Facebook
Rozlicz prawidłowo swój PIT za 2024 rok
Wyjaśnienia, wskazówki i porady do sporządzania zeznań podatkowych

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Wydatki poniesione na cele reprezentacji i reklamy
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Wydatki poniesione na cele reprezentacji i reklamy

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 9 (321) z dnia 1.05.2012
1. Organizacja ewidencji księgowej kosztów reprezentacji i reklamy

W księgach rachunkowych koszty reprezentacji i reklamy zalicza się do kosztów działalności operacyjnej jednostki i ujmuje na koncie 40 "Koszty według rodzajów" lub/i koncie zespołu 5. Ustawa o rachunkowości nie reguluje na jakim dokładnie koncie kosztów rodzajowych należy ujmować koszty reprezentacji oraz reklamy. Koszty te również nie zostały wyszczególnione w załączniku nr 1 do ustawy o rachunkowości wśród kosztów działalności operacyjnej. W takiej sytuacji jednostka może ustalić samodzielnie w swojej polityce rachunkowości sposób ujmowania kosztów reprezentacji i reklamy w ewidencji księgowej.

Zwracamy uwagę, że ewidencja rachunkowa powinna być prowadzona w sposób zapewniający określenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Dlatego też ewidencja szczegółowa, prowadzona przez jednostkę do kont zespołu 4 lub 5 (jeśli jednostka prowadzi ewidencję kosztów tylko według funkcji), powinna m.in. umożliwić ustalenie wysokości kosztów niezaliczanych przez ustawy podatkowe do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.), zwanej dalej updop, oraz przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej updof - możliwość zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów zależy od zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesieniem danego wydatku a prowadzoną działalnością gospodarczą oraz uzyskiwanymi w jej następstwie przychodami, który to warunek wynika z art. 15 ust. 1 updop oraz art. 22 ust. 1 updof. Zgodnie bowiem z treścią wymienionych przepisów, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop oraz art. 23 ust. 1 updof.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop oraz art. 23 ust. 1 pkt 23 updof nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z powyższego wynika, iż koszty reprezentacji zostały bezpośrednio wykluczone z katalogu kosztów zaliczanych w świetle przepisów podatkowych do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast poniesione przez podmiot gospodarczy wydatki na reklamę co do zasady, o ile są racjonalne i gospodarczo uzasadnione, stanowią koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 updop oraz art. 22 ust. 1 updof.
 

Jednostka może przykładowo w swojej polityce rachunkowości przyjąć, że koszty reklamy i reprezentacji będzie księgować na koncie 40-9 "Pozostałe koszty rodzajowe". Ze względu jednak na to, że koszty reklamy mogą stanowić koszty podatkowe, a koszty reprezentacji należy - w myśl przepisów podatkowych - z kosztów uzyskania przychodów wyłączyć, wskazane jest utworzyć dwa oddzielnie konta analityczne w obrębie konta 40-9, tj. osobne konto "Koszty reklamy" oraz "Koszty reprezentacji". Innym rozwiązaniem stosowanym w praktyce jest wyodrębnienie w ramach zespołu 4 odrębnych kont na przykład 40-6 "Koszty reklamy" oraz 40-7 "Koszty reprezentacji".

W jednostkach, które do ewidencji kosztów podstawowej działalności operacyjnej stosują konta zespołu 5 i które w ramach tego zespołu wyodrębniają konta kosztów sprzedaży (konto 52-7) i kosztów zarządu (konto 55), ewidencjonują:

  • koszty reklamy - na koncie 52-7 "Koszty sprzedaży",

  • koszty reprezentacji - na koncie 55 "Koszty zarządu".

Zwracamy uwagę, iż w jednostkach, które w ramach zespołu 5 nie wyodrębniają kosztów sprzedaży zarówno koszty reprezentacji, jak i reklamy księguje się na koncie 55 "Koszty zarządu", w ramach którego można wyodrębnić konta analityczne dotyczące tych kosztów.


2. Jakie wydatki zalicza się do kosztów reprezentacji i reklamy?

Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa nie definiują pojęcia "reprezentacji" należy zgodnie z zasadami wykładni językowej odnieść się do definicji słownikowej tego pojęcia. W "Uniwersalnym słowniku języka polskiego" pod redakcją S. Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN 2003, tom III, s. 932) "reprezentacja" to: 1) grupa osób, instytucja występująca w czyimś imieniu, reprezentująca czyjeś interesy, przedstawicielstwo; 2) okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną, 3) grupa zawodników reprezentująca w zawodach barwy swojego kraju, klubu lub miasta.

