Facebook
Rozlicz prawidłowo swój PIT za 2024 rok
Wyjaśnienia, wskazówki i porady do sporządzania zeznań podatkowych

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Środki trwałe niewykorzystywane w działalności gospodarczej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Środki trwałe niewykorzystywane w działalności gospodarczej

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 14 (374) z dnia 20.07.2014

Spółka posiada wydzielony zakład produkcyjny. W budynku tego zakładu znajduje się kompletne wyposażenie linii produkcyjnych, podlegające amortyzacji bilansowej i podatkowej. Na skutek zaprzestania produkcji w tym zakładzie ww. środki trwałe nie są wykorzystywane w działalności. Zapadła decyzja o przeznaczeniu na sprzedaż całego zakładu. Zakład od kilku miesięcy jest zamknięty. Jak postąpić ze środkami trwałymi pozostającymi w ewidencji?

Nieużywanie środka trwałego w działalności gospodarczej nie stanowi podstawy do wyksięgowania go z ewidencji bilansowej oraz zaprzestania jego amortyzacji dla celów bilansowych.

Odpisy amortyzacyjne dokonywane są – co do zasady – w celu uwzględnienia utraty wartości środka trwałego, która następuje na skutek jego używania lub na skutek upływu czasu (art. 31 ust. 2 ustawy o rachunkowości). W przypadku gdy jednostka nie wykorzystuje środka trwałego w swojej działalności gospodarczej, nie ma miejsca co prawda utrata wartości na skutek używania, nie oznacza to jednak, że środek trwały nie traci wartości handlowej (rynkowej) w związku z upływem czasu. Wartość handlowa (rynkowa) takiego środka trwałego maleje, bo środek ten "starzeje się" – choćby ze względu na tempo postępu technicznego.

Jednocześnie w świetle art. 32 ust. 1 ustawy o rachunkowości, rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, a jej zakończenie – nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego lub przeznaczenia środka trwałego do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru. Tylko z chwilą wystąpienia takich sytuacji może nastąpić zakończenie dokonywania odpisów amortyzacyjnych środka trwałego.

Wyksięgowanie nieużywanych środków trwałych (znajdujących się w wydzielonym zakładzie produkcyjnym) z ewidencji bilansowej oraz zakończenie ich amortyzacji dla celów bilansowych powinno nastąpić dopiero w momencie ich sprzedaży.

Warto również zaznaczyć, iż w przypadku wycofania środka trwałego z używania możemy mieć do czynienia z trwałą utratą jego wartości, która wiąże się z koniecznością dokonania odpowiedniego odpisu aktualizującego jego wartość (por. 32 ust. 4 ustawy o rachunkowości). Odpisy aktualizujące z tytułu trwałej utraty wartości środków trwałych księguje się w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, zapisem:

      – Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
      – Ma konto 07-4 "Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości środków trwałych".

Należy jednak pamiętać, iż przepisy ustaw o podatku dochodowym jako przesłanki do zakończenia amortyzacji, wskazują m.in. zaprzestanie działalności, w której środki trwałe były używane. W tym przypadku, składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaprzestano tę działalność (por. art. 22c pkt 5 updof oraz art. 16c pkt 5 updop).

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.