Facebook
Rozlicz prawidłowo swój PIT za 2024 rok
Wyjaśnienia, wskazówki i porady do sporządzania zeznań podatkowych

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Operacje gospodarcze związane z zakupem i fiskalizacją kasy rejestrującej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Operacje gospodarcze związane z zakupem i fiskalizacją kasy rejestrującej

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 8 (344) z dnia 20.04.2013

1. Nowe przepisy regulujące obowiązek prowadzenia kasy rejestrującej

Jak wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ewidencjonuje się w kasie rejestrującej. Od tej zasady istnieją jednak pewne wyjątki opisane szczegółowo w rozporządzeniu wykonawczym. Są to zarówno zwolnienia ze względu na osiągnięty obrót z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych, jak i ze względu na rodzaj wykonywanych czynności.

1 stycznia 2013 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1382). Rozporządzenie to wprowadziło zmiany w zakresie zwolnień z obowiązku stosowania kas fiskalnych i ograniczyło liczbę podatników uprawnionych do korzystania z tego przywileju. Od 1 stycznia 2013 r. obowiązuje jeden limit obrotów uprawniający do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w wysokości 20.000 zł, zarówno dla podatników kontynuujących, jak i rozpoczynających sprzedaż na rzecz osób fizycznych. Przy czym w przypadku podatników rozpoczynających sprzedaż w trakcie roku podatkowego wysokość limitu określana jest w proporcji do okresu jej prowadzenia.

W związku ze zmianami wysokości limitów zwolnienia podmiotowego z ewidencjonowania i terminów rozpoczęcia ewidencjonowania po utracie prawa do zwolnienia, w § 7 nowego rozporządzenia wprowadzono przepisy przejściowe. Zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed 1 stycznia 2013 r., oraz nie zostali zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 i § 3 ww. rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe lub podmiotowe), zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania traci moc z dniem 1 marca 2013 r. Oznacza to dla tych podatników - obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 marca 2013 r.

2. Przyjęcie kasy rejestrującej do używania

Według przepisów ustawy o rachunkowości każda kasa rejestrująca, która spełnia warunki określone w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości, to znaczy jest kompletna, zdatna do użytku, przeznaczona na potrzeby jednostki, a przewidywany okres jej ekonomicznej użyteczności jest dłuższy niż rok, powinna zostać zakwalifikowana do środków trwałych, bez względu na jej wartość.

Zwracamy jednak uwagę, że jednostki mogą na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości stosować uproszczenia w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, jeśli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na przedstawienie sytuacji majątkowej, finansowej oraz wyniku finansowego jednostki. Jednym z takich uproszczeń jest przyjęcie zasady, że składniki majątku nieprzekraczające wartości 3.500 zł (lub też innej wartości ustalonej przez jednostkę) - jako niskocenne składniki majątku - nie są zaliczane do środków trwałych, tylko odnosi się je bezpośrednio w ciężar kosztów zużycia materiałów w miesiącu oddania ich do używania.

Zakup kasy rejestrującej, na podstawie faktury zakupu, można ująć w księgach zapisem:

   a) wartość kasy w cenie nabycia:
      - Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu:
      - Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
   c) wartość brutto faktury:
      - Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki".

Przyjęcie do używania kasy rejestrującej zaliczonej do niskocennych składników majątku można zaksięgować zapisem:

      - Wn konto 40-1 "Zużycie materiałów i energii" lub odpowiednie konto zespołu 5,
      - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu" lub 24 "Pozostałe rozrachunki".

Natomiast przyjęcie kasy rejestrującej do używania w sytuacji, gdy jest ona ufiskalniona i spełnia warunki uznania jej za środek trwały, ujmuje się w księgach rachunkowych na podstawie dokumentu OT (przyjęcie środka trwałego), zapisem:

      - Wn konto 01 "Środki trwałe",
      - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

W przypadku zakwalifikowania przez jednostkę kasy rejestrującej do środków trwałych, jej wartość początkową stanowić będzie cena nabycia obejmująca cenę zakupu, czyli kwotę należną sprzedającemu (bez podatku od towarów i usług podlegającego odliczeniu) oraz wszystkie koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem kasy do stanu zdatnego do używania (zob. art. 28 ust. 2 i 8 ustawy o rachunkowości). Z przygotowaniem kasy rejestrującej do stanu zdatnego do używania wiąże się m.in. czynność jej fiskalizacji. Jest to czynność inicjująca pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną, która polega na wpisaniu do pamięci kasy jej unikatowego numeru. Ufiskalnienie kasy jako koszt związany z przystosowaniem jej do używania zwiększa wartość początkową kasy będącej środkiem trwałym.