Jeszcze do niedawna zarówno organy podatkowe, jak i sądy przyjmowały, że przez "reprezentację" rozumie się okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.

Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 8 września 2011 r., nr IBPBI/2/423-659/11/PC stwierdził, że wydatki na nabycie artykułów spożywczych (kawa, herbata, słodycze, soki, woda mineralna, kanapki), poniesione w związku z organizacją spotkań biznesowych z kontrahentami, odbywających się w siedzibie jednostki - mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, jeśli nie noszą znamion wystawności. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w uzasadnieniu do wyroku z 18 maja 2010 r., sygn. akt I SA/Kr 620/10 (orzeczenie nieprawomocne) stwierdził, że wydatek na poczęstunek podczas spotkań w restauracjach, które odbywają się w celu załatwiania spraw służbowych i nie mają charakteru uroczystego, wytwornego czy okazałego, nie jest wydatkiem na reprezentację i może zostać ujęty w kosztach podatkowych.

Niestety coraz częściej sądy administracyjne i organy podatkowe uważają, że dla oceny wydatków o charakterze reprezentacyjnym nie ma znaczenia, czy mają one cechy okazałości i wystawności. Potwierdził to Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 stycznia 2012 r., sygn. akt II FSK 1445/10 - orzeczenie prawomocne - w którym stwierdził, że koszty reprezentacji, to wydatki związane z przedstawicielstwem podatnika lub prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa, bez względu na ich wystawność lub miejsce świadczenia.

W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego: "(...) przeprowadzony przegląd funkcjonowania pojęcia "reprezentacja" w obrocie prawnym, wyrażającego się w sposobie jego stosowania i rozumienia przez ustawodawcę, a także przez naukę i praktykę prawa, prowadzi do wniosku, że termin ten w zakresie języka prawnego i prawniczego należy rozumieć jako "przedstawicielstwo, reprezentowanie czyichś interesów, występowanie w czyimś imieniu", a nie "wystawność, okazałość, wytworność".

(...) Należy zatem stwierdzić, że wydatki na wszelkie tego typu usługi i artykuły, wiążące się z reprezentowaniem podatnika lub prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów - niezależnie także od tego, czy usługi te i zakupione artykuły były wykorzystywane w kontaktach z kontrahentami w siedzibie przedsiębiorstwa (zakładu), czy też poza nią. Odmienna wykładnia nie uwzględniałaby znaczenia użytego w przepisie terminu w kontekście, w jakim go zastosowano oraz w odniesieniu do systematyki aktu prawnego, w którym go wykorzystano. Skoro bowiem w prawodawstwie jednolicie używa się terminu "reprezentacja" w znaczeniu "przedstawicielstwo", bezpodstawne byłoby przyjęcie, że tylko w jednym, specyficznym przepisie ustawy podatkowej (oraz w drugim, analogicznym przepisie zamieszczonym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych), użyto go w znaczeniu zasadniczo odmiennym.

(...) Wymaga podkreślenia, że okazałość czy wystawność oferowanego kontrahentowi poczęstunku w ogóle nie stanowi kryterium kwalifikowania wydatków jako kosztów reprezentacji, gdyż o takim ich charakterze decyduje tylko związek z pełnieniem funkcji przedstawicielskich, rozumianych jako występowanie w imieniu i w interesie podatnika, a nie okazałość lub wystawność sprawowania takiego przedstawicielstwa; próba rozróżniania wydatków związanych z reprezentacją na przeciętne, typowe i wystawne, okazałe, nie ma żadnego uzasadnienia normatywnego (...)."

W świetle powyższego wyroku wszystkie wydatki ponoszone w ramach spotkań z kontrahentami na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów (w tym alkoholowych), a także wydatki na drobny poczęstunek dla kontrahentów zarówno poza siedzibą firmy, jak też w firmie, stanowią wydatki na reprezentację, rozumianą jako przedstawicielstwo podatnika, reprezentowanie jego interesów, występowanie w jego imieniu.

Dodajmy, iż pojęcie reklamy, również nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa. Zgodnie z "Uniwersalnym słownikiem języka polskiego" pod redakcją S. Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN 2003, tom III, s. 916) "reklama" to: 1) działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług, 2) napis, rysunek, plakat, film itp. służący temu celowi, 3) efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych, opinia.

