Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  HITY GOFINU

HITY GOFINU

A
A
A
poleć artykuł  
drukuj artykuł
Zatory płatnicze, czyli fiskus interpretuje przepisy o korekcie kosztów przy braku zapłaty
Gazeta Podatkowa nr 68 (1005) z dnia 26.08.2013

Celem wprowadzenia z początkiem bieżącego roku do ustaw o podatku dochodowym przepisów dotyczących korekty kosztów związanej z brakiem zapłaty było ograniczenie zatorów płatniczych w gospodarce. Niestety, od samego początku uregulowania te wzbudzają szereg zastrzeżeń i wątpliwości, i to nie tylko w odniesieniu do skuteczności, ale również sposobu oraz zakresu ich stosowania.

Przez pierwsze trzy miesiące funkcjonowania tych uregulowań podatnicy poruszali się w tym obszarze niemalże po omacku - organy podatkowe nie wydały bowiem żadnej interpretacji w tym zakresie, a jedynymi wskazówkami dla przedsiębiorców był opublikowany na stronie resortu finansów komunikat zawierający uproszczone przykłady rozliczeń oraz odpowiedzi jego przedstawicieli na interpelacje i zapytania poselskie. Dopiero kwiecień przyniósł pierwsze rozstrzygnięcia w tym zakresie. O dużym zainteresowaniu tą tematyką jak i trudnościach ze stosowaniem nowych uregulowań świadczy fakt, że do tej pory na stronie Ministerstwa Finansów opublikowano kilkadziesiąt interpretacji indywidualnych dotyczących tej problematyki. Przyjrzyjmy się zatem, jak fiskus interpretuje art. 24d ustawy o pdof i odpowiednio art. 15b ustawy o pdop.


Brak możliwości zastosowania

Zastosowanie w praktyce omawianych przepisów okazało się szczególnie uciążliwe dla przedsiębiorców prowadzących księgi rachunkowe w działalności handlowej oraz produkcyjnej. Towary objęte ewidencją magazynową stają się kosztem podatkowym w momencie uzyskania przychodu z ich sprzedaży. Przy dużych rozmiarach działalności handlowej, w praktyce podatnik może nie być w stanie ustalić na podstawie ewidencji księgowej, które konkretnie towary z faktur niezapłaconych w terminach wskazanych w omawianych przepisach zostały sprzedane, a które znajdują się w magazynie.

Materiały u podatników prowadzących działalność produkcyjną stają się kosztem podatkowym w momencie sprzedaży produktów lub usług, w skład których wchodzą. Na koszt ten w sytuacji skomplikowanego procesu produkcyjnego składać się może wiele różnych wydatków na dostawy i usługi obce. Tu również niemożliwe jest ustalenie, które z niezapłaconych w odpowiednim terminie faktur zakupowych i w jakiej części są ujęte w koszcie wytworzenia sprzedanych wyrobów (usług).

W przedstawionych okolicznościach wielu przedsiębiorców uznało (czemu dali oni wyraz we wnioskach o interpretację), że nie można przyjąć, iż racjonalny ustawodawca nakłada na podatników obowiązki niemożliwe do wykonania, a tym samym, skoro nie mają w praktyce możliwości ich zastosowania, to one ich nie dotyczą.

Fiskus zdawał się jednak nie dostrzegać tego problemu. W wydawanych interpretacjach twierdził, że nie ma podstaw do wyłączenia stosowania art. 15b ustawy o pdop oraz art. 24d ustawy o pdof przez wskazanych podatników tylko dlatego, że nie są w stanie ustalić, kiedy dany wydatek trafia do kosztów uzyskania przychodów. W jego opinii o stosowaniu bądź niestosowaniu przepisów prawa nie może decydować to, że przypisanie faktycznie poniesionego kosztu jest bardzo skomplikowane. Organy podatkowe podkreślały przy tym, że podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z ustawą podatkową (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 28.05.2013 r., nr ITPB3/423-136a/13/PS oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9.04.2013 r., nr IBPBI/2/423-67/13/JD).