Stosownie do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. nr 242, poz. 1622) - kasę rejestrującą można zakwalifikować do rodzaju 491 "Zespoły komputerowe" - jeśli funkcjonuje jako zespół zarządzany komputerem, lub do rodzaju 669 "Pozostałe urządzenia nieprzemysłowe" - gdy stanowi samodzielne urządzenie.

Odpisów amortyzacyjnych od kasy rejestrującej zaliczonej do środków trwałych dokonuje się zgodnie z zasadami określonymi w art. 32 ust. 1-3 ustawy o rachunkowości, czyli drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji. Jednostka może także przyjąć uproszczony sposób amortyzacji kasy rejestrującej opisany w art. 32 ust. 6 ustawy o rachunkowości, tzn. dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego - jeśli kasa rejestrująca stanowi w ocenie jednostki środek trwały o niskiej jednostkowej wartości początkowej.

1.3. Rozliczenie ulgi na zakup kasy rejestrującej

Ustawa o VAT dla podatników, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie za pomocą kas rejestrujących w obowiązujących terminach, przewiduje odzyskanie części kwot wydatkowanych na zakup tych kas. Zgodnie bowiem z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT - podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% ceny zakupu kasy (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Szczegółowe informacje w sprawie rozliczenia ulgi na zakup kasy zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 163).

Kwotę ulgi na zakup kasy rejestrującej podatnicy VAT czynni rozliczają w deklaracji VAT. Sposób wykazania tej ulgi w deklaracji zależy od tego, czy w danym okresie rozliczeniowym podatnik wykazuje nadwyżkę VAT należnego nad naliczonym, czy odwrotnie.

Podatnicy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub będący podatnikami zwolnionymi od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach, mogą wnioskować o zwrot bezpośredni powyższej kwoty na rachunek bankowy. Zwrot dokonywany jest w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika (por. art. 111 ust. 5 ustawy o VAT).

Dla celów bilansowych wartość ulgi na zakup kasy rejestrującej stanowić będzie pozostały przychód operacyjny, z tym że sposób ujęcia tej ulgi na koncie 76-0 uzależniony jest zarówno od sposobu jej rozliczenia dla celów VAT (tj. na podstawie wniosku o zwrot bezpośredni na rachunek bankowy jednostki, czy poprzez rozliczenie w deklaracji VAT), jak i od sposobu ujęcia poniesionych wydatków na zakup kasy w księgach rachunkowych.

Ewidencja księgowa ulgi na zakup kasy rejestrującej może przebiegać następująco:

1) ulga przyznana w formie zwrotu bezpośredniego na rachunek bankowy:

a) w sytuacji gdy wydatki na zakup kasy rejestrującej zostały odniesione bezpośrednio w koszty albo jednostka co prawda zaliczyła kasę do środków trwałych, ale dokonała jednorazowego odpisu amortyzacyjnego: Wn konto 13-0, Ma konto 76-0,

b) w sytuacji gdy kasa rejestrująca została zaliczona do środków trwałych amortyzowanych według ogólnych zasad:

  • zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy: Wn konto 13-0, Ma konto 84,
     
  • rozliczenie kwoty ujętej na koncie 84 równolegle do dokonywanych odpisów amortyzacyjnych: Wn konto 84, Ma konto 76-0,

2) ulga rozliczana w deklaracji VAT:

a) jeżeli wydatki na zakup kasy zostały odniesione bezpośrednio w koszty albo jednostka co prawda zaliczyła kasę do środków trwałych, ale dokonała jednorazowego odpisu amortyzacyjnego: Wn konto 22-0, Ma konto 76-0,

b) jeżeli kasa rejestrująca została zaliczona do środków trwałych amortyzowanych według ogólnych zasad:

  • kwota należnej ulgi: Wn konto 22-0, Ma konto 84,
     
  • rozliczenie kwoty ujętej na koncie 84 równolegle do dokonywanych odpisów amortyzacyjnych: Wn konto 84, Ma konto 76-0.
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.