Za reklamę można zatem przyjąć wszystkie działania mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabycia towarów lub skorzystania z oferowanych usług pod warunkiem, że nie są to wydatki na reprezentację, o czym pisaliśmy wcześniej.


3. Ewidencja księgowa zakupu usług obcych na cele reprezentacji i reklamy

3.1. Zakup usług na cele reklamy

Przykład

I. Założenia:

1. Spółka zamówiła usługę opracowania, wydruku i kolportażu ulotek reklamowych na temat swojej działalności. Faktura za wykonaną usługę opiewała na kwotę: 2.460 zł brutto, w tym VAT: 460 zł.

2. Jednostka zakwalifikowała poniesione wydatki do kosztów reklamy.

3. Spółka prowadzi ewidencję kosztów w układzie rodzajowym (zespół 4) oraz funkcjonalnym (zespół 5), a koszty reklamy księguje na koncie 40-6 "Koszty reklamy".

II. Dekretacja:
 

Opis operacji
Kwota
Konto
Wn
Ma
1. FV - zakup usługi obcej na cele reklamy:      
   a) wartość usługi w cenie nabycia
2.000 zł
30
 
   b) VAT podlegający odliczeniu
460 zł
22-1
 
   c) wartość brutto zobowiązania
2.460 zł
 
21
2. PK - zaliczenie usługi reklamowej w ciężar kosztów rodzajowych
2.000 zł
40-6
30
3. PK - równoległe obciążenie kosztów według funkcji
2.000 zł
55
49

III. Księgowania:

Ewidencja księgowa zakupu usług obcych na cele reprezentacji i reklamy

3.2. Zakup usług gastronomicznych na cele reprezentacji

Zakup usług gastronomicznych na potrzeby reprezentacji ujmuje się, jak już wcześniej wskazaliśmy, na kontach zespołu 4 lub 5, przy czym dla celów podatkowych wydatków na reprezentację nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054), dalej zwanej ustawą o VAT, a dokładnie art. 88 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Niemniej jednak kosztem uzyskania przychodów jest VAT naliczony, w tej części, w której zgodnie z przepisami ustawy o VAT podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli VAT naliczony nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej (por. art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a updop oraz art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a updof).

Podsumowując podatek naliczony dotyczący nabywanych przez podatnika usług gastronomicznych nie podlega odliczeniu zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o VAT, ale zalicza się go do kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) updop oraz art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) updof.

W związku z powyższym w odniesieniu do kosztów zakupu usług gastronomicznych na cele reprezentacji można przyjąć poniższe rozwiązanie ewidencyjne:

  • kwotę netto kosztów usług gastronomicznych niestanowiącą kosztów uzyskania przychodów można ująć na koncie np. 40-7 "Koszty reprezentacji",

  • kwotę VAT niepodlegającego odliczeniu od usług gastronomicznych, ale stanowiącą koszt uzyskania przychodów można ująć na koncie 40-3 "Podatki i opłaty".


Przykład

I. Założenia:

1. Jednostka w ramach zawarcia nowego kontraktu poniosła koszty obiadu w restauracji z kontrahentem w wysokości: 900 zł, w tym VAT: 50 zł. Rachunek opłacił gotówką pracownik i przedstawił do rozliczenia.

2. Wydatek na usługi gastronomiczne zakwalifikowano do kosztów reprezentacji.

3. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów tylko w układzie rodzajowym, a koszty reprezentacji ujmuje na osobnym koncie w zespole 4, tj. 40-7 "Koszty reprezentacji". Natomiast VAT dotyczący usługi gastronomicznej stanowiący koszt uzyskania przychodów księguje na koncie 40-3 "Podatki i opłaty".

II. Dekretacja:
 

Opis operacji
Kwota
Konto
Wn
Ma
1. FV - zakup usługi gastronomicznej:      
   a) wartość brutto faktury (zobowiązanie ogółem)
900 zł
30
23-4
   b) kwota netto usługi
850 zł
40-7
30
   c) VAT niepodlegający odliczeniu
50 zł
40-3
30
2. WB - zwrot kosztów pracownikowi
900 zł
23-4
13-0

III. Księgowania:

Ewidencja księgowa zakupu usług obcych na cele reprezentacji i reklamy


Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.