Pierwsze odstępstwo od zaprezentowanej tendencji można zauważyć w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18.06.2013 r., nr IBPBI/2/423-603/13/AP. W rozpatrywanym w niej przypadku spółka prowadząca działalność handlową nie będąc w stanie przyporządkować określonych towarów do konkretnych faktur, wydatki z tytułu nabycia towarów rozpoznaje jako koszty podatkowy w ok. 45. dniu od ich nabycia w momencie odsprzedaży tych towarów, tj. w momencie uzyskania przychodów. Koszt ten kalkuluje przy zastosowaniu metody średniej ważonej. W tym przypadku fiskus co prawda nie zaaprobował, ale też nie zanegował samej metody kalkulacji (uznał, że ocena prawidłowości tej metody nie jest przedmiotem interpretacji). Natomiast odnosząc się do momentu dokonania korekty kosztów wskazał, że skoro spółka wydatkami na nabycie towarów obciąża koszty podatkowe 45. dnia od ich nabycia, to będzie zobowiązana do ich skorygowania w przypadku, gdy nie ureguluje należności przed upływem kolejnych 90 dni, czyli w ciągu 135 dni od momentu wystawienia faktury.


Sposób obliczania terminu płatności

Z art. 24d ust. 1 ustawy o pdof (art. 15b ust. 1 ustawy o pdop) wynika, że gdy termin płatności ustalony przez strony nie przekracza 60 dni, podatnik jest zobowiązany do dokonania zmniejszenia kosztów podatkowych, jeżeli nie ureguluje kwoty zobowiązania w ciągu 30 dni od daty upływu tego terminu. Korekty tej powinien dokonać w miesiącu, w którym upłynie wskazane przez ustawodawcę 30 dni. Jeżeli natomiast strony ustalą termin płatności dłuższy niż 60 dni, wówczas w odniesieniu do korekty kosztów zastosowanie znajdzie przepis art. 24d ust. 2 ustawy o pdof (art. 15b ust. 2 ustawy o pdop). Wskazuje on, że przy takim terminie płatności podatnik będzie zobowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów podatkowych, jeżeli w tym terminie nie zostanie ona uregulowana.

Wielu przedsiębiorców ma problem z określeniem, jakie zdarzenie wyznacza moment, od którego liczony jest termin płatności, gdyż ustawodawca w ogóle nie odnosi się w przywołanych przepisach do tego zagadnienia. W tej kwestii organy podatkowe wskazują, że zgodnie z zasadą swobody umów (art. 3531 K.c.) strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Z tego względu momentem tym może być dowolne zdarzenie uzgodnione przez kontrahentów, co oznacza, że może on być liczony m.in. od daty sprzedaży, odbioru towaru, od doręczenia faktury, od końca następnego miesiąca po dostawie, od wezwania, od odsprzedaży itd. co potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 28.05.2013 r., nr ITPB3/423-136c/13/PS.

Ten sam organ podatkowy w interpretacji z 25.04.2013 r., nr ITPB3/423-40c/13/PS, dokonał rozstrzygnięcia w kwestii sposobu obliczania terminu wyznaczającego moment zmniejszenia kosztów w przypadku duplikatu faktury. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika wynikało, że będzie on posiadał wobec kontrahenta zobowiązanie z tytułu zakupu usług zaliczanych do kosztów pośrednich. Umowa zawarta między stronami przewidywała, że jeżeli z nieznanych podatnikowi przyczyn nie otrzyma on faktury za usługi, wówczas na jego żądanie kontrahent wystawi i doręczy mu jej duplikat w jednym z następnych miesięcy. Umowa ta zawierała również zapis, z którego wynikało, że w takim przypadku termin płatności zobowiązania biegnie od dnia doręczenia podatnikowi duplikatu faktury. W zaprezentowanym stanie faktycznym fiskus rozstrzygnął, że jeżeli faktura pierwotna nie dotrze do podatnika i otrzyma on jej duplikat, wówczas ustawowy termin do dokonania korekty kosztów należy liczyć od terminu ustalonego przez strony, którym w tym przypadku jest dzień doręczenia duplikatu.


