywowaniu kosztów remontu, powinien zachować ostrożność i nie wydłużać nadmiernie czasu ich odpisywania. Przyjmuje się, że okres rozliczania kosztów remontów nie powinien przekroczyć 3-5 lat i powinien odpowiadać cyklowi remontów.

Przykład

I. Założenia:

Jednostka zleciła firmie zewnętrznej przeprowadzenie generalnego remontu budynku biurowego. Koszty remontu wyniosły na podstawie otrzymanej faktury: 26.568 zł brutto (w tym VAT: 4.968 zł). Dla jednostki jest to kwota istotna, w związku z czym kierownik jednostki podjął decyzję o rozliczaniu kosztów tego remontu w czasie - przez 3 lata. Ewidencję kosztów jednostka prowadzi na kontach zespołu 4 i 5.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. FZ - faktura za usługę remontową:      
   a) wartość brutto (zobowiązanie ogółem) 26.568 zł 30 21
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 4.968 zł 22-1 30
   c) wartość netto usługi: 26.568 zł - 4.968 zł =  21.600 zł 40-2 30
2. PK - przeniesienie kosztów remontu do rozliczenia w czasie 21.600 zł 64-0 49
3. PK - odpis kosztów remontu w części przypadającej na dany miesiąc: (21.600 zł : 3 lata) : 12 m-cy =  600 zł 55 64-0

III. Księgowania:

Nakłady poniesione na remont budynku magazynowego

Remont środka trwałego przed przyjęciem go do używania

Koszty remontu środka trwałego poniesione przez jednostkę przed oddaniem tego środka do używania - jako związane z przystosowaniem środka trwałego do stanu zdatnego do używania - zwiększą jego wartość początkową, stanowiącą podstawę dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

 

Kosztów takiego remontu nie należy więc zaliczać bezpośrednio do kosztów działalności operacyjnej (będą one odnoszone w ciężar tych kosztów stopniowo, poprzez odpisy amortyzacyjne). Początkowo wskazane jest ująć je na koncie 08 "Środki trwałe w budowie", z którego po przyjęciu remontowanego składnika majątku do używania zostaną przeksięgowane na konto 01 "Środki trwałe".

Należy przy tym podkreślić, iż w przypadku przeprowadzania remontu środka trwałego przed przyjęciem go do używania we własnym zakresie, w jednostkach sporządzających porównawczy rachunek zysków i strat wskazane będzie niektóre koszty, takie jak np. wynagrodzenia własnych pracowników wraz z narzutami oraz inne koszty ujęte wstępnie na kontach zespołu 4, zaksięgować na koncie 08 za pośrednictwem kont obrotów wewnętrznych - na podstawie rozdzielnika kosztów lub innego dowodu wewnętrznego sporządzonego przez jednostkę. Koszty w takim przypadku wychodzą bowiem z tzw. kręgu kosztów.

Przykład

I. Założenia:

Jednostka nabyła środek trwały, który przed przyjęciem do używania wymagał przeprowadzenia remontu. Koszty tego remontu na podstawie otrzymanej faktury wyniosły: 3.813 zł brutto (w tym VAT: 713 zł).

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. FZ - faktura za wykonanie remontu:      
   a) wartość brutto (zobowiązanie ogółem) 3.813 zł 30 24
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 713 zł 22-1 30
   c) wartość netto usługi: 3.813 zł - 713 zł =  3.100 zł 08 30

III. Księgowania:

Nakłady poniesione na remont budynku magazynowego

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.