Facebook
Rozlicz prawidłowo swój PIT za 2024 rok
Wyjaśnienia, wskazówki i porady do sporządzania zeznań podatkowych

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Od 1 styczna 2016 r. niektóre organizacje pozarządowe mogą ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Od 1 styczna 2016 r. niektóre organizacje pozarządowe mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 2 (410) z dnia 20.01.2016
Nowe prawo
NOWE ROZPORZĄDZENIE
W Dzienniku Ustaw z 23 grudnia 2015 r. pod poz. 2178 opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2015 r. w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, dalej zwane rozporządzeniem. Weszło ono w życie 1 stycznia 2016 r.

W rozporządzeniu, wydanym na podstawie art. 10a ust. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118 ze zm.), określono m.in.:

  • sposób prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów oraz warunki jakie powinna spełniać ta ewidencja tak, aby stanowiła podstawę do obliczenia zobowiązania podatkowego zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych,
     
  • zakres uproszczonej ewidencji,
     
  • sposób dokonywania zapisów w uproszczonej ewidencji oraz dowody księgowe stanowiące podstawę zapisów w tej ewidencji,
     
  • wymagania jakim powinny odpowiadać dowody księgowe stwierdzające fakt dokonania operacji (zapisów).


Co powinna zawierać uproszczona ewidencja przychodów i kosztów?

Uproszczona ewidencja obejmuje zbiory zapisów, obrotów (sum zapisów), które tworzą:

1) zestawienie przychodów i kosztów (określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia), w którym należy wykazywać:

a) przychody z:

    • działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychodów pochodzących z ofiarności publicznej,
       
    • działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług,
       
    • pozostałe przychody, w tym z:
       
      • tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,
         
      • tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach,

b) koszty związane z realizacją zadań określonych w art. 10a ust. 1 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w tym także koszty świadczeń statutowych organizacji pozarządowej (wykazuje się odrębnie koszty uzyskania przychodów oraz koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów);

2) zestawienie przepływów finansowych (określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia), służące celom dowodowym i kontrolnym, głównie do oceny prawidłowego ustalania, deklarowania i wydatkowania dochodów zwolnionych od podatku, a także wydatkowania dochodu zwolnionego na cele inne niż preferowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych;

3) karty przychodów pracownika, które powinny być prowadzone indywidualnie dla każdego pracownika, któremu podatnik wypłaca należności ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 updof; powinny być w nich zawarte informacje służące dokonaniu przez organizację pozarządową rozliczenia z budżetem (jako płatnika) podatku dochodowego od osób fizycznych, z tytułu wynagrodzeń pracowników; dane jakie powinna zawierać karta przychodów pracownika określono w § 3 ust. 2 rozporządzenia;

4) wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych związanych z prowadzoną działalnością, który stanowi ciągłość zapisów wynikających z ewidencji tych składników majątku prowadzonej zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości; w sytuacji gdy podatnik utraci prawo do prowadzenia ewidencji uproszczonej informacje zawarte w wykazie będą niezbędne do kontynuowania zapisów w ewidencji prowadzonej na podstawie ustawy o rachunkowości; w wykazie tym organizacje pozarządowe nieprowadzące działalności gospodarczej powinny wykazywać nabyte środki trwałe i wartości niematerialne służące działalności statutowej, pomimo że nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych; dane jakie powinien zawierać ten wykaz określono w § 4 rozporządzenia.


Jakie są zasady prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów?

Pozostałe przepisy rozporządzenia regulują kwestie dotyczące rzetelności i prawidłowości prowadzenia uproszczonej ewidencji oraz dokumentowania zdarzeń. Podstawą dokonywania zapisów w uproszczonej ewidencji są dowody księgowe wymienione w § 7–9 rozporządzenia, do których zalicza się m.in. faktury, rachunki oraz dokumenty celne wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami oraz zawierające wartość odsetek wyciągi z rachunków rozliczeniowych, lokat terminowych oraz z innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania środków pieniężnych, jak również dzienne zestawienia dowodów dotyczących sprzedaży, sporządzone do ujęcia ich zbiorczym zapisem, noty sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji lub zdarzenia, dowody przesunięć, opłat pocztowych i bankowych oraz inne dowody.

Przepisy rozporządzenia dopuszczają ponadto korygowanie błędów w zapisach uproszczonej ewidencji poprzez skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, lub wprowadzenie do ewidencji uproszczonej niewpisanych dowodów lub zawierających korekty błędnych zapisów (por. § 7 ust. 2 rozporządzenia).

Uproszczoną ewidencję należy prowadzić w języku polskim i w walucie polskiej. Powinna ona zawierać opis zasad jej prowadzenia w szczególności w zakresie określenia roku podatkowego, systemu przetwarzania danych oraz systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów. Można ją prowadzić w formie elektronicznej lub papierowej. W przypadku prowadzenia jej w wersji papierowej należy ją zbroszurować i kolejno ponumerować jej karty.

Jeśli podatnik powierzy prowadzenie uproszczonej ewidencji, w drodze umowy, podmiotowi prowadzącemu usługowo księgi rachunkowe albo inne ewidencje, powinien poinformować o tym także właściwego naczelnika urzędu skarbowego w zawiadomieniu o prowadzeniu uproszczonej ewidencji (por. § 5 ust. 4 rozporządzenia).


Jakie jednostki mogą prowadzić ewidencję uproszczoną?

Ustawa z dnia 23 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1333) umożliwiła od 1 stycznia 2016 r. niektórym organizacjom pozarządowym prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, zamiast ksiąg rachunkowych. Kryteria, po spełnieniu których organizacja pozarządowa może prowadzić powyższą uproszczoną ewidencję, określono w art. 10a ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W myśl tego przepisu, organizacje pozarządowe, z wyłączeniem spółek kapitałowych, oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, jeżeli:

1) działają w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 tej ustawy,

2) nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,

3) nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego,

4) osiągają przychody wyłącznie z:

a) działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychodów pochodzących z ofiarności publicznej,

b) działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług,

c) tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,

d) tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach;

5) w roku poprzedzającym rok wyboru prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów osiągnęły przychody wyłącznie z tytułów, o których mowa w ww. pkt 4, w wysokości nieprzekraczającej 100.000 zł (ten limit przychodów nie ma zastosowania do roku, w którym jednostka rozpoczęła działalność).

Niezależnie od spełnienia ww. kryteriów, małe organizacje pozarządowe lub stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą prowadzić uproszczoną ewidencję tylko wówczas, gdy organ zatwierdzający w rozumieniu przepisów o rachunkowości (por. art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy o rachunkowości) podejmie decyzję w sprawie prowadzenia tej ewidencji.

Warto nadmienić, iż w myśl art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjami pozarządowymi są:

1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku

– osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem art. 3 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.