Faktura bez terminu płatności

Organy podatkowe uważają, że obowiązek korekty kosztów dotyczy także przedsiębiorcy, który otrzymał fakturę bez określonego terminu płatności, czego potwierdzeniem jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9.04.2013 r., nr IBPBI/2/423-68/13/JD.

W rozpatrywanej przez organ podatkowy sprawie podatnik miał wątpliwości dotyczące zmniejszania kosztów przy braku zapłaty w sytuacji, gdy sprzedawca nie określi terminu płatności na fakturze (nie poda konkretnej daty), a wskaże na niej jedynie sposób płatności (np. "płatne przelewem"). W opinii podatnika w takim przypadku obowiązek korekty kosztów powstanie w okresie, w którym upłynie 90 dni od daty zaliczenia faktury do kosztów uzyskania przychodów.

Organ podatkowy nie zgodził się ze stanowiskiem podatnika. Stwierdził, że korekta kosztów podatkowych jest uzależniona od terminu płatności ustalonego przez strony i braku zapłaty w odpowiednim terminie. Następnie powołał się na art. 455 Kodeksu cywilnego stanowiący, że jeżeli termin spełnienia świadczenia nie jest oznaczony ani nie wynika z właściwości zobowiązania, świadczenie powinno być spełnione niezwłocznie po wezwaniu dłużnika do wykonania. Z przepisu tego wywiódł w dalszej kolejności, że upływ terminu 60 dni, o których mowa w art. 15b ust. 1 i 2 ustawy o pdop (w przypadku osób fizycznych art. 24d ust. 1 i 2 ustawy o pdof), będzie liczony od dnia dostawy towarów (wykonania usługi) i będzie jednocześnie uzależniony od podjęcia przez wierzyciela stosownych czynności, np. wezwania dłużnika do spełnienia świadczenia.


Uregulowanie należności

Kolejną problematyczną dla podatników kwestię stanowi ustalenie zakresu pojęcia "uregulowanie", którym ustawodawca posługuje się w art. l5b ustawy o pdop i odpowiednio w art. 24d ustawy o pdof. Ponieważ nie zostało ono zdefiniowane w ustawach o podatku dochodowym, aby tego dokonać należy odwołać się do wykładni językowej tego pojęcia.

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego sformułowanie "uregulować" znaczy m.in. "uiścić jakąś należność". Z kolei "uiścić - uiszczać" oznacza "uregulować należność za coś". W konsekwencji należy uznać, że sformułowanie "uregulować" oznacza spełnienie świadczenia skutkującego wywiązaniem się ze zobowiązania finansowego, a w efekcie - wygaśnięciem zobowiązania.

Wobec powyższego również na gruncie omawianych przepisów podatkowych pojęcie "uregulowanie" powinno być interpretowane szeroko i w konsekwencji powinno obejmować każdą dopuszczalną prawnie formę efektywnego spełnienia świadczenia skutkującą wygaśnięciem zobowiązania podatnika. W tym znaczeniu podatkowo termin "uregulowanie" obejmuje wszelkie typy rozliczeń, takich jak: gotówka, czek gotówkowy, dowód wpłaty na rachunek bankowy, polecenie przelewu, polecenie zapłaty, czek rozrachunkowy, akredytywa, weksel własny, weksel trasowany, okresowe rozliczenia saldami, rozliczenia planowe, karta płatnicza, potrącenie (kompensata). Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 26.06.2013 r., nr IPTPB3/423-101/13-4/MF.

Na tle zaprezentowanego rozstrzygnięcia co najmniej dziwnie wyglądają interpretacje wydane 1.07.2013 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBI/2/423-392/13/CzP oraz IBPBI/2/423-395/13/CzP). W rozpatrywanych w nich sytuacjach, spółki, których dotyczyły te rozstrzygnięcia, miały podpisane umowy faktoringu. Spółka w takim przypadku przyjmowała, że kwota należna kontrahentowi (wynikająca z faktury lub innego dokumentu) została uregulowana, a w konsekwencji ograniczenia wynikające z art. 15b ustawy o pdop nie mają do niej zastosowania.

Niestety, organ podatkowy miał odmienne zdanie - uznał bowiem, że zapłata faktury przez faktora nie stanowi uregulowania należności. Uzasadniając to twierdzenie wskazał, że zasadniczym celem wprowadzenia omawianych regulacji było zmobilizowanie podatników do regulowania płatności kontrahentom. Tymczasem w opinii fiskusa fakt, że płatności na rzecz wierzyciela (kontrahentów) dokonywane są wstępnie przez faktora, nie powoduje, że spółka jako nabywca towarów i usług poniosła wydatek z tytułu płatności. Nie ulega tu wątpliwości, że wierzyciele otrzymali płatności, jednak środki te nie pochodziły od podatnika, tylko od faktora. A to zdaniem organu podatkowego oznacza, że za moment zapłaty przez spółkę należy zatem uznać moment, kiedy faktycznie zapłaci ona kwotę zobowiązania na rzecz faktora, a nie kiedy faktor dokona płatności na rzecz kontrahenta.

Zaprezentowane stanowisko pozostaje jednak w sprzeczności z uregulowaniami Kodeksu cywilnego. Z art. 356 § 1 K.c. wynika bowiem, że wierzyciel może żądać osobistego świadczenia dłużnika jedynie wówczas, gdy to wynika z treści czynności prawnej, z ustawy albo z właściwości świadczenia. Natomiast § 2 tego przepisu wskazuje, że jeżeli wierzytelność pieniężna jest wymagalna, wierzyciel nie może odmówić przyjęcia świadczenia od osoby trzeciej, chociażby działała bez wiedzy dłużnika.


Amortyzacja przy płatności ratalnej

Przepisy dotyczące korekty kosztów mają zastosowanie również do amortyzacji nabywanych i wytwarzanych środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych). Odnoszące się do nich wątpliwości dotyczą rozliczania amortyzacji wówczas, gdy kontrahenci rozłożyli płatności na raty. Analizowane uregulowania nie dają bowiem odpowiedzi na pytanie, czy obliczając kwotę odpisu, o którą trzeba zmniejszyć koszty, należy dokonywać porównania sumy odpisów amortyzacyjnych z opłaconą wartością składnika majątku, czy też należy wyłączyć z kosztów odpowiednią część odpisów amortyzacyjnych, proporcjonalnie do niespłaconych rat.

Przez kilka miesięcy resort finansów nie wydał w tym zakresie żadnej interpretacji. Jednak w odpowiedzi na interpelację poselską nr 14770 dotyczącą korekty amortyzacji w leasingu finansowym sugerował stosowanie drugiego ze wskazanych rozwiązań, mniej korzystnego dla podatników. W piśmie tym resort finansów wskazał, że nieuregulowanie przez podatnika w odpowiednim terminie spłaty wartości początkowej powinno skutkować wyłączeniem z kosztów odpowiedniej części odpisów amortyzacyjnych.

W sposób sformalizowany resort finansów wyraził swoją opinię dopiero w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych z 20.05.2013 r., nr DD6/033/93/MNX/13/RD-47905/13, skierowanym do Biura Krajowej Informacji Podatkowej, które opublikowane zostało w Biuletynie Skarbowym nr 3 z 27.06.2013 r. W nim jednak, w przeciwieństwie do przywołanej interpelacji, opowiedział się za pierwszą ze wskazanych opcji kosztowego rozliczania amortyzacji przy płatności na raty. Z przywołanego pisma wynika bowiem, że sukcesywnie zaliczając wydatki do kosztów w przypadku kosztów pośrednich, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne, podatnicy nie powinni dokonywać proporcjonalnego pomniejszenia kosztów. Jeżeli do dnia upływu terminów, o których mowa w art. 15b ust. 1 i 2 ustawy o pdop (i odpowiednio art. 24d ust. 1 i 2 ustawy o pdof), tj. 30 dni od terminu płatności i 90 dni od dnia zaliczenia wydatku do kosztów, zaliczona do kosztów część zobowiązania znajduje pokrycie w płatnościach, to zdaniem autora wskazanego pisma, nie powinno mieć miejsca zmniejszenie kosztów.


Nie tylko transakcje krajowe

Długie terminy płatności występują nie tylko w transakcjach między kontrahentami krajowymi - są one równie często stosowaną praktyką w przypadku transakcji zawieranych przez polskie firmy z podmiotami zagranicznymi. Ponieważ wprowadzenie do ustaw o podatku dochodowym przepisów art. 24d ustawy o pdof i odpowiednio art. 15b ustawy o pdop miało z założenia zapobiegać głównie zatorom płatniczym w obrocie krajowym, przedsiębiorcy mieli wątpliwości, czy należy je również odnosić do transakcji zagranicznych.

W interpretacjach wydawanych w tym zakresie (por. interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej: w Bydgoszczy nr ITPB3/ 423-40e/13/PS z 25.04.2013 r. oraz w Katowicach nr IBPBI/2/ 423-91/13/SD z 25.04.2013 r.) organy podatkowe zgodnie twierdzą, że nowe regulacje w zakresie korekty kosztów nie zawierają wyłączeń w odniesieniu do podatników dokonujących transakcji z określonymi podmiotami. Stąd nie można uznać, że spod ich działania wyłączeni zostali podatnicy zawierający transakcje z zagranicznymi kontrahentami. W opinii fiskusa na obowiązek korygowania kosztów nie może mieć wpływu miejsce siedziby (zamieszkania) kontrahenta. Jedynym czynnikiem warunkującym korektę jest nieterminowe regulowanie kwot wynikających z faktury, umowy lub innego dokumentu. Tym samym dla zastosowania przepisów zapobiegających zatorom płatniczym nie ma znaczenia, czy podmiot, z którym podatnik dokonał transakcji, jest podmiotem krajowym, czy też zagranicznym.

Organy podatkowe podkreślają przy tym, że wprowadzanie wyjątków do omawianych przepisów stanowiłoby naruszenie zasady równości i stawiałoby podatników dokonujących transakcji za granicą w uprzywilejowanej sytuacji. Zaznaczają również, że stworzenie takiego wyjątku mogłoby skutkować wnoszeniem żądań wyłączenia spod działania przepisów o zatorach płatniczych również przez inne grupy podatników, co wypaczyłoby cel ich wprowadzenia.


Należności publicznoprawne

W początkowym okresie funkcjonowania przepisów o korekcie kosztów pojawiły się również wątpliwości co do zasadności ich stosowania w odniesieniu do rozliczanego w kosztach podatkowych podatku od nieruchomości oraz od środków transportowych. Na podstawie ich literalnego brzmienia nie można jednoznacznie stwierdzić, że koszty związane z tym podatkiem zostały wyłączone z zakresu ich działania.

Resort finansów zajął w tej kwestii stanowisko najpierw w piśmie stanowiącym odpowiedź na pytanie naszego Wydawnictwa, a następnie w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych z 6.05.2013 r., nr DD6/0553/20/MZO/13/RWPD-38215, opublikowanym w Biuletynie Skarbowym nr 3 z 27.06.2013 r. Z treści tych pism wynika, że intencją wprowadzenia do ustaw o podatku dochodowym przepisów w zakresie korekty kosztów z tytułu braku zapłaty było ograniczenie zatorów płatniczych w relacjach kontrahenckich, a nie objęcie tą regulacją płatności dokonywanych w relacjach podatnik - organ podatkowy. Z tego względu fiskus uznał, że nie mają one zastosowania w odniesieniu do zobowiązań przedsiębiorców z tytułu podatku od nieruchomości oraz od środków transportowych.

Fragmenty rozstrzygnięć organów podatkowych

"(…) podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Jak z powyższego wynika, Spółka winna prowadzić dokumentację rachunkową w taki sposób, aby mogła wykonać dyspozycję wynikającą z art. 15b updop. Stanowisko Spółki zgodnie z którym z uwagi na bardzo skomplikowane przypisanie faktyczne poniesionego kosztu, przepis dotyczący korekty kosztów w rozpatrywanej sprawie nie będzie miał zastosowania, jest zatem nieprawidłowe. (…)"

(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9.04.2013 r., nr IBPBI/2/423-67/13/JD)


"(…) termin 30-dniowy należy każdorazowo liczyć od dnia, w którym upływa termin płatności określony w fakturze lub umowie. Podkreślić jednakże należy, że ustalony przez strony termin zapłaty winien być obustronną wolą stron transakcji zawartej w ramach stosunku cywilnoprawnego.

(…) Jeżeli zatem termin ten będzie zależny (…) od dnia doręczenia Wnioskodawcy faktury i faktura (pierwotna) nie zostanie doręczona (…) i jednocześnie zostanie wystawiony i doręczony przez Wierzyciela duplikat tej faktury i termin płatności będzie liczony od dnia doręczenia tego duplikatu, za prawidłowe uznać należy stanowisko Wnioskodawcy, że 30-dniowy okres, o którym mowa w art. 15b ustawy, należy liczyć od terminu ustalonego przez strony transakcji, w tym przypadku od dnia doręczenia faktury (duplikatu). (…)"

(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 25.04.2013 r., nr ITPB3/423-40c/13/PS)


"(…) W przypadku zatem wystawienia faktury bez określonego terminu płatności, w ocenie tut. Organu należy uznać, iż przepisy art. 15b updop mają zastosowanie także do takiej sytuacji. Jednocześnie dla określenia, który z przepisów art. 15b (tj. ust. 1 czy ust. 2) znajdzie zastosowanie decydujące znaczenie będzie miał upływ terminu 60 dni, którym to terminem posługują się te przepisy. Termin ten będzie liczony od dnia dostawy towarów (wykonania usługi) i będzie jednocześnie uzależniony od podjęcia przez wierzyciela stosownych czynności, np. wezwania dłużnika do spełnienia świadczenia. (…)"

(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9.04.2013 r., nr IBPBI/2/423-68/13/JD)


"(…) fakt, że płatności na rzecz wierzyciela (…) będą dokonywane wstępnie przez faktora, nie powoduje, że Spółka (…) poniesie ciężar płatności. (…). Wierzyciele co prawda otrzymają płatności, jednak środki nie będą pochodzić od podatnika, tylko od faktora. Za moment zapłaty przez Spółkę należy zatem uznać moment, kiedy faktycznie zapłaci Ona kwotę zobowiązania na rzecz faktora, a nie kiedy faktor dokona płatności na rzecz kontrahenta. (…)"

(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1.07.2013 r., nr IBPBI/2/423-392/13/CzP)


"(…) wydanie weksla własnego kontrahentowi w celu uregulowania kwoty wynikającej z faktury zakupu towarów, w wykonaniu porozumień przewidujących zapłatę za dostarczony towar w dniu wręczenia weksla, skutkującą wygaśnięciem zobowiązania Wnioskodawcy z tytułu zakupu towaru w stosunku do sprzedającego, stanowi uregulowanie należności w rozumieniu przepisu art. 15b (…)"

(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 26.06.2013 r., nr IPTPB3/423-101/13-4/MF)


"(…) obowiązek korekty kosztów podatkowych nie może być uzależniony od okoliczności takiej jak miejsce siedziby (zamieszkania) kontrahenta. Podstawą do takiej korekty jest fakt nieterminowego regulowania kwot wynikających z faktur, umowy lub innego dokumentu, bez względu na to, kto jest kontrahentem podatnika. (…)"

(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 25.04.2013 r., nr IBPBI/2/423-91/13/SD)


"(…) Ww. przepisy mają również zastosowanie do płatności rozłożonych na raty. Terminy płatności każdej raty należy liczyć od tego samego dnia, tj. od dnia wystawienia faktury (rachunku) lub innego dokumentu, stanowiącego podstawę zaksięgowania kosztów. Podkreślić jednak należy, iż termin płatności należy liczyć dla każdej raty oddzielnie, a zatem w sytuacji gdy łączny termin płatności rat jest dłuższy niż 60 dni, do części rat, których termin płatności (liczony od dnia wystawienia faktury lub rachunku) nie przekracza 60 dni, znajdzie zastosowanie art. 15b ust. 1, a do rat których termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, art. 15b ust. 2 ustawy o pdop. (…)"

(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5.07.2013 r., nr IBPBI/2/423-732/13/SD)

 

Inne ciekawe rozstrzygnięcia

Omówione w niniejszym artykule interpretacje podatkowe dotyczą zagadnień najczęściej poruszanych przez podatników w zakresie korekty kosztów. Oprócz nich na uwagę zasługują rozstrzygnięcia w następujących kwestiach:

Znak

kaucja gwarancyjna (interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3.04.2013 r., nr ILPB3/423-23/13-2/AO oraz z 13.05.2013 r., nr ILPB3/423-70/13-6/KS)


Organ podatkowy uznał, że spółka zatrzymując jako kaucję określony procent wynagrodzenia generalnego wykonawcy budowlanego, nie jest zobowiązana do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów w oparciu o przepisy art. 15b ustawy o pdop, po upływie terminu wskazanego w tym przepisie, o kwotę wynagrodzenia przypadającego na zatrzymaną kaucję, gdyż w odniesieniu do kaucji przepisy o korekcie kosztów nie znajdują zastosowania.

 

Znak

korekta kosztów na przełomie roku podatkowego (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 25.04.2013 r., nr IBPBI/2/423-456/13/SD)


Organ podatkowy stwierdził, że w przypadku gdy sprzedaż towarów i zaliczenie kwoty zobowiązania z tytułu ich nabycia do kosztów uzyskania przychodów nastąpi w grudniu, a zapłata nastąpi w miesiącu czerwcu, spółka zobowiązana jest dokonać korekty kosztów z upływem 90 dni od daty zaliczenia kwoty zobowiązania do kosztów uzyskania przychodów; zatem na przełomie roku korekty z tytułu braku zapłaty dokonuje się na bieżąco, a nie przypisuje się jej do okresu wystawienia faktury.

Znak

uproszczone zaliczki a korekta kosztów (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 24.06.2013 r., nr IBPBI/1/415-382/13/KB)


U przedsiębiorcy, który wybrał uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, dokonywanie obowiązkowych korekt, o których mowa w art. 24d ustawy o pdof, nie będzie miało wpływu na wysokość zaliczek na podatek opłacanych w trakcie roku. To jednak nie oznacza, że może on dokonywać ich, jak również odpowiadających im zapisów w podatkowej księdze, jednorazowo, na koniec roku. Powinien ustalać je na bieżąco w trakcie roku podatkowego, w terminach wyznaczonych w przywołanym przepisie, bądź na koniec każdego miesiąca, w terminie do 20. dnia następnego miesiąca i dokonać odpowiednich zapisów w księdze.

 

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)

Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o pdop (Dz. U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.)

 

 

 
POLECAMY
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.